Gå til innhold

er det viktig å lese barnelitteratur i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar førskolelærer utdanning og har fått en oppgave i norsk:

(Hvorfor) er det viktig å lese barnelitteratur i barnehagen?

jeg vil gjerne ha med noen innspill fra foreldre til barn i barnehagen, synes dere dette er viktig? Hvorfor er det viktig/ ikke viktig?

Hva må man legge vekt på osv...

Alle bidrag mottas med takk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er viktig fordi:

* det er ikke alle barn som blir lest for hjemme. Og det er viktig for barn å bli lest for synes jeg, det øker ordforråd, stimulerer fantasien, en kan snakke om det etterpå slik at barnet lærer å huske, reflektere, innlevelse osv.

* mange barn blir lest for hjemme, men bhg kan komme med supplement

* viktig for innvandrerbarn i fht språk

Bøker som kan være bra å lese er de med anker til realiteten. F.eks bøker om det å begynne i bhg slik at barnet kjenner seg igjen. Om det å begynne på skole for de som nærmer seg skolealder. Om det å gå til tannlegen. Om det å få yngre søsken. Om det å være venner. Om kropp, natur, familieliv osv.

Gjest Mayamor
Skrevet

Dagens barn er tv barn fremfor noen. Der får de alt "servert" i bilder, lyd og action. Å bli lest for roer ned tempoet - det er noe de fleste barn har godt av. Ellers bra innlegg av Litt Lost! :klappe:

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Bøker innbyr til refleksjon, samtale og utvikling. Og bare moro!

Skrevet

Føyer meg i rekken til andre meninger over her, men vil framheve bøkenes betydning for barnas språkutvikling. Og som Nigo-san skriver, så er det viktig å vekke barnas leselyst tidlig (blant annet for å forebygge/begrense lese- og skrivevansker)

Jeg vil at barna skal bades i språk, enten det er virkelighet eller fantasi.

Skrevet

En annen viktig grunn er at ungene lærer å sitte stille i plenum. En svært viktig lærdom å ta med seg til skolebenken.

Skrevet

enig med alle over!

Bøker og det å bli lest for øker den språklige bevissthet og øker sjangsene for en god lese- og skriveopplæring senere :)

Skrevet
Bøker som kan være bra å lese er de med anker til realiteten. F.eks bøker om det å begynne i bhg slik at barnet kjenner seg igjen. Om det å begynne på skole for de som nærmer seg skolealder. Om det å gå til tannlegen. Om det å få yngre søsken. Om det å være venner. Om kropp, natur, familieliv osv.

Mange bra svar allerede som jeg slutter meg til. Men synes ikke kun litteratur som legger vekt paa dagliglivet skal vektlegges. Eventyr er ogsaa veldig viktig - en del av vaar kulturhistorie og stimulerer fantasien.

Skrevet

Her har det blitt sagt mye viktig ;)

Det er ufattelig mange bra barnebøker ute nå, mange nye og. Jeg synes det er viktig med et bredt utvalg i barnehagene. Vi skal ha noe for en hver smak. Bøker som tar opp forskjellige temaer, billedbøker, fortellingsbøker, pekebøker, faktabøker... Barn er nok mest opptatt av bildene i bøkene, så bildene ser jeg som veldig viktig. Ikke at de trenger å være pene, men at de forteller noe. Barna retter jo oppmerksomheten mot bildene mens vi leser. Men i en førskolegruppe e.l. kan det være fint å lese fortellingsbøker uten så mange bilder. Det er ganske utviklende for fantasien, pluss at barn får oppleve å bare lytte til tekst og de får øve opp evnen til konsentrasjon ;) At bøker kan stimulere lese- og skrivelysten hos barn er jeg helt overbevist om. :)

Nå har jo ikke jeg barn selv da, så det var jo ikke akkurat meg du spurte. Jeg er førskolelærerstudent som deg. :)

Skrevet

Her har det kommet mange fine innspill!

Tusen takk :)

Nå har jo ikke jeg barn selv da, så det var jo ikke akkurat meg du spurte. Jeg er førskolelærerstudent som deg. :)

Flott at medstudenter også bidrar ;)

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Det viktigste er egentlig at barna lærer seg å kose seg med bøker. Det hjelper ikke med alle slags riktige bøker hvis de ikke har en positiv opplevelse med det. Støtter meg gjerne til oppfordringer om bokbading - viktig med et variert tilbud av bøker!

