Sola^ Skrevet 9. desember 2006 #41 Del Skrevet 9. desember 2006 Klart ein kan velge feil blant yrkesfaga, men det betyr ikkje at allmennefag er betre. Å velge allmennefag når ein heller burde valgt noko anna kan vere minst like galt som å velge feil yrkesfagleg retning. Eg kjenner fleire som angrer på vgs valet og som ønsker at dei valgte ei retning innen mekanisk, elektronikk eller teikning form og farge. Allmennefag er flott for dei som VEIT at dei SKAL studere høgare utdanning, og som gjerne også veit kva retning. Men viss ein IKKJE veit kva ein vil så holder ein fleire dører åpne ved å velge eit vgsretning der ein får eit fagbrev. Som Lurvina seier så kan ein ta 3 år yrkesfag og få studiekompetanse. Med litt innsats og eit par-tre privatistfag så kan du også ha både 2mx, 3mx og 2fy på vitnemålet. Dermed har ein dørene åpne til å velge både høgare utdanning, eller å gå ut i lære (på same antall år som allmennefag). Kvifor er det da betre å velge allmennefag? Da har ein ikkje moglegheita til å gå ut i lære, men MÅ ta høgare utdanning for å ha noko å vise til (eller gå anna retning på vgs eller ta jobb som ufaglært...men da er allmennfaget så godt som bortkasta). Det du seier om at allmennefag ganger dei fleste, bortsett frå dei som er umotiverte til teoretiske fag, har du ikkje grunnlag for å sei. Ein har fleire åpne dører om ein velger eit retning som kan ende fagbrev, og ein har same moglegheita til å ta høgare utdanning som allmennefag elever. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Spire Skrevet 9. desember 2006 #42 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg gikk allmenn, og har et litt ambivalent forhold til valget både da og idag.. Vi hadde ingen rådgivere å snakke med (!) når vi skulle velge linje, så det ble til at man valgte det "alle" andre gjorde og/eller ble overtalt til dette av foreldrene. Jeg hadde egentlig kjempelyst til å gå foto, medielinje eller tegning/form/farge, men de to førstnevnte var utelukket fordi jeg måtte flytte langt unna hjemstedet. Sistnevnte var bare i nabobygda, men jeg ble frarådet å velge dette av foreldre som mente at jeg kanskje ville angre. Dessuten valgte alle vennene mine allmenn, så da fulgte jeg strømmen. (Se signatur under for å se hva jeg har lært av det valget...) I universitetsutdannelsen min har jeg valgt fag som passer til det jeg egentlig ville på videregående (film/foto/media/visuell kommunikasjon osv). Valget falt meg rimelig lett siden jeg etter tre år med kjedsommelig allmenn hadde gjort meg veldig sulten på å gjøre noe kreativt. Jeg skulle fremdeles ønske jeg hadde mer kompetanse og erfaring med praktiske og kreative ting, og føler bare at litt av sulten er stagget etter 5 år med praktisk-teoretisk utdanning. Skulle jeg i etterpåklokskapens lys ha valgt på nytt igjen, så hadde jeg defintitivt gått foto eller t/f/f, og deretter gått på en mer praktisk rettet utdannelse på en høyskole istedet for et universitet. Likevel så er jeg jo rimelig fornøyd med utdannelsen jeg har tatt (etter videregående), og bruker nå fritiden til å stille kreative lyster. Føler bare at jeg har gått en omvei, og er nå vedlig bevisst på å følge magefølelsen når det gjelder jobb og hva jeg gjør på fritiden. Tror mange rådgivere og foreldre må slutte å tenke på hva som i teorien er best (allmennfag = studiekompetanse = mulighet for utdanning som ofte gir relativt sikre og trygge jobber) og heller lytte til elevenes interessert. Det er jo faktisk det man blir interessert i man blir god på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 9. desember 2006 #43 Del Skrevet 9. desember 2006 Jeg har flere venner som gikk idrettsfag som i ettertid har vært litt irritert over at de ikke ble opplyst av rådgiveren om hva man faktisk tapte ved å gå der. Når man er ferdig med vgs er det ikke alltid så motiverende å skulle begynne å ta opp fag for å få fordypningsfagpoeng og sånt. Hadde også en venninne som ønsket å jobbe innen helsevesenet, som ble anbefalt å gå helse og sosial. Jeg synes det er ganske ille å anbefale en relativt skolesterk 15-åring å søke helse og sosial, når man faktisk får de fleste jobbene innen helsevesenet ved å ta høyere