lillesky Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Hva "skjer" (er sikkert noe overtro inne i bildet) hvis toppen av bryllupskaka (som skal spares til 1 bryllupsdag etter hva jeg har skjønt) er borte? Det skjedde nemlig med ei venninne av meg. Noen hadde tatt den fra frysa...
Gjest gjesta Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Og hva skulle de med den? :klø: Skjer vel neppe annet en at de må bake ny kake å spise på ettårsdagen.
lillesky Skrevet 5. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2006 Tenkte kanskje det betydde ulykke? Må jo være en grunn til at man skal ta vare på akkurat den?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 Tror det betyr at det er noen som har vært lystne på kake og spist den. Herregud, det betyr da ingenting. Har ikke hørt om at man skal ta vare på toppen heller, bare at noen tar vare på en bit som ligger og blir vond i fryseren.
Gjest gjesta Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Eneste grunnen er vel at noen fant ut at det var romantisk. Som å tørke blomstene, og ta vare på strømpebåndet. Blir det ulykke av en forsvunnet kake var vel ikke forholdt liv laga, for om man skal la en kake styre lykken hva har man igjen når kaka er spist opp?
Gjest gjesta Skrevet 5. desember 2006 #6 Skrevet 5. desember 2006 Nå kan de bare skille seg, like greit å få det overstått med en gang! Gammel overtro kan være søtt nok det, men tror ikke vi skal legge så veldig mye i slike ting.
Mrs B Skrevet 6. desember 2006 #8 Skrevet 6. desember 2006 Jeg har hørt at toppen på bryllupskaka skal spises på ettårsdagen og skal ha noe med fruktbarhet å gjøre Gammel overtro, men en moro tradisjon syns jeg da!
Malama Skrevet 6. desember 2006 #9 Skrevet 6. desember 2006 Så vidr je vet er det vanlig å spise øverste kaka på 1. bryllupsdag ja. Det gjorde vi med kaka til tanta mi husker jeg. Litt snålt med maripankake som har lagt et år i fryseren, men den var ikke vond, slett ikke. Men det er nok ikke krise for ekteskapet om den er blitt borte, men en anelse frekt av "noen" å ta den ut av fryseren da. (minner om da jeg bodde på studnthjem og hadde en nabo som slo av ovnen der vi stekte kylling for han syntes den hadde stått på lenge nok (resultatet var altså rå kylling...), og satte min forlovedes øyedråper ut av kjøleskapet for de tok opp plass...)
mowgli Skrevet 6. desember 2006 #10 Skrevet 6. desember 2006 :icon_question: Oi da... og vi som kun skal ha langpannekake til bryllupskake... dette lover ikke godt...
*Emma* Skrevet 6. desember 2006 #11 Skrevet 6. desember 2006 Ånei hva skal jeg da gjøre......vi skal jo gifte oss i USA....så skal vi være der borte i 10 dager etter bryllupet også fly hjem igjen Se for meg kake som har ligget i kofferten i 10 dager, fryses ned og tines igjen...jummy. Men seriøst..jeg har også hørt at det er vanlig å spare den og spise på 1 års dagen - men har aldri hørt at noe skjer om man ikke gjør det.
Kara W Skrevet 6. desember 2006 #12 Skrevet 6. desember 2006 Oldefar spiste toppen av kaken til mormor og morfar en dag han var litt sulten. De feiret nylig 60-års bryllupsdag i Mexico, så det er nok ikke alt for krise. Det var nok mest ulykke for oldefar når oldemor kom hjem og fant kaken borte Hvorfor er det ingen andre som har fått med seg at toppen av kaken skal spises ved første dåp _eller_ ved første bryllupsdag, den som kommer først? Det var litt skam å spise den på bryllupsdagen. Har den tradisjonen helt falt bort? Er det fordi første dåp gjerne er et par år før bryllupskaken er bakt? Jeg sikter ihvertfall på første dåp
*Emma* Skrevet 6. desember 2006 #13 Skrevet 6. desember 2006 Eller kanskje fordi mange ikke døper ungene sine.....
Gjest -eline- Skrevet 6. desember 2006 #14 Skrevet 6. desember 2006 ...eller fordi folk ønsker å servere ferske kaker i dåpen
Malama Skrevet 6. desember 2006 #15 Skrevet 6. desember 2006 Du skal ha litt flaks dersom du skal få første dåp før første bryllupsdag, dersom du altså skal etterfølge dette med "ikke babylaguing før man er gift", for det tar jo 9 måneder å bær frem et brn, og de er gjene 2-3 måneder ved dåpen... Med mindre du lager baby på bryllupsnatta kommer gjerne 1. bryllupsdag først...
Susan Sto Helit Skrevet 7. desember 2006 #16 Skrevet 7. desember 2006 Du skal ha litt flaks dersom du skal få første dåp før første bryllupsdag, dersom du altså skal etterfølge dette med "ikke babylaguing før man er gift", for det tar jo 9 måneder å bær frem et brn, og de er gjene 2-3 måneder ved dåpen... Med mindre du lager baby på bryllupsnatta kommer gjerne 1. bryllupsdag først... ← Nå var det faktisk ganske vanlig i Norge tidligere at barnet faktisk allerede var på vei når ekteskapet ble inngått. (For ingen mann ønsket en ufruktbar kone...) Det var det hvertfall en bryllupsekspert som sa på TV en dag. Men jeg mener også å ha hørt at dette med å spare toppen av kaka er en utenlandsk tradisjon, fra steder de normalt har en kake som holder seg langt bedre en våre tradisjonelle kremkaker.
Kara W Skrevet 7. desember 2006 #17 Skrevet 7. desember 2006 Du skal ha litt flaks dersom du skal få første dåp før første bryllupsdag, dersom du altså skal etterfølge dette med "ikke babylaguing før man er gift", for det tar jo 9 måneder å bær frem et brn, og de er gjene 2-3 måneder ved dåpen... Med mindre du lager baby på bryllupsnatta kommer gjerne 1. bryllupsdag først... ← Før i tiden var det viktigere å få barnet døpt så tidelig så mulig, gjerne en uke etter fødselen. Hvis barnet døde før det ble døpt kunne det ikke bagraves på vigslet jord. Er det virkelig vanlig å vente så lenge? Den eneste dåpen jeg har vært i var min egen, så den husker jeg ikke så mye fra.
*Emma* Skrevet 7. desember 2006 #18 Skrevet 7. desember 2006 Er det virkelig vanlig å vente så lenge? Den eneste dåpen jeg har vært i var min egen, så den husker jeg ikke så mye fra. ← Det vanlige er at barnet er rundt 3-4 mnd når det blir døpt.
tommeline Skrevet 7. desember 2006 #19 Skrevet 7. desember 2006 Vi tok ikke var på toppen vi da... og likevel har det ikke "skjedd" noe, bortsett fra at vi fortsatt er gift . Det kan da ikke være veldig gammel tradisjon. Før kjøleskap og frysers tid kan det da ikke ha vært mange kaker som holdt seg ett år? :klø:
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 7. desember 2006 #20 Skrevet 7. desember 2006 Nå var det faktisk ganske vanlig i Norge tidligere at barnet faktisk allerede var på vei når ekteskapet ble inngått. (For ingen mann ønsket en ufruktbar kone...) Det var det hvertfall en bryllupsekspert som sa på TV en dag. ← Ehrm. Ja det var jo også en måte å si det på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå