Ruby Skrevet 6. desember 2006 #1 Skrevet 6. desember 2006 Jeg har stekt krumkaker i dag, og de har jo blitt helt myke, skjønner ikke hva jeg har gjort feil? Noen som har noen gode tips? Oppskriften jeg har brukt er: 3 egg 150 g sukker 150 g hvetemel 150 g smør Litt kardemomme Fatter ikke hvorfor de ikke vil bli sprø? Nå fikk jeg ikke lagt dem i kakeboksen engang... HJELP!
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #2 Skrevet 6. desember 2006 Min oppskrift ser slik ut: 250 gram egg 250 gram margarin 250 gram sukker 250 gram hvetemel Bland, la stå i en halvtime, stek. Blir sprø og gode
Gjest Elfrida Skrevet 6. desember 2006 #3 Skrevet 6. desember 2006 De to oppskriftene er jo dønn like, så det er rart at Ruby sine ble myke. Det har jeg aldri opplevd.
Gjest piaf Skrevet 6. desember 2006 #4 Skrevet 6. desember 2006 (endret) Her mener jeg at forklaringen ikke ligger i oppskriften, men i stekingen. Dvs du har stekt en eller flere krumkaker for lite. Det skal faktisk ikke mer enn en litt for lite stekt krumkake til i en boks for at alle blir myke etter kun kort tid. Endret 6. desember 2006 av piaf
Eliza Doalot Skrevet 6. desember 2006 #5 Skrevet 6. desember 2006 Enig med piaf. Du har ikke stekt dem lenge nok, evt hatt for mye røre i jernet (da vill de ikke ble gjennomstekt, selv om de ser sånn ut på utsiden...)
Wildy Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 (endret) Jeg hadde det samme problemet i fjor da jeg måtte bytte ut mitt kjære krumkakejern etter min oldemor siden vi byttet til induksjonstopp. Min kjære kjøpte elektrisk jern, og farken heller, kakene ble myke. Nå har jeg juksetrent litt før julebaksten og ha funnet ut at jeg må steke leeenge før at de skal bli skikkelig sprø. Så nå skjønner jeg plutselig alle de som synes det er møkk kjedelig å steke krumkaker, det tar jo evigheter sammenlignet med mitt gamle jern i smijern som jeg snudde på plata.... Hmmmmm.... kanskje det funker å steke krumkaker på toppen av vedovnen? Edit: det får da være måte på skrivefeil...... Endret 6. desember 2006 av Wildy 1 1
Gjest gjesta Skrevet 6. desember 2006 #7 Skrevet 6. desember 2006 Hmmmmm.... kanskje det funker å steke krumkaker på toppen av vedovnen? ← Blir noe av det samme som de gjorde før, så det burde nok gå
Wildy Skrevet 6. desember 2006 #8 Skrevet 6. desember 2006 Ja, ikke sant? Har en ovn med kleberstein på toppen, må da gå ann det? For jeg må steke mengder med krumkaker til jul, og elektrisk jern var ikke akkurat den store slageren for meg.....
Ugla Skrevet 6. desember 2006 #9 Skrevet 6. desember 2006 For jeg må steke mengder med krumkaker til jul, og elektrisk jern var ikke akkurat den store slageren for meg..... ← Endelig noen som er enig med meg!! De "gode gamle" som man snur på plata er best! For å få kakene gjennomstekt, uten å bli brendt, må man ha ganske svak varme. Jeg har ennå ikke funnet noe elektrisk jern som ikke blir for varmt. Har kjøpt ett, og prøve-lånt to forskjellige av venninner; men alle ble for varme.
Ruby Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #10 Skrevet 7. desember 2006 Kanskje jeg bruker for mye røre da, og steker for kort tid, men de blir jo brune på null komma niks jo... Men denne gangen ble de jo aldri sprø heller, det har skjedd etter at jeg har hatt dem i kakeboksen en stund, men aldri mens de ligger til avkjøling... Fillern... Må lage nye nå, og ta mindre røre tror jeg. Hvor mye skal man ha i da?