utdannelse. Hun går i dag sykepleier. ← Rådgiverene spesielt på ungdomsskolenivå er helt ræva, og har ikke peiling.. Jeg ville bli journalist, derfor ble jeg rådet til å gå media og kommunikasjon.. Det var det dummeste jeg hadde gjort i hele mitt liv, for jeg kom jo ikke inn på journalistutdanninga pga av 1. snittet var skyhøyt på grunn av alle allmennelevene som fikk fordypningspoeng for matte ol som ikke har noe med media å gjøre 2. det var nesten umulig å få 6'ere i standpunkt på MK.. Nå studerer jeg ernæring og går i klasse med folk som er 24-25 år som har holdt på helt til nå for å samle poeng for å komme inn, fordi de valgte kokk eller noe på vgs, for det hadde rådgiveren sagt at var bra hvis man ville studere ernæring.. Først må man jo jo ta AP, og så må man ta et ekstraår for å ta alle realfagene, og da har man brukt så lang tid at man ikke kommer inn på primærkvoten, så må man begynne å samle alderspoeng.. Helt dust system.. Synes at fordypningspoengene bare skulle gjeldt på utdanninger der fordypning var nødvendig.. F.eks er det dust at en som har 3 år med matte skal komme før en som har 3 år med media på medieutdanningene.. Å ta yrkesfag etter allmennefag er ikkje det samme som å ta yrkesfag også påbygg. Allmennefag tar 3 år, yrkesfag med læretid ca. 4 år. 7 år tilsaman på vgs. Yrkesfag med studiekompetanse og læretid er ca. 5. Legg til 2 år med lønn som fagarbeider (eventuelt trekk frå for studielån). Også er det vel regler ved opptak til vgs. Er det ikkje slik at ein må finne ein vgs. med ledige plasser på studiet ein ønsker. For ein kjem vel bakerst i køen om ein allereie har fullført vgs? ← Vil man gå yrkesfag etter allmenn så finnes det mange skoler som har tilrettelagt undervisningen på iallefall mekanisk, kokk og helse og sosial, slik at yrkesundervisninga går over hele dager, slik at det er mulighet for de som har gått allmenn fra før å jobbe disse dagene.. I stedet for 2 timer norsk 2 timer yrkesfag 1 time engelsk 1 time yrkesfag på en dag.. Og går man på en av de voksenopplæringsgreiene får man yrke på et år.. Tilsvarende grunnkurs første semester og vk1 andre semester.. Plutselig kan man gå ut i lære, og med et år ekstra kan du sitter der med både et yrke og spesiell studiekompetanse.. Med mindre du skal gå på media eller salg og service og andre dyre linjer med få plasser og mange søkere så kommer du inn.. Fylkeskommunene oppretter mange ekstra klasser i "billige" fag som HS, MEK osv for å gi de som har dårlige karakterer et tilbud.. Man trenger ikke å gå noen ekstra år for å få studiekompetanse etter å ha gått en yrkesretta fag. Feks hvis en person som har lyst til å jobbe i helsevesenet, h*n begynner på helse- og sosial, og fortsetter på vk1 hjelpepleier. Men så finner h*n ut, at det var sykepleien h*n ville gå. Da trenger h*n ikke å ta sisteåret på hjelpepleien, men bare begynne på allmennfaglig påbyggning, og da har h*n brukt like lang tid på videregående som de på allmenne fag. Så sånn sett er det greiere å ta yrkesfaglig utdanning hvis man er usikker, og trenger man ekstra fag som fysikk, og ekstra matte, kan man ta det som privatist under allmenn påbyggning. ← Sykepleien mange steder har et ganske høyt snitt, som det lønner seg å ha masse ekstrapoeng for å være sikker på å komme inn.. Og det er ikke bare å ta Matte, fysikk osv for folk som privatist.. Jeg hadde ikke klart det f.eks og jeg regnes som veldig skoleflink. Dessuten hadde jeg måttet ha 5-6 i de fagene for å ikke trekke ned snittet mitt mer enn nødvendig, og det tror jeg ikke jeg hadde klart uten undervisning.. Akk, dere får det til å høres så jævlig lett ut.. Jeg blir fortsatt straffet for et valg jeg tok da jeg var 16, fordi jeg ble lurt til å tro at yrkesfag + ap var en lett vei til studiekompetanse, det jeg ikke ble fortalt var at det utelukket mange yrke.. Og av 26 elever i AP-klassen min var det 4 som stod i alle fag, så mange som er vandt til å seile gjennom yrkesfag sliter nok når de får masse allmennfag fordi de plutselig må gjøre lekser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 9. desember 2006 #44 Del Skrevet 9. desember 2006 (endret) Sola^: Jeg er som du sikkert skjønner ikke