Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på 9 år er et slit å få til og sovne på kvelden. Skoledager legger han seg mellom kl 21.00 og 21.15 (etter mye mas). Som regel sovner han ikke før mellom 22.30 og 23.00 (akkurat nå er klokka 22.50) og jeg har nettopp gitt beskjed at nå MÅ HAN LEGGE SEG Å SOVE. Han er et sikkelig B menneske og kvikner til utover kvelden. Om morgenen vekkes han rundt 6.45, får ligge til ca 07.00 og da er det å hale og slite han opp av senga. I helgene er han i seng rundt 21.30 og står selv opp mellom 8.30 og 9.00. Han pleier å få lese på sengen både hverdager og helger.

Hva gjør man? Søsknene legger seg rundt 20.00 og sover uten problem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har ikke jeg selv erfaring med så store barn, men jeg vet at små barn er iallefall veldig avhengig av rutiner for å få sove godt og raskt. Hvordan er det med rutinene hans?

Andre ting som kan være lurt er at han bare får holde på med rolige aktiviteter på kvelden slik at han finner roen før han legger seg. (Ikke se på tv eller spille tvspill, for det blir han kanskje gira av...)

Gjør de andre barna noe annet enn det han gjør?

Gjest Mayamor
Skrevet

Har en gutt på samme alder og har tidvis diskutert det samme. Her er regelen at 21.15 skal lyset av. Sen i seng = ingen lesing på sengen. Om han da ligger og stirrer i taket er hans problem. Han kjefter og smeller en stund, før han ufrivillig sovner... :ler:

Det handler jo om at barn prøver å strekke grenser. Det er "jobben" deres det... Om morgenen må han opp kl 07.00. uansett hvor trøtt han er. Søndag til torsdag må han legges 21.15. Fredag, lørdag og ved fri dagen etter strekker vi det lenger (alt ettersom hva vi gjør) til minst 22.00. - men tom bort i midnatt. Men merkelig nok - i helgene og ferier er han klin våken 07.00. av seg selv... For ikke å snakke om jenten på 12 år som mener at alle andre får lov til å se den og den serien på tv. Hun må legge seg 21.30. "Bare vi" som er kipe og tvinger henne i seng. At hun om morgenen er veldig trøtt og hun sier at jeg må legge meg tidligere - er glemt neste kveld. Gled deg - det blir muligens verre... ;)

Skrevet

Nei, jeg vet jammen ikke hva som kan gjøres for å få han i søvn tidligere. Prøver å holde det rolig før leggetid med feks et varmt bad, kveldsmat, rolige aktiviteter og kos.

Fikk et tips (fra en sykepleier) om å gi ungen B-vitamintilskudd sammen med kveldsmaten. Dette skulle være avslappende, men jeg har nå enda til gode å se noen bedring. Har prøvd dette i en uke.

Noen unger trenger kanskje ikke så mye søvn som det normalt anbefales. Jeg er bare så lei av å måtte hale og slite han opp om morran, og har stadig bekymringer over om det går utover konsentrasjonen på skola.

Gjest Mayamor
Skrevet

Så lenge du må hale han opp om morgenen - ville jeg forklart at da er han iallefall nødt å sove mer. Kanskje han da står lettere opp for å motbevise det...? ;)

Kanskje dere kunne hatt et belønningssystem for at dersom han legger seg fint i 3-5-7-? dager =

* tur i skogen og lage pannekaker over åpen ild

* pokemonkort

* bestemme middag

* bade i svømmehallen

* tur til besteforeldre

* overnattingsgjest

* annet som ikke trenger å innvolvere penger

Samboers 2 gutter på 9 og 11 år, trenger mye mindre søvn enn sin søster og gutten min. Sen i seng og tidlig opp uansett. Vet at moren deres sliter med å få de i seng, men voksne har jo behov for voksentid også.

Skrevet

Ja, han får stadig en pekefinger og en moralpreken om at det er hardt å stå opp når man legger seg sent.

Han har det ofte med å være varm når han legger seg. Tror jeg skal prøve å ha soverommet iskaldt når han legger seg slik at det ikke er fristende å gjøre andre ting enn å ligge under dyna. Problemet er at han føler seg tryggere når døra står på gløtt, og dermed blir det kaldt i andre deler av huset.

Et annet problem er at han har livlig fantasi om skumle ting, ergo må han ha lys på når han skal legge seg. Han vil minimum ha på skrivebordlampa, helst taklyset. (Ja, han er ikke den tøffeste typen, men likevel mammas store sjarmør).

Skrevet

Har en gutt på snart ti år som har problemer med å sovne om kvelden.

Han legger seg kl 20.30, og får lese til kl 21.

Når han var yngre var det ikke noe problem å sovne når han la seg, men etter at han ble ni år forandret det seg.

Jeg tror ikke at det bare dreier seg om å teste grenser, for i vårt tilfelle ligger han i sengen (uten lys på rommet) og vrir seg i opp til to timer før han klarer å sovne.

Han maser ikke på oss eller noe, han får bare ikke sove.

Vi har helt kuttet ut tv, data, gameboy og xbox rett før han skal legge seg. Vi håpte at det skulle hjelpe, men det gjorde det ikke.

Har óg prøvd å la ham få være litt lenger oppe slik at han er trøttere når han legger seg, men da sovnet han bare tilsvarende senere.

Synes synd på ham jeg, som ligger der og kjeder seg kveld etter kveld.

Han er ganske grei å få opp om morgenen. Litt trøtt når vi kommer til torsdag og fredag, men tidlig våken lørdag og søndag :forvirret:

Kanskje dette er vanlig hos gutter i den alderen????

Skrevet

Gutten din høres omtrent lik ut som jenta mi på ti år. Hun er også et utpreget b menneske. Var et mareritt å legge som liten, hadde så mye annet gøy å gjøre enn å sove. Hun har kommet seg litt, da, jeg kan appelere til fornuften, barn trenger å sove...osv. Det resulterer i at hun legger seg, sovner ikke så tidlig akkurat, men ligger og leser osv. -så da slapper hun litt av...

Rutiner er greit, jeg har tro på det forsåvidt, det virket godt på de andre ungene våre, men det er ikke så greit å få noen til å sove som IKKE VIL SOVE!

Min konklusjon er at unger er ulike, det som virker på en trenger ikke nødvendigvis å være hokus pokus på en annen.

Skrevet

Er akkurat det samme med Prinsessa her. Hun er 9 og legger seg kl 21. Men sovner sjelden før klokka er både 22 og 22.30.

Skrevet (endret)

Sliter med det samme her også innimellom.

Poden på 11 går til sengs litt etter 20.30 og har lesetid frem til kl. 21.30.

Hvis han har vært mye inn og sett på tv, er det vanskelig å få sove. Har han vært mer i aktivitet, slokner han gjerne fra boka si. Oppfordrer gjerne til en god varm dusj før sengetid, og et nyluftet soverom, da blir det veeeeldig godt å være under dyna og lettere å falle til ro.

Hos oss slukkes lyset når lesetiden er over, men jeg vet jo om en som snikleser med lommelykt under dyna ;)

Vekkeklkokka ringer 6.15 og da er han som regel trøtt.

Endret av kamela
Skrevet

Litt trøst å høre at det ikke bare er min kar som sovner sent. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...