Nelle Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Kjæresten min mener det er vanlig å først bestemme seg for at man skal forlove seg, så forlover man seg - og dernest kan en av partene fri. Jeg må si at jeg aldri har hørt om dette før - trodde det var vanlig at en av partene fridde, og så ble man liksom forlovet hvis den andre sa ja... Her inne er det sikkert mange eksperter på dette... Nelle
Gjest Bellatrix Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Kjæresten min mener det er vanlig å først bestemme seg for at man skal forlove seg, så forlover man seg - og dernest kan en av partene fri. Jeg må si at jeg aldri har hørt om dette før - trodde det var vanlig at en av partene fridde, og så ble man liksom forlovet hvis den andre sa ja... Her inne er det sikkert mange eksperter på dette... Nelle ← Det er nok mange "eksperter" og mange ulike meninger. Jeg mener at man er forlivet i det man har sagt ja på spørsmålet om man vil gifte seg. Frieri først og så forlovelse. Det er jo ikke alle som har frieri heller, men som bare blir enige på et vis, da mener jeg de er forlovet når de er enig om at de skal gifte seg.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 5. desember 2006 #3 Skrevet 5. desember 2006 Nittitallet var vel æraen da det var vanlig for ungdommer å forlove seg uten å ha konkrete gifteplaner. Vet det er mange som synes det var direkte teit, men for mange (inkl oss) var det en fin måte å markere at vi ønsket å holde sammen på. Men, rent teknisk så er det vel sånn i dag at man diskuterer giftemål, og så går man og venter på at den ene eller den andre skal ta mot til seg og faktisk fri. Så fort den andre sier ja, er man forlovet og stikker for å kjøpe ringer.
Malama Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 (endret) forlovelse: avtale om ekteskap inngå, deklarere, heve en f- Hentet fra ordboka. Forlovelse er avtale om ekteskap. Når en spør "vil du gifte deg med meg?" og den andre svarer "Ja" har de ingått en avtale om ekteskap, og er da forlovet. Om man blir enige om å gifte seg har man også inngått en avtale om ekteskap, og er forlovet. Men spør ikke om å bli forlovet, man spør om å gifte seg. (men det re mang som gjør det på den måten kjæreste din mener. Hvor de har fått denne ideen fra vet jeg ikke, men det er mange som forlvoer seg fordi det er "mer seriøst/voksent" uten at det betyr at de har planer om å gifte seg, og da må ve en av dem fri om det skal bli noe bryllup senere. Ettersom forlovelse er en avtale om et ekteskap virker det likevel meeeget merkelig å "forlove seg uten å ha planer om å gifte seg" synes nå jeg da... Endret 5. desember 2006 av Malama
Malama Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Men, rent teknisk så er det vel sånn i dag at man diskuterer giftemål, og så går man og venter på at den ene eller den andre skal ta mot til seg og faktisk fri. Så fort den andre sier ja, er man forlovet og stikker for å kjøpe ringer. ← For noen er det kanskje slik. for andre, som meg, så diskuterte vi ikke ekteskap (men snakket om at vi skulle være sammen for alltid, og for begge var det nok underforstått at vi skulle vel gifte oss da en gang...) og så fridde han, MED ringene, og i det jeg svarte ja ble vi forlova
Gjest Gjesta Skrevet 5. desember 2006 #6 Skrevet 5. desember 2006 Å forlove seg er da vitterlig å inngå avtale om et giftermål, ja... Frir du og får ja er du forlovet
Arkana Skrevet 5. desember 2006 #7 Skrevet 5. desember 2006 Man er forlovet når man har bestemt seg for å gifte seg. Om det var et frieri eller om begge bare snakket sammen og fant ut at de ville gifte seg er irrelevant. Så forlovelse og frieri trenger ikke høre sammen. Men å si at man er forlovet uten å ha planer om å gifte seg blir litt rart i mine øyne. (På den annen side er det enkelte her som mener at man i tillegg må ha helt konkrete gifteplaner hvor datoen skal være satt innen rimelig tid, og ellers er man ikke "ordentlig" forlovet, så det er nok mange meninger om dette.)
Malama Skrevet 5. desember 2006 #8 Skrevet 5. desember 2006 Man trener ikke et frieri for å være forlova nei, man kan "bli enige" (men en eller annen spør vel selv om man blir enige? Om jeg og min kjære blir enige om pølser til middag så kommer det jo av at en av oss i det minste foreslo det, og den andre godtok...) Men å komme med frieriet ETTER at man er forlova blir jo rart. Ja, vi er forlova, vi har altså avtalt å gifte oss. Så skal han gå ned på kne og spørre om jeg vil gifte meg med ham? Ehh... JA, vi er jo allerede enige om det? Men meningene er nok delte ja. Jeg har jo lest at noen mente at vielse mer enn et år etter forlovelsen, da var det kke ekte forlovelse eller noe slikt, det var for lenge (vi gifter oss 1 år og 2 dager etter fireriet, så altså venter jeg visst "for lenge"...), det blir for pirkete synes jeg. Men ettersom forlovelse er avtale om ekteskap er det jo dumt å ikke ha noen planer om å gifte seg da, et fieri bør jo etterfølges av en viss grad av planlegging, selv om man evt velger å planlegge å gifte seg om 2-3-4-5 år, men i det minste faktsik planlegger å gifte seg, siden man har avtalt å gjøre det?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 5. desember 2006 #9 Skrevet 5. desember 2006 Nå er jo ikke forlovelse akkurat noen bindende kontrakt, det blir til det man legger i det.