Skrevet

Kom på noe her. Tenkte på Pippi og da kom noen tanker. For det første at en kan lære barna å bli tolerante overfor ulike kulturer ved å lese bøker om barn fra andre land, om ulike kulturer, om forskjeller osv.

Men i teateret skal man nå sensurere at Pippis pappa var en negerkonge. Kanskje du kan debattere det i oppgaven din? Hva med slike ting i høytlesning for barn? Skal det sensureres der også? Hvorfor/hvorfor ikke? Det er noe du kan skrive mye om.

• 2 år senere...
Gjest Gjest_lindis_*
Skrevet
Jeg synes det er viktig fordi:

* det er ikke alle barn som blir lest for hjemme. Og det er viktig for barn å bli lest for synes jeg, det øker ordforråd, stimulerer fantasien, en kan snakke om det etterpå slik at barnet lærer å huske, reflektere, innlevelse osv.

* mange barn blir lest for hjemme, men bhg kan komme med supplement

* viktig for innvandrerbarn i fht språk fordi alle er rarre opg domme styggiger er alla sammen

Skrevet
Kom på noe her. Tenkte på Pippi og da kom noen tanker. For det første at en kan lære barna å bli tolerante overfor ulike kulturer ved å lese bøker om barn fra andre land, om ulike kulturer, om forskjeller osv.

Men i teateret skal man nå sensurere at Pippis pappa var en negerkonge. Kanskje du kan debattere det i oppgaven din? Hva med slike ting i høytlesning for barn? Skal det sensureres der også? Hvorfor/hvorfor ikke? Det er noe du kan skrive mye om.

Pippi er vel ikke så aktuell å lese høyt i en barnehage? Er ellers enig i at sensur kan være interessant å drøfte.

Jeg synes det er viktig å lese av alle grunnene som har kommet fram over her. Dessuten er bøker en kilde til å lære empati, å sette seg inn i andres tenkemåte og tilværelse.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg er både førskolelærer og mamma, og grunnene til at det er viktig å lese bøker i barnehagen vil jeg si er bl.a disse:

- Språkstimulerende, for alle - ikke minst fremmedspråklige og barn som har språkvansker

- barna lærer begreper, de utvikler fantasi og kreativitet

- de får inspirasjon til lek

- de får en begynnende innsikt i humor, abstrakt tenking, ordspill, rim, lek med språk.

- en viderefører tradisjoner (kjente forfattere og historier)

- øvelse i å sitte rolig og høre etter (konsentrasjon)

- vekker nysgjerrighet, vitebegjær og spørrelyst

var det jeg kom på i farten. Lykke til med oppgaven :)

Skrevet

bare lurte, hvorfor er ikke pippi aktuelt å lese høyt i barnehagen. det er vel den aldersgruppa som er målgruppa, eller ?

Jeg har iallefall lest den for mine rundt 4-5 års alderen

Skrevet

Er enig i at det er veldig viktig, av alle grunnene som er nevnt.

Kom på en annen ting også, men det er litt trist-

Bøker er viktig for de ungene som ikke har det så godt hjemme. Det å drømme seg inn i bøkene kan gjøre livet litt enklere, samtidig så får man drømme seg bort og være en annen person for en stakket stund.

Det er også viktig å få lære seg en slik virkelighetsflukt, slik at de kan ta den med seg videre når de kan lese selv.

En annen grunn er dette med vår felles identitet- "alle" hadde hørt om Pippi, Emil osv da vi voks opp, nå er det kanskje andre, like viktige karakterer ungene har felles?

Skrevet
bare lurte, hvorfor er ikke pippi aktuelt å lese høyt i barnehagen. det er vel den aldersgruppa som er målgruppa, eller ?

Jeg har iallefall lest den for mine rundt 4-5 års alderen

Ja, kanskje jeg bommer litt. Jeg hadde ventet til 6 - 7-årsalder, men det er en stund siden jeg har lest dem også.

Skrevet

Å bli lest for i barnehagen er også viktig for de barna som blir lest for hjemme. Det gir variasjon i emner, fortellermåte og diskusjoner. Å bli lest for i gruppe på 2-3 gir mye bedre samtaler etterpå enn å diskutere emnet alene med en foreldre.

Dessuten trenger barna den roen en lesestund gir.

På samme grunnlag mener jeg det er viktig at barnehagen gir barna kunnskap om bilblioteket, men det er en annen diskusjon. ;)

Skrevet

Håper virkelig du skjønner hvorfor det er viktig-det er helt grunnleggende for barns fantasi, læring, språklig utvikling også sosial utvikling. Pakket sammen- og kopleks.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...