Ugla Skrevet 7. desember 2006 #11 Skrevet 7. desember 2006 Hvor mye skal man ha i da? ← Den skal jo dekke hele "flaten"... Kanskje røra er litt i fasteste laget?? I min oppskrift er det vann, og dersom den er vanskelig, forsøker jeg med litt mere vann (bare litt)...
Gjest Gjesta Skrevet 7. desember 2006 #12 Skrevet 7. desember 2006 Det skal omtrent en spiseskje røre til hver kake
Ruby Skrevet 7. desember 2006 Forfatter #13 Skrevet 7. desember 2006 Jeg bruker en spiseskje røre, men den var ganske fast i går vet jeg, kanskje den må være tynnere... I noen oppskrifter står det barneskje, det var derfor jeg lurte...
Eliza Doalot Skrevet 7. desember 2006 #14 Skrevet 7. desember 2006 Jeg bruker nok nærmere en barneskje enn en spiseskje... 1
Gjest -eline- Skrevet 7. desember 2006 #15 Skrevet 7. desember 2006 Jeg bruker en spiseskje røre, men den var ganske fast i går vet jeg, kanskje den må være tynnere... I noen oppskrifter står det barneskje, det var derfor jeg lurte... ← Hvis røra var ganske fast så bør du nok tynne den ut. Har aldri stekt krumkaker selv, men skal gjøre det før jul og hadde en liten pep-talk med mamma som sa at røra måtte være tynn, lite røre for hver kake og at jernet burde være tungt nok for å få de tynne nok. (hum...har bedt kjæresten om å ikke være for håpefull når det kommer til denne krumkakebaksten, jeg får vel neppe til mormorkvalitet første gangen )
Solskinn Skrevet 7. desember 2006 #16 Skrevet 7. desember 2006 Den skal jo dekke hele "flaten"... Kanskje røra er litt i fasteste laget?? I min oppskrift er det vann, og dersom den er vanskelig, forsøker jeg med litt mere vann (bare litt)... ← Det rådet har jeg hørt også, bittelitt vann. Kanskje den da blir tynn nok til at de får perfekt tykkelse? Eller er det vannet som er tingen i seg selv. I all fall sier min farfar at det er litt vann som er trikset, man hva som ligger i litt vann vet jeg altså ikke.
Ugla Skrevet 7. desember 2006 #17 Skrevet 7. desember 2006 I min oppskrift er det vann, og dersom den er vanskelig, forsøker jeg med litt mere vann (bare litt)... ← ...man hva som ligger i litt vann vet jeg altså ikke. ← Ca fra 1 ts til 1 ss...
Ugla Skrevet 7. desember 2006 #18 Skrevet 7. desember 2006 Her er forresten oppskriften på de jeg bruker: Krumkaker (ca 40 stk) 4 egg 200 gr sukker 130 gr smør/margarin 2 ts vaniljesukker 175 gr hvetemel 10 (store) ss vann Pisk eggedosis av egg og sukker. Smelt margarin i vannbad (så det ikke blir for varmt, event la det avkjøles litt), og ha det i eggedosisen. Så mel og vaniljesukker, og til slutt vannet. Så har jeg notert i boka mi: Om røra blir vanskelig; ha i mer vann og mel (og da blir det ofte til at jeg bruker ca 1 ss mere vann). *Oppskrift fra Uglas store klokebok*
Chassi Skrevet 8. desember 2006 #19 Skrevet 8. desember 2006 Takk for oppskrifta Ugla Har selv kjøpt nytt krumkakejern og skal teste det ut neste uke med krumkakebakst. Mormor fikk bestandig perfekte, sprø og nyydelige krumkaker. Har forresten tråla byen rundt etter den "snurregreia" for å få trut på krumkaka, men de er jo utsolgt overalt. Håpløst. Skal legge NOEN kaker over en kopp for å lage beger (godt til multekrem f.eks) men vil jo ha vanlig fasong også.... Skal forsøke oppskrifta di Ugla - og hvis den konker saksøker jeg deg
Ugla Skrevet 8. desember 2006 #20 Skrevet 8. desember 2006 Skal forsøke oppskrifta di Ugla - og hvis den konker saksøker jeg deg ← Ne-ei, ikke gjør det dah... *Vurdere å slette meg...? *
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå