Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta på 7 skal til tannlegen og fylle i jekslene sine i morgen. Tannlegen mente det var lurt fordi hun har dype jeksler (høye fjell og dype daler, som han uttrykte det), slik at rengjøringen blir lettere.

Hvordan foregår dette? Må hun bore? Hun er litt nervøs, stakkar...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det gjør ikke vondt. Min datter har glattet ut gropene og det er kanskje det dere skal?

Min datter kan ikke vente med å få hull i tennene og gleder seg til den dagen kommer og hun kan få borre på ordentelig (min datter er 14 år...)

Skrevet

Hun skal fissurforsegle som det heter så fint.

Det som skjer er at de pusser tanna, deretter legges det en blå masse oppå tanna (en syre), denne skylles bort og tanna blåses tørr. Til slutt pensler de på forseglingen som de mest sannsynligvis må herde vha lys (kommer litt an på hvilken type forsegling tannlegen velger).

Så det er ikke noe vondt eller skummelt :) Noen synes kanskje det er litt skummelt å pusse tanna fordi de bruker borret for å gjøre dette, men de bytter ut kulediamanten med en børste eller gummikopp, så det blir akkurat som å børste tennene med en elektrisk tannbørste :)

Skrevet
Hun skal fissurforsegle som det heter så fint.

Det som skjer er at de pusser tanna, deretter legges det en blå masse oppå tanna (en syre), denne skylles bort og tanna blåses tørr. Til slutt pensler de på forseglingen som de mest sannsynligvis må herde vha lys (kommer litt an på hvilken type forsegling tannlegen velger).

Så det er ikke noe vondt eller skummelt :) Noen synes kanskje det er litt skummelt å pusse tanna fordi de bruker borret for å gjøre dette, men de bytter ut kulediamanten med en børste eller gummikopp, så det blir akkurat som å børste tennene med en elektrisk tannbørste :)

Du er så flink til å forklare, og så beroligende! :klappe:

Skrevet

Å, tusen takk! :flau:

Det er jo ingen stor sak å fissurforsegle da, men for de små som knapt har gjort annet enn å speile og telle tenner med sonden, så er det jo mye som skjer på en gang. Litt støy blir det jo også, både når en pusser tennene og når en skal suge vekk vann med spyttsugen (eller støvsugeren, som jeg kaller det :ler:)

Men vondt gjør det iallfall ikke :)

Skrevet

Sønnen min gjorde det idag. Og han sa det ikke gjorde vondt i det hele tatt. Det gikk kjempe fint. Fire tenner var unnagjort på en halv time. Sniglå har jo forklart hvordan det gjøres kjempefint. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...