Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett at min jente på 9 år+3mnd såvidt har begynt å få litt bryst (bare på ene siden), noen små kviser på haka, og litt diverse med temperamentet. ("Så rart, isted var jeg sååå ulykkelig, og nå er jeg bare såååå glad!!")

Er dette mye tidligere enn vanlig? Jeg var ikke så veldig tidlig ute selv med pubertet, såvidt jeg erindrer... Er det vanlig at humøret blir påvirket så tidlig i utviklingen? Noen med erfaringer fra området??

(Jeg som trodde jeg var småbarnsmor ennå. Så feil kan man ta... :sjenert: )

Videoannonse
Annonse
Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Det er tidlig, men ikke unormalt. Jenter kommer stadig tidligere i puberteten.

Skrevet
Det er tidlig, men ikke unormalt. Jenter kommer stadig tidligere i puberteten.

Helt enig i dette. Min datter fikk mensen da hun var 11 år, noe jeg også fikk på samme alder.

Min stedatter på 10 år har også begynt å få pupper, det synes ganske godt utenpå genseren nå.

Skrevet

Helt normalt, ja. Har akkurat samme erfaring med jenta mi på 9 år. (snart 10)

Temperamentet er også helt på styr. Jeg tenkte vi måtte stramme inn, sette klarere grenser fordi jeg følte at oppførselen "skled ut". Men kanskje det er dette som er forklaringen..

Det er nok ellers litt tidlig i forhold til gjennomsnittet som vel er på 9- 13 år.

Skrevet

Jeg begynte også å komme i puberteten i niårsalderen, selv om mensen ventet til jeg var 12. Helt vanlig i min familie (og for mange andre). Var kjedelig å være først i klassen da...

Skrevet

Min jente på 9,5 har begynt å få antydning til bryster. Snakka med helsesøster om det, og hun sa at dette ikke er noe unormal alder at det skjer ting med kroppen. Må vel begynne å være obs på humørsvingninger framover da...

Skrevet

Omtrent som meg, det. Var ikke noe moro å være først ute, og alle de h**vetes gutta i klassa klep meg i puppene "hele tiden".

Fikk mensen på 11-årsdagen min, og det føltes litt absurd å leke med Barbie og vite at mensen var kommet. Men lekte med Barbie lenge etter det, jeg, altså! ;)

Skrevet

Jeg hadde iallfall bryster (små, men dog nok til at det ble kommentert) da jeg var 9 1/2 år.. Særlig kult var det ikke. Tror det var jeg og ei til på hele skolen (ca 40-50 jenter på mitt årskull?) som hadde da.

Skrevet

Mener å huske at jeg fikk bryster i 10 års alderen. Når det gjelder kviser så kan du begynne å lære henne riktig hudpleie, ikke ta snarveien å gi henne Clearasil. Jeg brukte ACO produkter fra apoteket for å holde huden ren.

Gjest Ylva Virvla
Skrevet

Jeg begynte å få bryster da jeg gikk i 3. eller 4. klasse. Fikk mensen da jeg var 12.

Skrevet

oi..begynte ikke å få før jeg gikk omtrendt i 7 klasse, altså 12 omtrendt, og fikk ikke mensen før jeg var 15. Det med mensen er jeg bare kjempe glad for:P hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...