tommeline Skrevet 6. desember 2006 #1 Skrevet 6. desember 2006 Jeg skal kjøpe bøker i julepresang til tre jenter på 12, 14 og 15 år og lurer på om det er noen som har noen tips. De er tre oppegående jenter. Er ikke helt sikker på hvilke temaer som er populært, men det kan visst godt være litt kjærlighet inne i bildet. Så her er det bare å komme med tips
Gjest prestekrage Skrevet 6. desember 2006 #2 Skrevet 6. desember 2006 (endret) Som tenåring slukte jeg rått alt som kunne minne om "virkelighets"bøker: Hard asfalt Ikke uten min datter Ikke si det til noen Anne Frank etc etc etc Dette var bøker som fikk meg i ung alder til å ta endel viktige standpunkt og tenke over endel ting. Tanker og standpunkt som jeg tror hjalp meg med å bla stå i mot da presset om å prøve stoff var stort. Meninger som fik meg til å bli en bevisst og engasjert tenåring. Tanker og standpunkt som videre utviklet seg til å bli aktiv i ulike ungdomsorganisasjoner (og politikk)- erfaringer jeg "lever på" den dag i dag, og håper min datter også vil få med seg... PS: Innen fjortis-kjærlighetssuppa var det ingen som kunne måle seg med med bøkene til Vigdis Hjort (anne + jørgen= sant bl.a)... Søstra mi elsket bøkene til Jostein Gaarder Endret 6. desember 2006 av prestekrage
Gjest Meep Skrevet 6. desember 2006 #3 Skrevet 6. desember 2006 [email protected] og Anna + framtid Søk av Anne Christine Østby til hun på femten. Eller kanskje til de yngre også? Husker ikke hvor gammel jeg var da jeg leste dem. Spennende om kjærlighet, og det å bo i en fremmed kultur.
tommeline Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2006 Anne Frank er vel en bok alle bør ha lest, så det er en god ide! Husker også godt Anne+Jørgen Men er det kjedelig å lese om yngre personer? Det står som omtale at hovedpersonene er 11 år... Og Jostein Gaarder har jeg tenkt på. Kabalmysteriet er jo veldig fin til de eldste i alle fall!
Gjest Hedda Gabler Skrevet 6. desember 2006 #5 Skrevet 6. desember 2006 Håper egentlig du kjøper nye bøker til dem. Hør i bokhandelen hva som selger! Mine forslag: Den mørke materien, Prinsesse Mia-bøker, Gossip Girl, Ærlighetsminuttet av Bjørn Sortland, Appelsinpiken av Jostein Gaarder, Salto av Taran Bjørnstad, novellesamlinger... Mange flere også!
tommeline Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 6. desember 2006 [email protected] og Anna + framtid Søk av Anne Christine Østby til hun på femten. Eller kanskje til de yngre også? Husker ikke hvor gammel jeg var da jeg leste dem. Spennende om kjærlighet, og det å bo i en fremmed kultur. ← Var innom bokkilden og leste om dem, ser absolutt aktuelt ut! Håper egentlig du kjøper nye bøker til dem. Hør i bokhandelen hva som selger! Mine forslag: Den mørke materien, Prinsesse Mia-bøker, Gossip Girl, Ærlighetsminuttet av Bjørn Sortland, Appelsinpiken av Jostein Gaarder, Salto av Taran Bjørnstad, novellesamlinger... Mange flere også! ← Ærlighetsminuttet hørtes veldig fin ut, fikk lyst til å lese den selv faktisk... Litt usikker på om de er interessert i fantasy-bøker.
-Fisken- Skrevet 7. desember 2006 #7 Skrevet 7. desember 2006 Jeg slukte Anne Karin Eldstads bøker da jeg var 12-13. Etter det var det Marianne Fredrikson. Beatles er også en slager, leste den i en alder av 9, så den er overhode ikke tung. Henning Mankell til 15-åringen kanskje?
Plym Skrevet 7. desember 2006 #8 Skrevet 7. desember 2006 Håper egentlig du kjøper nye bøker til dem. Hør i bokhandelen hva som selger! Mine forslag: Den mørke materien, Prinsesse Mia-bøker, Gossip Girl, Ærlighetsminuttet av Bjørn Sortland, Appelsinpiken av Jostein Gaarder, Salto av Taran Bjørnstad, novellesamlinger... Mange flere også! ← Jeg skulle til å foreslå "Den mørke materien". Utrolig god triologi i fantasy-sjangeren, men med kvaliteteter langt over det som preger sjangeren ellers.
Gjest Meep Skrevet 7. desember 2006 #9 Skrevet 7. desember 2006 Slutter meg til de som anbefaler den mørke materien av Philip Pullman. Veldig gode, litt annerledes fantasybøker.
tommeline Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 7. desember 2006 Slutter meg til de som anbefaler den mørke materien av Philip Pullman. Veldig gode, litt annerledes fantasybøker. ← Siden det er så mange som anbefaler disse tror jeg nok jeg må sjekke ut disse . Masse flotte forslag her. Kom gjerne med flere.
Gjest LilSweetie Skrevet 7. desember 2006 #11 Skrevet 7. desember 2006 Jeg skulle faktisk også gå inn i tråden for å foreslå den mørke materien Men sikkert greit å sjekke om de kan være interessert i sånne bøker, i tilfelle. Vil ikke anbefale Gossip Girl... Synes den var dårlig skrevet, og hadde et veldig dårlige verdenssyn.... Mener ikke at bøker trenger å være dype og belærende, men denne tippet over i den andre retningen
messy Skrevet 7. desember 2006 #12 Skrevet 7. desember 2006 Husker jeg leste en bok som heter "Sang til en sommerfugl" som gjorde inntrykk paa meg. Ellers leste jeg en bok som het: Kommer du tonje? som ogsaa satt sine spor. Leste ogsa mye av jostein Gaarder, og likte spesielt godt i et speil i en gaate. Ellers proevde jeg i sammenheng med skolen aa lese noen "Nye" ungdomsboeker, og fant strengt tatt ut at det er mye daarlig der ute. Blandt annet "Zack-files" er bare aa styre unna.
Gjest Saramia Skrevet 7. desember 2006 #13 Skrevet 7. desember 2006 (endret) Margit Sandemos bøker pleier som regel og slukes av folk i alle aldre. Jeg var helfrelst på de iallefall Edit: Pleier å være veldig populære hos jenter i den alderen du snakker om! Endret 7. desember 2006 av Saramia
Chelsea Skrevet 8. desember 2006 #14 Skrevet 8. desember 2006 Noen som har tips til hestebøker til jente 13 år?
Gjest Talula Skrevet 8. desember 2006 #15 Skrevet 8. desember 2006 (endret) Husker jeg leste en bok som heter "Sang til en sommerfugl" som gjorde inntrykk paa meg. Ellers leste jeg en bok som het: Kommer du tonje? som ogsaa satt sine spor. Leste ogsa mye av jostein Gaarder, og likte spesielt godt i et speil i en gaate. . ← Jeg også. Anne Franks dagbok og bøkene til Vigdis Hjort som nevnes likte jeg også godt da jeg var i den alderen. Endret 8. desember 2006 av Talula
Gjest Hedda Gabler Skrevet 8. desember 2006 #17 Skrevet 8. desember 2006 Noen som har tips til hestebøker til jente 13 år? ← Trigger.
tommeline Skrevet 8. desember 2006 Forfatter #18 Skrevet 8. desember 2006 Takk for mange svar. Skal på handletur i morgen, så får vi se hva det blir..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå