Gå til innhold

Har du skrevet underskriften bakpå kredittkortene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke signert bak på kreditt kortet mitt. Tenker at hvis jeg mister det så er det jo ENDA lettere å forfalske underskriften min når de har den bakpå kortet... når en betaler med eks. Mastercard så skal man jo vise gyldig legimitasjon med bilde i tillegg og DER står jo underskriften min... var en butikk som mente at kortet ikke var gyldig så lenge jeg ikke hadde skrevet underskriften min på det... hva tror dere?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kortet er ikke gyldig uten underskrift, butikken har helt rett. Du synes kanskje det er slitsomt at butikkene sjekker dette, men det er tross alt bra for alle (ærlige) kredittkorholdere at slike ting sjekkes.

Og hvorfor vil du egentlig ikke signere?

Gjest Elfrida
Skrevet

Hvis du ikke har signert på kortet og det blir stjålet, så trenger de jo ikke etterligne underskriften din en gang, det er bare å skrive navnet ditt med sin egen skrift.

Skrevet

Butikkene skal uansett sjekke legitimasjon for å se at det er eieren av kortet som signerer. De fleste butikker slurver med det, men der jeg jobber har vi fått beskjed om å sjekke (muligens fordi vi selger mange dyre varer, så hvis vi blir lurt kan det medføre store tap).

Skrevet

Kortet er ikke gyldig uten signatur fordi dignaturen på kortet skal stemme med signaturen å legitimasjonen din og med den du skriver på kviteringen.

Som Elfrida sier er det jo enda lettere å forfalske når du ikke skriver noe bak der.

Skrevet

Herregud så paranoide noen er. Signaturfeltet er ikke bakpå kortene for moro skyld :-) butikken har rett, du skal signere. Hvis ikke må du slutte med kort og betale alt cash

Skrevet

Nettopp. Det er ingen vits å ha kredittkort om du ikke signere, for da får du rett og slett ikke brukt det ;)

Skrevet

Da jeg jobbet i butikk fikk jeg beskjed om at det var signaturen bak på kredittkortet jeg skulle sjekke opp mot signaturen på kvitteringen. Stemte de ikke, måtte jeg også be om legitimasjon. Og du skal signere kortet før du tar det i bruk, det er ikke gyldig ellers.

Skrevet

man skal da alltid be om legimasjon med bilde på. selv om underskriften stemmer. med litt trening er det ikke vansklig å etterlikne en underskrift som regel

Skrevet
Da jeg jobbet i butikk fikk jeg beskjed om at det var signaturen bak på kredittkortet jeg skulle sjekke opp mot signaturen på kvitteringen. Stemte de ikke, måtte jeg også be om legitimasjon. Og du skal signere kortet før du tar det i bruk, det er ikke gyldig ellers.

Underskrift på kredittkortet skal sammenlignes med godkjent legitimasjon (som inneholder fullt navn og fødsels- og personnummer samt bilde og ikke være eldre enn ti år dersom utløpsdato ikke er oppgitt) og underskriften på kvitteringen. Altså alle tre underskrifter skal sammenlignes med andre.

Da jeg jobbet i bank opplevde vi ofte konsekvensene av slurv fra de butikkansattes side. Og mange av dem slurver dessverre fremdeles i dag. For kunden som eier bankkortet eller kredittkortet er det oppleve slik svindel lite morsomt. Banken erstatter sjelden beløpet på dagen, og der det er utvist uaktsomhet erstattes det ofte ikke i det hele tatt (som manglende signatur på kredittkortet).

Skrevet
Jeg har ikke signert bak på kreditt kortet mitt. Tenker at hvis jeg mister det så er det jo ENDA lettere å forfalske underskriften min når de har den bakpå kortet... når en betaler med eks. Mastercard så skal man jo vise gyldig legimitasjon med bilde i tillegg og DER står jo underskriften min... var en butikk som mente at kortet ikke var gyldig så lenge jeg ikke hadde skrevet underskriften min på det... hva tror dere?????

Brev fra kortutsteder vil fortelle deg akkurat det samme som butikken sier.

Skrevet

nå jobber jeg i butikk og ser daglig kort uten underskrift. Folk blir jo nesten sure når jeg sier at de må skrive på kortet sitt! Mange rare folk. Vi i butikkene gjør det jo bare for kundenes del!!!

Skrevet
nå jobber jeg i butikk og ser daglig kort uten underskrift. Folk blir jo nesten sure når jeg sier at de må skrive på kortet sitt! Mange rare folk. Vi i butikkene gjør det jo bare for kundenes del!!!

Ja, det er utrolig mange slike. Da jeg jobbet i butikk var jeg veldig nøye på å be om legitimasjon og underskrift da de betalte med Visa. Mange kunder ble irritert og syntes jeg maste. Men jeg gjorde da bare jobben min, og dessuten hjelp jeg til med at det ikke ble misbrukt visa-kort i den butikken jeg jobbet. Noe som burde være til fordel for kundene!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...