Majabeth Skrevet 6. desember 2006 #21 Skrevet 6. desember 2006 Nittitallet var vel æraen da det var vanlig for ungdommer å forlove seg uten å ha konkrete gifteplaner. Vet det er mange som synes det var direkte teit, men for mange (inkl oss) var det en fin måte å markere at vi ønsket å holde sammen på. ← Sånn gjorde vi det også. Kjøpte ringer i 96, og jeg fridde til gubben i sommer.
Gjest LilSweetie Skrevet 6. desember 2006 #22 Skrevet 6. desember 2006 Jeg er i og for seg enig i at man er forlovet i det man er enige om aa gifte seg. Men jeg ville satt pris paa at dette ikke skjedde som et overraskelsesfrieri, men at det var noe man hadde snakket ordentlig om og blitt enige om. (Saa kunne gjerne et romantisk "frieri" kommet etterpaa). Faar helt angst av tanken paa et overraskelsesfrieri... Hva hvis man ikke foler seg klar til aa gifte seg ennaa, men vil vaere sammen fortsatt? Maa vaere helt forferdelig baade for den som blir satt under et slikt press om aa svare, og for den som har planlagt og gledet seg og ikke faar det gledesstraalende ja'et han/hun hadde ventet seg.
Malama Skrevet 6. desember 2006 #23 Skrevet 6. desember 2006 Hmm... om du har denslags følelser er det sikekrt lurt å snakke med partneren om det, ikke sant? Jeg verdsatte definitivt overaskelsesfriereri, det var jo det som gjorde det så romantsik, det at jeg ikke ante hva han hadde tenkt på og planla, og den følelsen da det gikk opp for meg, da han gikk ned på kne... Ville ikke vært dette foruten for alt i verden. Men så FIKK jo han det JA han forventet også da
Gjest Ballerina Skrevet 6. desember 2006 #24 Skrevet 6. desember 2006 Vi forlovet oss i februar 2005 (vi kjøpte oss da ringer til begge to). Da forlovet vi oss fordi vi følte det var rett, men vi hadde ikke lyst til å sette bryllupsdato fordi vi følte oss litt unge til det... (og å sette bryllupsdato tre år frem i tid syntes vi ble litt for lenge). Vi laget en "avtale" som sa at den dagen min forlovede fridde til meg skulle vi sette dato! Han fridde til meg i sommer (fikk til og med diamantring ) og da satte vi dato til to år frem i tid... kanskje litt lenge det også, men det er da bedre enn tre år - og nå er det jo "bare" 20 mnd. igjen
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #25 Skrevet 6. desember 2006 Finnes det jenter som ikke vet hva de ville svare på et frieri da...?
Gjest LilSweetie Skrevet 6. desember 2006 #26 Skrevet 6. desember 2006 Finnes det jenter som ikke vet hva de ville svare på et frieri da...? ← Ja. Jeg mener selv jeg er for ung til aa gifte meg, men ser i andre traader at det er mange som er yngre enn meg som gifter seg. Saa er ikke noe fasitsvar paa det.
Kara W Skrevet 6. desember 2006 #27 Skrevet 6. desember 2006 Finnes det jenter som ikke vet hva de ville svare på et frieri da...? ← Hvis det er et helt overaskende frieri, og man ikke har engang fått tenkt igjennom ideen, kan det være vanskelig å svare slik på stående fot. Men de fleste av oss hadde vel en idé om hva vi ville svart dersomatte, hvisomatte. Jeg vet at jeg tenkte en del på det fra det øyeblikket jeg oppdage at jeg hadde seriøse følelser for kjæresten min. Jeg tenkte på hva jeg ville svart dersom han hadde spurt (Jeg ville ha svart at jeg gjerne ville gifte meg med ham, men måtte svare nei, fordi jeg ikke var klar til å gifte meg). Nå ventet han heldigvis et par år, så jeg kunne gi mitt tårevåte Ja (tror heller det ble mer et lite klynk og ihverdig nikking, da jeg ikke klarte å si så mye akkurat da).
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #28 Skrevet 6. desember 2006 Alder har vel ingenting med om man kan svare å gjøre eller ikke...? Og når man er i et fast og stabilt forhold, er det ikke da naturlig å ha tenktt anken at dersom han frir hva ville jeg svare da...?
Gjest LilSweetie Skrevet 6. desember 2006 #29 Skrevet 6. desember 2006 Alder har vel ingenting med om man kan svare å gjøre eller ikke...? Og når man er i et fast og stabilt forhold, er det ikke da naturlig å ha tenktt anken at dersom han frir hva ville jeg svare da...? ← Nei, jeg tror som sagt ikke det er noe fasitsvar paa hvor gammel man skal vaere. Men jeg mener selv jeg er for ung. Og jeg er i et fast og stabilt forhold, som jeg haaper varer lenge, lenge - kanskje for alltid. Men jeg vil ikke gifte meg naa. Og derfor hadde jeg faatt panikk av et frieri som plutselig kom. Jeg kan jo ikke svare ja naar jeg ikke vil gifte meg med det forste. Hvis jeg svarte: "Ja, kanskje, om fem aar - og jeg vil ikke vaere forlovet naa!" hadde det vaert litt teit, i tillegg til at han sikkert ville ha blitt saaret. Og aa svare nei tror jeg ville skapt problemer for et forhold - som er det aller siste jeg hadde villet. Heldigvis kjenner jo samboeren min meg, saa tror ikke dette vil skje med det forste
Gjest Frk Åberg Skrevet 6. desember 2006 #30 Skrevet 6. desember 2006 I mitt hode blir man forlovet når man har blitt enige om å gifte seg. Jeg vil ha det sånn at det er 1-2 år fra man forlover seg til man gifter seg. Jeg har en venninne som er forlovet, men de har egentlig ikke tenkt så mye på å gifte seg. De gjorde det for å vise omverdenen at forholdet deres er seriøst, tror jeg. Jeg legger meg selvfølgelig ikke opp i hva andre driver med, men for meg blir dette litt rart. Når man er samboere så er forholdet ganske seriøst allerede, spør du meg. Har ingen behov for en mellomting mellom det og giftemål. Venninna mi har vært forlovet noen år, og det virker ikke som de kommer til å gifte seg på noen år enda. Jeg syns dette er rart, men det er åpenbart at man forskjellige oppfatninger av hva forlovelsen betyr.
Donpedro Skrevet 6. desember 2006 #31 Skrevet 6. desember 2006 Jeg skjønner ikke helt hva man spør om hvis man skal fri etter å ha blitt forlovet, for man vet jo alt svaret..? I min krets opp gjennom årene er det slik at de som har forlovet seg for å "markere at de er så seriøse" uten unntak aldri rakk å gifte seg, fordi forholdet tok slutt. For oss andre går det stort sett greit, enten vi er gift, "bare" samboende eller er forlovet med en dato/ca tidsperspektiv et stykke frem i tid.
Gjest Gjesta Skrevet 6. desember 2006 #32 Skrevet 6. desember 2006 Å gå ringforlovet i årevis syns jeg er fjollete uansett hvor gammel man er.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå