Gå til innhold

BSU når man ikke har boliglån...

Anbefalte innlegg

Gjest -eline-
Skrevet

Vi skal flytte sammen og har begynt å diskutere litt økonomiske løsninger. Vi vil bo sammen i en halvpart av en to-mannsbolig som er hans arv fra foreldrene/besteforeldrene, jeg vil derfor ikke kunne kjøpe meg inn i denne. Han kjøpt ut 1/2-parten sammen med sin søster (tanten deres bodde der før), til å gjøre dette har de tatt opp lån, men siden familien på den andre siden har en leilighet som skal selges så vil dette lånet bli slettet snart (fram til da er det kun han/søstra som betaler for det). Han har allerede en BSU-konto som han sparer i.

Vi kommer til å ta opp et lån til å pusse opp her, dette vil vi begge betale for (vi skal sette opp en samboerkontrakt som vil gi meg 1/2-parten av verdiøkning ved et evt brudd, det vil vel være det mest rettferdige for oss begge?)

Som sagt, han kommer ikke til å ha lån på leiligheten annet enn dette ekstralånet for å få pusset opp leiligheten. Såvidt vi har forstått reglene så kan han ikke ta ut sin pengene fra sin BSU til annet enn å kjøpe bolig eller betale ned lån på denne, hva når man ikke har noe av det? Evt vil lånet vi tar opp for oppussing regnes som et lån vi kan dekke over med BSU? Det står jo klart at BSU-pengene ikke skal brukes til å dekke oppussing. Hvis han ikke kan få ut disse pengene er det kanskje ikke så lurt at han sparer i BSU, vi antar at vi blir boende her lenge.

Så har vi meg, jeg vil jo aldri eie denne leiligheta siden det er hans arv, jeg har enda ikke startet å spare i BSU. Har opprettet en konto, men med mindre vi kjøper noe annet (eller det blir brudd) så vil jeg jo ikke kunne bruke BSU-pengene uten å måtte betale tilbake skattefordelene. Jeg vet rett og slett ikke om det vil være noen vits for meg å spare, jeg ser jo at det vil være en sikkerhet dersom det skulle gå på tryne, men... Noen som kan komme med noen gode argumenter for hvorfor jeg skal spare utifra de gitte forutsetningene?

Videoannonse
Annonse
Gjest Fruktfat
Skrevet

jeg vet noen har fått bruke BSU til oppussing! hør med banken.

sånn ellers; du kan jo spare i BSU til du er 34, og det er jo dette med skattefordeler uansett. det er hva jeg har fortstått noen år til du er 34, og jeg antar at dere kanskje kommer til å kjøpe noe annet etterhvert? kanskje bygge? og da kan BSU være god å ha.

Skrevet

Så vidt jeg vet er det vel sånn at hvis du går et visst antall år over aldersgresa, så kan du ta ut pengene uten at det settes restriksjoner på hva de brukes til. Og du mister ikke skattefordelen.

(Men det er mulig jeg har fått feilopplysninger der... ? :sjenert: )

Skrevet

Jeg har også hørt om mange som bruker BSU penger til oppussing, tror det er ganske vanlig.

Dessuten kanskje dere ønsker et hus om noen år?

Tar litt tid å spare opp en BSU konto (7 år hvis du sparer fullt hvert år), da er det kanskje aktuelt å flytte til noe større.

Kanskje du kunne brukt de pengene til å kjøpe deg litt mer inn i tomannsboligen. Du blir jo stående på rimelig bar bakke hvis det skulle skjære seg... Vet ikke helt om det går an da...

Men er du usikker så ta en prat med banken om hva de mener.

Skrevet

Du kan bruke BSU til oppussing. Det vil si; HAN kan.

Var jeg deg, ville jeg spart opp egen BSU, og hatt den i bakhånd til eventuell senere boligkjøp.

Jeg ville IKKE brukt min BSU i hans bolig som jeg ikke kunne kjøpe meg inn i, for hvis forholdet ryker og du har brukt din BSU, får du ikke opprette ny om du trenger egen bolig en dag.

Selvfølgelig vil forholdet helt sikkert holde, men av erfaring, gammel som jeg er, ville jeg hatt min egen BSU forbeholdt enten meg selv eller kjøp av felles bolig der begge har like rettigheter.

Verdien av egen BSU overskrider laaaaangt en eventuell verdistigning av hans bolig.

Og begynn å spare NÅ!!! Man får ikke bedre rente noe sted for pengene sine enn i BSU. Ikke vent, få spart opp maks, og la dem stå der til du/dere trenger dem. Du har bare åtte år igjen å spare, så skynd deg!

Gjest -eline-
Skrevet

Takk folkens, vet ikke om jeg ble så mye klokere i hva jeg kommer til å gjøre men :sjenert:

Det med oppussing kommer visst an på saksbehandlerene i kommunene har jeg hørt, i følge forskriftene for BSU så skal ikke pengene brukes til oppussing: "Påkostning anses ikke som utgift til erverv av bolig. Som utgift til erverv av ny fast bolig regnes også betaling av renter og avdrag på lån til bolig eller nødvendig aksje, andel eller obligasjon, o.l..". Er og ganske sikker på at man ikke kan ta ut pengene etter et visst antall år uten å bruke de i henhold til forskriftene uten å måtte betale tilbake skattefordelen.

