Eliza Doalot Skrevet 6. desember 2006 #1 Skrevet 6. desember 2006 Snupp spiser grøt på kvelden, og liker det veldig godt. Nå virker det som hun begynner å få behov for et måltid til, men jeg er usikker på når jeg skal gi det (på dagen, altså). Hun våkner 7.30-8.00 og får pupp i senga. Mellom 9.00 og 9.30 sovner hun igjen og sover ca 45 min. Etter det er hun våken i 2-3 timer før hun sover nye tre kvarter. Jeg er usikker på om jeg skal innføre grøt på morgenen før første soving, eller grøt eller middagsglass til lunsj før andre soving? Hun dier absolutt best på morgenen (i senga), så det er kanskje da hun har minst behov for ekstra mat. Men i mitt hode virker det fornuftig å prøve å spre måltidene mest mulig utover dagen(hun spiser grøt kl 18.30), istede for å samle begge i løpet av noen timer på ettermiddagen. Samtidig har jeg et håp om at hun kanskje sover litt bedre på formiddagen, hvis hun har litt mat i magen. Alternativet er som sagt lunsj. Bør jeg isåfall velge grøt eller middag? Hun er veldig glad i grøt, men det blir kanskje litt ensformig i lengden og kan gjøre henne lei? Uansett...hva innførte dere som måltid nr 2? Ta gjerne med hva og når dere innførte resten av måltidene også... (Dette blei et veldig langt innlegg om et veldig lite "problem", men jeg setter stor pris på svar )
_M_ Skrevet 6. desember 2006 #2 Skrevet 6. desember 2006 Lillegutt fikk først grøt om kvelden ca kl 18. Etterhvert begnnte vi med grøt om morgenen også. Han fikk pupp på senga kl 8 og grøt kl 9 og sov igjen kl 10. Han får havre grøt om morgenen og hvetegrøt om kvelden bare for forandringen sin skyld. Nå får han middag kl 15 ca, og vi har så vidt beggynt å gi han litt fruktmos når han våkner etter sin første dubb. Dette fordi han er ikke så veeeldig interessert i puppen da, og til tider gnikker og gnurer han meg så j**lig pga av at han klør på gommene, så det er vel ikke så super lenge til vi kutter ned enda mer på amminga. Nå ammer vi etter hvert måltid.
Tusenogtredve Skrevet 6. desember 2006 #3 Skrevet 6. desember 2006 Når det gjelde når du bør gi mat, så må du vurdere dagsrytnen til barnet ditt. Men når det gjelder hva, så vil jeg anbefale å starte med middag. Dette fordi du ennå ammer. Jo flere matvarer du rekker å innføre før du slutter å amme, jo mindre sjanse er det for at han reagerer på det. Begynne gjerne med litt potetmos (litt kokt potet som moses i kokevannet og tilsettes litt morsmelk). Dersom han ikke reagerer på det, så kan du etter noen dager gi litt gulrot oppi også. Og så utvider du med en og en matvare. Hvis han da reagerer, så vet du hva det er han reagerer på, og du kan plukke vekk dette til neste måltid.
Gjest Mayamor Skrevet 6. desember 2006 #4 Skrevet 6. desember 2006 Vi begyndte også med kveldsgrøt og utvidet kjapt til frokost også. Deretter begyndte vi med litt most banan. Så innførte vi middag som beskrevet ovenfor med å innlemme nye ingredienser etterhvert. Dere merker når den lille ikke er fornøyd med det den får. * savner babytiden*
Gjest Primula Skrevet 6. desember 2006 #5 Skrevet 6. desember 2006 Vi har akkurat startet med måltid nr.2. Helsesøster sa vi burde starte med middag som nr.2, siden kostholdet da blir mer variert og de får mer vitaminer og mineraler. Men vi er også litt usikker på når hun bør få det. Synes det blir tett med middag i middagstida(1600-1700) så hun får middag rundt 13 her. Så får hun grøt kl.19.00
Gjest miiip Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 Vi innførte kveldsgrøt (rundt 18:30, legging ca 19) da sønnen var 4,5 mnd. En uke eller så senere begynte vi med formiddagsgrøt i tillegg (rundt 12). Et par-tre uker etter det igjen begynte vi med middag imellom. Nå får han grøt rundt 11, middag rundt 15 og kveldsgrøt rundt 18. I tillegg får han pupp til alle måltidene + morgenen (enten én el to måltider avhengig av når han våkner første gang, varierer fra 4-6). Når han blir 8 mnd skal jeg ut i jobb igjen, så da blir det pupp morgen, middag og kveld og ikke på dagen.
Eliza Doalot Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #7 Skrevet 6. desember 2006 Takk for svar! Tror vi lar måltid nr 2 blir "middag" i tolv-ett tiden, så forskyver vi bare den litt når vi innfører måltid 3, som blir formiddagsgrøt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå