Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Familien min har arvet en onkel og vi sitter nå med litt formue hver som vi skulle likt å investere i en felles eiendom. Det gjelder meg, min bror og mine foreldre. Min bror bor hjemme og jeg skal ikke kjøpe eiendom til meg selv riktig enda. Meg og min bror stiller med like andeler, mens mine foreldre dekker resten.

Jeg leste litt om sameie og lurte litt på hvordan vi går frem. Jeg forstår at det kan være lurt å lage en slags avtale? Hvordan lager vi den, og hvordan gjør vi den "formell"? Hvis jeg vil kjøpe en egen bolig om et par år, må vi da bruke en takstmann til å finne ut hva min andel er verdt, eller kan vi avtale dette oss i mellom? Hvilke kostnader er det knyttet til sameie i fht kjøp av sameieboligen, registrere flere eiere osv.?

Kan det bli noe problemer med å få leid ut boligen siden den er sameier (det er en selveier bolig)?

Takker for all hjelp! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg leste litt om sameie og lurte litt på hvordan vi går frem. Jeg forstår at det kan være lurt å lage en slags avtale? Hvordan lager vi den, og hvordan gjør vi den "formell"? Hvis jeg vil kjøpe en egen bolig om et par år, må vi da bruke en takstmann til å finne ut hva min andel er verdt, eller kan vi avtale dette oss i mellom? Hvilke kostnader er det knyttet til sameie i fht kjøp av sameieboligen, registrere flere eiere osv.?

Kan det bli noe problemer med å få leid ut boligen siden den er sameier (det er en selveier bolig)?

En avtale er nok veldig greit å ha på plass. Greit at dere er helt klare på hvordan dere vil gjøre det før dere kjøper. Blir fort uvennsskap hvis dette skal ordnes samtidig som en vil trekke seg ut.

Dere tinglyser hvor mye av boligen hver av dere eier. Ville kanskje vurdert å ta en tur til advokat for å være helt sikker på at alt ble gjort riktig.

Jeg ville brukt en takstmann hvis jeg skulle trekke meg ut av sameiet. Han skal være en nøytral tredjepart, da blir det mest rettferdig.

Det blir jo ekstra tinglysningsgebyr for flere eiere. Sikkert noen som har mer peiling på akkurat hvor mye ekstra det vil bli.

Tror ikke noen vil tenke seg så mye om bare fordi det er et sameie i stedet for en enkel eier. Men ville nok kanskje gjort en avtale om hvem som skal ordne det praktiske rundt utleien. Tror de fleste foretrekker å holde kontakt med en person framfor å måtte ringe ut.

Skrevet
Herregud jeg trodde det stod samleie.

Jeg og!!! :overrasket::overrasket:

:ler::ler::ler::ler:

Skrevet
Hei! Familien min har arvet en onkel og vi sitter nå med litt formue hver som vi skulle likt å investere i en felles eiendom. Det gjelder meg, min bror og mine foreldre. Min bror bor hjemme og jeg skal ikke kjøpe eiendom til meg selv riktig enda. Meg og min bror stiller med like andeler, mens mine foreldre dekker resten.

Hvorfor vil du binde midlene dine i en felleseiet bolig som du kan ha trøbbel med å frigjøre dem fra når du kommer dit at du vil kjøpe eiendom til deg selv? Det er jo ikke bare å selge sameiet når du finner ut at du skal investere i eget.... Har du noe tidsperspektiv på det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...