Jeg er i de fleste tilfeller veldig for at man skal kjøpe seg inn i boligen samboeren har, men det er ikke mulig i dette tilfelle. Og jeg kan jo ikke bruke mine BSU-penger i hans leilighet (og dersom vi ikke får bruke de på oppussing så har vi ikke noen grunn til å ta de ut). Det vil vel neppe gi meg/oss noe bedre økonomi (så lenge vi holder sammen) heller siden han ikke har lån og jeg da vil betale ned på et lån og han får vel enda høyere skatt. Er usikker på om vi kommer til å kjøpe noe annet etterhvert (vi leker med tanken om å bygge på om vi trives her), men da _må_ vi i såfall gjøre noe med denne særeie-problematikken (og selv da tror jeg faktisk ikke jeg får bruke BSU-pengene hvis jeg forstår forskriftene rett, men dette kan vi jo høre med banken i hvertfall). Men det kan jo hende at vi vil flytte og da vil det jo være godt å ha BSU.

At BSU-pengene kommer til å være mer verdt enn en (evt) verdistigning ved et brudd (gudforby!) tviler jeg sterkt på, vi holder på å pusse opp leiligheta nå og med tanke på beliggenhet og de ideene vi har for videre utbedring så kommer nok verdien på leiligheta til å stige mer enn de 100.000 (+renter).

Jeg har ikke råd til å spare i BSU i år uansett, ikke er det store vitsen heller siden jeg ikke har noe skattbar inntekt i år (har bodd utenlands halve året og har det lille jeg har tjent er under fribeløpet), så jeg bare tenker litt høyt. Skal jeg spare så må jeg planlegge økonomien min rundt dette neste år. Jeg får fundere litt til, må nesten se hvor god råd jeg har (studerer og får ikke lån neste år).

Takk i hvertfall :)

Skrevet

Lånet dere tar opp til oppussing tas vel opp med sikkerhet i leiligheten? Dette lånet kan nedbetales vha BSU-penger. Det fikk vi iallfall forklart av "bankmannen" vår, og jeg har ikke funnet noe i lovverket som hindrer dette.

Gjest -eline-
Skrevet
Lånet dere tar opp til oppussing tas vel opp med sikkerhet i leiligheten? Dette lånet kan nedbetales vha BSU-penger. Det fikk vi iallfall forklart av "bankmannen" vår, og jeg har ikke funnet noe i lovverket som hindrer dette.

Det skal det ja. Hvis det kan nedbetales (i hvertfall av hans BSU) så er jo det greit, får høre med bankdamen vår. Også får se hvor mye lån vi har igjen om 4 år men ;)

Skrevet

Det vil være mer verdt å ha BSU pga vilkårene og rentene ved et eventuelt boliglån. Spør hvilken som helst bankperson.

Skrevet
Det vil være mer verdt å ha BSU pga vilkårene og rentene ved et eventuelt boliglån. Spør hvilken som helst bankperson.

Fikk knapt nok tilbud om lån i den banken jeg hadde BSU i jeg, og hvertfall ikke ett som var bedre enn de individuelle bankenes tilbud. Men det er 5 år siden da...

Skrevet

Det er den enkelte kommune som bestemmer hva BSU pengene kan brukes til. BSU er en slags avtale mellom deg og kommunen du betaler skatt til (derav skattefradraget) som banken er en part i. Dette vil si at hvis du bor i en kommune som tillater at BSU penger brukes til oppussing, nedbetaling av lån eller til å erstatte naturskade/fuktskader og lignende på bolig kan BSU pengene benyttes til dette uten at avtalen brytes. Bor du i en kommune som bare tillater at BSU pengene brukes til nedbetaling av huslån, eller boligkjøp, er saken en annen. Da kan BSU pengene bare brukes til dette.

Ligningsetaten har laget noen generelle retningslingjer for BSU, men presiserer også at hver enkelt kommune har lov til å lage egne regler for hvordan deres BSU avtale skal være, og hva som er godkjent å bruke BSU pengene på uten å bryte avtalen. Kort sagt må du undersøke med din bostedskommune om hvilke regler de har lagt til grunn for BSU.

Ellers er min personlige mening at det er særdeles lurt å bruke BSU som en spareform. BSU har høy rente og skattefradrag, noe som gjør at mange økonomer mener det er "dumt" å bruke BSU ved førstegangskjøp av hus så lenge BSU kontoeier ikke nærmer seg 34 år. Dette fordi fordelene til BSU ofte overstiger frafallet av godene. Ellers kan også BSU være et middle til å få et godt førstegangshjemslån i en bank, og dermed oppnå bedre betingelser enn lånekunder uten BSU.

(jeg har i en tidligere tråd om BSU lagt ut de generelle retningslinjene for BSU konti)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...