Gjest nimbus Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Forloveden min klarte ikke å velge mellom bestekameraten og broren, og skal derfor ha 2 forlovere. Vet at mange velger å gjøre det slik, men hvordan fungerer det egentlig? Det er jo bare en som skriver under, så hva blir rollen til den andre? Noen som har noe erfaring med dette? Håper ikke den forloveren som ikke skriver under føler at han er "dårligere" (i mangel på et bedre ord...). Hvordan gjør man med taler, bordplassering etc?
Malama Skrevet 6. desember 2006 #2 Skrevet 6. desember 2006 Som du sier: Bar en kan skrive under på papirene, bare denne ene er forlover juridisk sett. Men den andre kan jo være med på "det andre" da. Stå fremme i kirka, holde tale, være med og arrangere utdrikningslag. Hvordan dere løser bordplanen er vel også litt avhengig av andre ting (andre gjester, hvordan bordene står etc) men det lar seg nok gjøre om man vil.
Nemmera Skrevet 10. desember 2006 #3 Skrevet 10. desember 2006 Jeg har vært en av to forlovere. Det fungerte akkurat som om det var en, eneste forskjellen var at bare en av oss skrev under (husker ikke hvem....) og så er det kanskje litt plunder med hvordan man skal sitte oppe foran alteret hvis det er en liten kirke, men vanligvis er det ingen problemer:) Og bordplasseringen, det kommer jo helt an på hvordan dere velger å gjøre det:) I dette tilfellet var den andre forloveren single, så hun og brudgommens forlover satt øverst på den ene utstikkeren,(nærmest hovedbordet) mens jeg og min kjære satt øverst på den andre.
Pastor Knut Skrevet 12. desember 2006 #4 Skrevet 12. desember 2006 Som du sier: Bar en kan skrive under på papirene, bare denne ene er forlover juridisk sett. ← I utgangspunktet har du rett, men det finnes unntak. Det er i spesielle tilfeller mulig at brudeparet faktisk bare har én felles forlover, og det er også mulig å søke at den ene eller begge parter har to forlovere. Men dette er unntakene. Nevner det bare. Tror neppe det er dette som trådstarter forholder seg til.
Malama Skrevet 13. desember 2006 #5 Skrevet 13. desember 2006 Om de har bare en felles forlover så bryter ikke det på noen måte med det jeg skrev, at bare EN signerer papirene for brud/brudgom og at vedkommende derfor bare har en jursidisk forlover, uansett hvor mange de velger å kalle forlover, og la stå fremme i kirka etc. Om dette er den samme som er forlover for den andre ektefellen blir det uansett aldri mer enn en juridisk forlover for hver av ektefolkene vel?
Pastor Knut Skrevet 13. desember 2006 #6 Skrevet 13. desember 2006 Om de har bare en felles forlover så bryter ikke det på noen måte med det jeg skrev, at bare EN signerer papirene for brud/brudgom og at vedkommende derfor bare har en jursidisk forlover, uansett hvor mange de velger å kalle forlover, og la stå fremme i kirka etc. Om dette er den samme som er forlover for den andre ektefellen blir det uansett aldri mer enn en juridisk forlover for hver av ektefolkene vel? ← Loven er klar på at brudefolkene normalt skal ha hver sin forlover. Det må altså normalt være to forskjellige personer som er forlovere. (Og så finnes de de sjeldne unntakene som jeg nevnte i forrige posting) Hvem som får lov til å stå fremme "i kirka" er ikke så viktig, for her behøver ikke forloverne engang være med. Det holde rmed at man skaffer andre vitner Forlover og vitner (de som er til stede hos brudeparet under vigselen) er ikke nødvendigvis samme personer.
Malama Skrevet 13. desember 2006 #7 Skrevet 13. desember 2006 Jeg er meget klar over at forlover og vitne ikke trenger være den samme, og at man normalt har en forlover hver, men her var det jo snakk om dette "fenomenet" at noen nå for tiden har "2 forlovere". Altså at bruden har to forlvoere, i tillegg til at mannen har sin(e) Juridisk har de bare en hver, bare en kan signere papirene (for hver av dem), men noen velger altså, slik trådstarters forlovede gjør, å kalle tostykker for sin forlover. Og da lurte hun på hvordan dette gjøres med bordplassering, taler etc, og da er det jo altså det at "hvem som står fremme i kirka" var det jeg brukte som en beskrivelse på dette at man kaller dem forlover og gir dem "forloveroppgaver" (tale, utdrikningslag etc) Men jeg tror du og jeg snakker om ulike ting, jeg snakker om det trådstarter spør om, om TO forlvoere til EN av brudefolkene (i tilegg til den andres forlover selvsagt) mens du snakker om TO totalt sett, en til hver. (i det tilfellet tråden handelr om blir det altsåp minst TRE totalt sett, selv om bare TO er juridisk forlovere)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå