Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har røyket hasj i mange år.. Og har bestemt meg for å trappe ned.. Ser ingen grunn for å slutte helt .. ikke ennå..

Har prøvd å hinte litt til typen min men han vil ikke slutte..

Så var jeg hos ei hyggelig dame her forrige uke,(hun jobber i helsevernet, har taushetsplikt, og vært en kontaktperson for meg gjennom ungdomsåra) og fortalte at det ble røyket en del hasj.. Og at jeg gjerne ville ha litt hjelp.. kanskje ikke direkte hjelp, men et lite motivasjonsspark fra noen som ikke jatter det samme pisset jeg hører hver gang noen mennesker prøver å komem med moralen! -herregud, gi meg noe nytt!!!?

Så kanskje finner jeg den motivasjonen jeg trenger hos de.. Og regner jo med at de er 100% taushetspliktige uansett!

men fortalte det til typen.. Og han ble sur på meg.. mente at det var tull, og nå hadde de navnet mitt på dataskjermen!

Jeg ble redd.. men de kan ikke bruke dette mot meg?

Og hvorfor reagerte sambo slik? HAr han også kanskje lyst til å være med?

Stoler han ikke på taushetsplikten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har røyket hasj i mange år.. Og har bestemt meg for å trappe ned.. Ser ingen grunn for å slutte helt .. ikke ennå..

Har prøvd å hinte litt til typen min men han vil ikke slutte..

Så var jeg hos ei hyggelig dame her forrige uke,(hun jobber i helsevernet, har taushetsplikt, og vært en kontaktperson for meg gjennom ungdomsåra) og fortalte at det ble røyket en del hasj.. Og at jeg gjerne ville ha litt hjelp.. kanskje ikke direkte hjelp, men et lite motivasjonsspark fra noen som ikke jatter det samme pisset jeg hører hver gang noen mennesker prøver å komem med moralen! -herregud, gi meg noe nytt!!!?

Så kanskje finner jeg den motivasjonen jeg trenger hos de.. Og regner jo med at de er 100% taushetspliktige uansett!

men fortalte det til typen.. Og han ble sur på meg.. mente at det var tull, og nå hadde de navnet mitt på dataskjermen!

Jeg ble redd.. men de kan ikke bruke dette mot meg?

Og hvorfor reagerte sambo slik? HAr han også kanskje lyst til å være med?

Stoler han ikke på taushetsplikten?

Motivasjon finner du i DEG SELV - ikke hos andre.

De kan derimot være en hjelp på veien. Ikke med moral-men med støtte. Arbeidet med å bli rusfri etterhvert må du gjøre selv.

At samboeren din reagerer som han gjør er ganske vanlig når den ene parten søker hjelp. Trygghet forsvinner ikke sant? Ingen liker forandringer.

Du har ingenting å frykte, taushetsplikten gjelder sterkt-og jeg ønsker deg lykke til:)

Gjest Gjest_bb_*
Skrevet

Er man avhengig av et stoff (psykisk eller fysiologisk eller sosialt) så vil man helst ikke høre at andre skal slutte med det.

Jeg jobber med alkoholmisbrukere (altså ikke alkoholikere), og de takler det særdeles dårlig om noen av deres svirekamerater vil slutte med alkohol. Det setter nok ens eget forbruk i et dårlig lys. Hvis mange rundt en røyker/drikker, så har man aksept for å fortsette med det.

Rent generelt vil jeg si at det er særdeles usympatisk av kjæresten din å ikke akseptere ditt ønske om å trappe ned med hasj!! Det virker jo nærmest som om han vil holde deg nede. Og erfaringsmessig så ser jeg at personer som er i et parforhold ikke klarer å trappe ned alkoholbruken hvis ikke begge er innstilt på det.

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Taushetsplikten står ganske sterkt, så du har ingenting å bekymre deg for. Meldeplikten kommer først inn hvis det er fare for andres liv eller helse, tror jeg.

Men det er bra du tar tak i dette. Som de andre sier så vil de man røyker med ofte være negative. Tror du at du kan klare å få ham med på nedtrappingen, eller setter han seg fullstendig på bakbeina?

Skrevet

Det kommer litt an på hvor du har vært og hva som er skrevet "på skjermen". En journal vil følge vedkommende den omhandler, men det er ikke alt alle har lov til å lese. De som har tilgang på opplysningene som er skrevet ned har taushetsplikt med mindre du samtykker til at opplysninger om deg blir gitt. Jeg syns du skal spørre kontaktpersonen du har vært hos om du kan lese hva som står i journalen og hvem som har tilgang på å lese den. Det er bare i spesielle tilfeller at man ikke har rett til å lese sin egen journal.

Typen din høres redd ut. Ikke la deg stoppe av hans motstand :)

Gjest Gjest_bb_*
Skrevet

Jeg må bare spørre, hva er det du egentlig er redd for angående journalen? At fremtidige behandlere skal lese den? De har da alle taushetsplikt (også til politiet om det måtte bekymre deg.)

Skrevet

Tror dette er vanlig. Mannen min tilta litt når jeg ble total avholds og foreslo at han skulle gjøre det samme. Han har egentlig ingen gode argumenter for å ikke bli det siden rusmidler er usunne uansett, og det likte han selvsagt dårlig. Men nå er vi avholdsmennesker begge to, så bare stå på.

Skrevet

Jeg skjønner bekymringen over å ha dette "dokumentert".

En tenker jo at en skal bli foreldre en dag og at en nødig ønsker å havne i klemma på grunn av litt prøving og feiling i ungdommen.

Flott råd du fikk over her...spør hvem som får tilgang til mappa di.

Kjempe- initiativ av deg at du ønsker å kutte ut røykinga.

Hasj-røyking er fordummende og sløver sansene dine....det fant hvertfall jeg ut.

Topp at du slutter!

Jeg vil ønske deg og kjæresten din all lykke i en fremtid uten hasj :)

:klem: La Guapa

Skrevet

Jeg vet at det er JEG som må finne motivasjonen.. trenger bare litt støtte og dytt i riktig retning.. Jeg skal dit om en uke, og da vil jeg spørre hvem som har tilgang til den mappa, og hva som blir skrevet om meg.. Jeg har aller mest lyst til at min kjæreste skal være min største støtte, men siden han ikke virker veldig intressert nå, så orker jeg ikke å mase.. Jeg vil ikke bringe frem negativitet i forholdet..

Ellers har vi gått til anskaffelse av en dyr og tidkrevende hobby.. Så kanskje jeg kan vippe han med meg mer over på hobbyen..

Hasj er veldig godt når det er for kosens skyld.: Det er det som skjer i hverdagen jeg vil slutte med.. Jeg føler ikke at jeg ahr blitt sløvere, tvert imot.. Jeg er fortsatt like smart som før, men kan kanskje ha trukket meg litt mer inn i meg selv.. Fått litt mindre selvtillit.. Jeg gleder meg til å starte og har lagt opp en "plan" for hvordan det vil være i ukedagene.. Jeg vil prøve å fokusere mer på hobbyen vår, forhodlet, familien , leiliegheten (som vi skal pusse opp etterhvert) og trening.. MEn frem til da, så gleder jeg meg aller emst til JUL

:nisse:

Skrevet

Og om det står i mappa de vil det jo se positivt ut at du kom for å få et spark bak.

Skrevet

Uansett har han ingen grunn til å bli sur, selv om det skulle ha følger for deg at navnet ditt står der. Dere er to forskjellige individer, og du har søkt hjelp på vegne av deg selv, og det har i utgangspunktet ingenting med han å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...