aline Skrevet 5. desember 2006 #10 Skrevet 5. desember 2006 er langt ifra noen ekspert på området, men for meg så er det ihvertfall forlovelse den dagen ett par på en eller annen måte har kommet til enighet om at de ønsker å gifte seg, enten ved å bli enige om det eller ved at en frir og den andre sier ja. å forlove seg uten å ha gifteplaner i det hele tatt, virker for meg litt fjortis, men det kan være preget av at jeg hadde noen venninder i ungdommen som dreiv å forlova seg i hytt og pine, kasta ringen, tok den på igjen, hadde aldri planer om å gifte seg, mannen spurte om de skulle forlove seg også forlovet de seg... for meg ble det helt uten betydning med den typen forlovelse, fordi den virket så useriøs for mange av de rundt meg, ville selv aldri valgt å bli forlovet uten å ha seriøse planer om ekteskap.
Gjest Bellatrix Skrevet 5. desember 2006 #11 Skrevet 5. desember 2006 Nå er jo ikke forlovelse akkurat noen bindende kontrakt, det blir til det man legger i det. ← Nei, men jeg synes det er rart med de som er forlovet uten å ha gifteplaner. Jeg kjenner en som er forlovet og venter på et frieri.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 5. desember 2006 #12 Skrevet 5. desember 2006 Den ene parten frir, den andre sier "ja" og da er man forlovet. Frieri kommer altså først.
Gjest Neffi Skrevet 5. desember 2006 #13 Skrevet 5. desember 2006 Hvorfor skal man forlove seg först? Kan han ikke bare fri? Han skal altså ha dobbelt "ja"??? helt unödvendig spör du meg
Gjest gjesta Skrevet 5. desember 2006 #14 Skrevet 5. desember 2006 Nei, men jeg synes det er rart med de som er forlovet uten å ha gifteplaner. Jeg kjenner en som er forlovet og venter på et frieri. ← Det høres helt rart ut for meg også. Hvis man allerede er forlovet kan jeg ikke skjønne hvilken "funksjon" frieriet skal ha. Den ene parten frir, den andre sier "ja" og da er man forlovet. Frieri kommer altså først. ← Ja. Men man kan forlove seg uten at noen egentlig frir, ved at man snakker om det og bare blir enige om å gifte seg.
water1 Skrevet 5. desember 2006 #15 Skrevet 5. desember 2006 Veldig enig med Malama. Forøvrig...er man forlovet er man forlovet. Da venter man ikke på at den andre frir. Man blir forlovet i det man har sagt ja til dette. Men vet også at mange mer eller mindre blir enige, og da er man vel også forlovet. På meg kom frieriet helt overraskende selv om vi begge var enige om at det var oss og aldri kom til å bli noen andre. For meg var det den ideelle måten å bli fridd til. Synes det er litt kjedelig når man har vært sammen så lenge at man bare går og venter på at den andre skal fri...
Nelle Skrevet 6. desember 2006 Forfatter #16 Skrevet 6. desember 2006 Tusen takk for alle svar! Nelle
Chic Skrevet 6. desember 2006 #17 Skrevet 6. desember 2006 Hva om man finner ut at man skal forlove seg, og har planer om å gifte seg, men ikke noe bestemt om når eller hvordan? Er dette fjortis? Hvis det går fire år mellom forlovelse/frieriet til selve bryllupet, er dette fjortis?
flickan Skrevet 6. desember 2006 #18 Skrevet 6. desember 2006 Hva om man finner ut at man skal forlove seg, og har planer om å gifte seg, men ikke noe bestemt om når eller hvordan? Er dette fjortis? Hvis det går fire år mellom forlovelse/frieriet til selve bryllupet, er dette fjortis? ← Er vel ingen som skriver det her inne så langt jeg kan se.. Essensen her er vel at når man har forlovet seg, så venter man ikke på et frieri, da forlovelsen allerede innebærer at man har planlagt å gifte seg en gang i fremtiden. (selv om man ikke har planlagt når eller hvordan) Å forlove seg fordi man ønsker " å føre forholdet et steg videre" uten planer om giftemål er fjortis spør du meg..
Arkana Skrevet 6. desember 2006 #19 Skrevet 6. desember 2006 Hva om man finner ut at man skal forlove seg, og har planer om å gifte seg, men ikke noe bestemt om når eller hvordan? Er dette fjortis? Hvis det går fire år mellom forlovelse/frieriet til selve bryllupet, er dette fjortis? ← Når man har bestemt seg for å gifte seg så er man forlovet, uansett om datoen er satt eller ikke, og uansett om det er 1 mnd eller 8 år fram i tid. Det er vel heller dette "å forlove seg for å forlove seg", men uten gifteplaner som de fleste synes blir litt rart.
Chic Skrevet 6. desember 2006 #20 Skrevet 6. desember 2006 Når man har bestemt seg for å gifte seg så er man forlovet, uansett om datoen er satt eller ikke, og uansett om det er 1 mnd eller 8 år fram i tid. Det er vel heller dette "å forlove seg for å forlove seg", men uten gifteplaner som de fleste synes blir litt rart. ← oki
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå