Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine foreldre har det siste halvåret fått seg venner i Frankrike, har begynt å lære seg fransk, og var i Frankrike tidligere i høst.. er det noen som vet om noe som kan være kjekt å gi dem til jul, som kanskje har noe med Frankrike/det franske språk å gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ordbok?

Reisebøker?

Flybilletter eller reisegavekort?

Skrevet

En god fransk vin? Eller en liten bok kanskje (på fransk altså). "Den lille prinsen", som jo egentlig er en barnebok, er veldig søt og lettlest.

Skrevet

Hvor i Frankrike? Bor selv i øst, finnes mange flotte bildebøker med tekster av landskapet som er utrolig vakkert her. Finnes sikkert lignende bøker om andre deler av landet også ;)

Hva med å finne et stort, fint bilde/maleri fra landet?

Typisk fransk, tja, hva med en raclette "maskin"? Utrolig god mat, og veldig fransk ;)

Vinbok om franske viner

Skrevet

Bordeaux tror jeg det var.. aner selv lite om Frankrike, så er ikke så kreativ når det gjelder "franske" ting, men her var det jo mange gode ideer :)

Men hva er en raclette maskin, Chic?

Skrevet
Bordeaux tror jeg det var.. aner selv lite om Frankrike, så er ikke så kreativ når det gjelder "franske" ting, men her var det jo mange gode ideer :)

Men hva er en raclette maskin, Chic?

http://www.actualis.com/app/acheter/appare...&origine=kelkoo

der er et bilde av en type raclette maskin. Man smelter osten under der, og spiser det med poteter og forskjellige typer skinke. Utrolig nam nam ;)

Du vil sikkert finne bøker om Bordeaux, om det så skal være vin eller stedet der :)

Skrevet
Hvor i Frankrike? Bor selv i øst, finnes mange flotte bildebøker med tekster av landskapet som er utrolig vakkert her. Finnes sikkert lignende bøker om andre deler av landet også ;)

Hva med å finne et stort, fint bilde/maleri fra landet?

Typisk fransk, tja, hva med en raclette "maskin"? Utrolig god mat, og veldig fransk ;)

Vinbok om franske viner

Du, raclette er da ikke fransk? :ler:

Skrevet
Du, raclette er da ikke fransk?  :ler:

hva er det da?

var sikker på det var fransk jeg. eller skal vel si , jeg forbinder det med frankrike ;)

Skrevet
hva er det da?

var sikker på det var fransk jeg. eller skal vel si , jeg forbinder det med frankrike ;)

Søte pusen, det er sveitsisk! :) men du er forsåvidt unskyldt, du bor jo ganske nær den sveitsiske grensa eller?

Skrevet
hva er det da?

Ser at raclette er Sveitsisk, men det virket jo veldig lurt og godt, blir nesten sulten her :ler:

Skrevet (endret)

kjæresten sier at det er både sviss og fransk!

Men kanskje siden vi bor så nærme grensa så er det inkludert denne parten, hehe...

Endret av Chic
Skrevet

Jeg kan anbefale Fondue-sett også! Fondue er kjempegodt! :sikle:

Skrevet
Jeg kan anbefale Fondue-sett også! Fondue er kjempegodt! :sikle:

fondue kan man jo gjøre masse ut av. Koke kjøttbiter i rødvin, eller putte brødbiter i kokende ost, eller kjøtt i olje.. sikkert flere også! mange muligheter, og NAM NAM!

Skrevet

Er ikke fondue omtrent like sveitisk som raclette, da? ;)

Hvis foreldrene dine også er matinteresserte, ville jeg satset på en kokebok om fransk mat, det finnes nok å velge i. Jeg kan anbefale en bok som muligens er litt vanskelig å få tak i siden den er noen år gammel, men likevel: Streiftog i Provence - matveien til et paradis av Hege Johansen. Kombinert reisebok og kokebok. Eller en som heter The Paris Cook book eller noe i den duren - kokebok og "håndbok" til ulike strøk i Paris.

Hvis de er i gang med å lære seg fransk, kan kanskje brettspillet New Amigos, fransk versjon, være en god idé. Det er en morsom og sosial måte å lære språk på.

Skrevet
Er ikke fondue omtrent like sveitisk som raclette, da? ;)

Såvidt jeg vet kommer det opprinnelig fra de svitsiske alper ja, men det er en vanlig rett i Frankrike. Franskmenn har også sine egne varianter av retten. :)

Skrevet

New Amigos virket jo veldig kult, piaf! er nok det som blir førstevalget :) Da er den presangen i boks :danse:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...