helt enig med deg. Jeg tror faktisk det er mange 15-/16-åringer som enda ikke har gjort seg opp en mening om de skal studere videre. Jeg var faktisk ikke helt sikker selv, men siden jeg ikke ante hva jeg kunne tenke meg ble det allmenn. Tenkte egentlig ikke så mye på det, og gikk heldigvis ikke til noen rådgiver for å få "råd". Jeg tror det å skulle ta opp fag eller en eventuell allmennfaglig påbygning ikke er like motiverende for alle når man allerede har gått flere år på vgs. Og som Aylana påpeker, det er jo ikke bare-bare å ta realfag som privatist. Flere på studiet mitt har gjort dette, og jeg vet at mange ikke syntes det var så greit å tilegne seg slikt stoff på egen hånd (og her er dte snakk om flinke, hardtarbeidende personer) Selvfølgelig vil yrkesfag være fint for noen, men for de fleste vil allmennfag være bedre. Nå kan det jo også hende at mitt syn på yrkesfag er farget av at alle jeg kjenner som har valgt yrkesfag var urokråkene i klassen som jevnt over gjorde det veldig dårlig faglig på ungdomsskolen (og nå tenker jeg ikke på de alternative linjene som også gir generell studiekompetanse, som musikk/dans/drama, tegning/form/farge, media, idrettsfag - disse var ganske populære blant flinke elever). Og forresten; man kan jo faktisk finne ut at allmenn var feil før det har gått tre år, på samme måte som man kan finne ut at yrkesfag er feil før man har fagbrev. Jeg synes fortsatt det er ille når rådgivere anbefaler teoretisk sterke elever å velge yrkesfag når de ikke gir uttrykk for at det er noe sånn som interesserer dem. Jeg synes da det er bedre å ta noe som holder alle(de fleste) mulighetene åpne i større grad enn yrkesfag som i grunnen er veldig snevert. Begynner man på helse og sosial kan man jo ikke bli elektriker. Så hvis man angrer seg etter to år på helse og sosial og finner ut at det var elektriker man ville bli, så er det jo akkurat det samme om man hadde gått allmenn og angret seg, valget var feil uansett. Endret 9. desember 2006 av Lillemor Gull Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 10. desember 2006 #45 Del Skrevet 10. desember 2006 Selvfølgelig vil yrkesfag være fint for noen, men for de fleste vil allmennfag være bedre. ← Her tykjer eg at du er veldig påståeleg, og eg er heilt uenig og tykjer ikkje at du har grunnlag for å kome med ei slik påstand. Viss du veit kva du vil så køyr på. Men er du usikker så er det betre med ei fagbrev i hand og sjansen til å studere vidare enn kun ha sjansen til å studere vidare. Da har ein fleire vegar å gå etter vgs og fleire bein å stå på i eit jobbmarked som varierer. Allmennefag er flott for dei som VEIT at dei SKAL studere vidare (som t.d. personen tidlegare i tråden som ville bli journalist). Men det er ei linje som etter tre år kun forbereder ein til høgare utdanning. Det er flott det, viss ein er sikker på at ein ønsker å studere høgare utdanning. Men det er langt i frå alle på ungdomsskulen som veit kva yrke dei ønsker å satse på. At du har inntrykk av yrkesfag som linjer for urokråker...vel...det er din sak...men det er ikkje eit veldig bra argument å komme med. Så kan ein jo legge til det økonomiske i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brumma* Skrevet 10. desember 2006 #46 Del Skrevet 10. desember 2006 Sola^, jeg sier ikke at allmenn alltid er det beste, men det er ikke yrkesfag heller. Jeg synes man skal være forsiktig med å påstå det ene eller det andre, det kommer helt an på eleven, dens interesser og sannsynlige studieløp. Ja, det er langt fra alle på ungdomsskolen som vet hva de vil. Noen vet hva de vil, men ombestemmer seg halvveis i studieløpet. De jeg kjenner som har tatt yrkesfag og ombestemt seg har stort sett hoppet av etter 1-2 år (altså ikke fortsatt og tatt fagbrevet). Det samme har de jeg kjenner som tok allmenn, men ombestemte seg. Det er ikke nødvendigvis noe verre å rydde opp i det ene enn det andre. De har "tapt" like mye tid. Jeg kjenner en som har fagbrev også, og så ombestemte seg. Hun har riktignok en utdannelse, men det hjelper jo lite når det er noe hun absolutt ikke ønsker å jobbe med. Hun synes hun har tapt veldig masse tid. Altså, det er individuelt. Jeg synes også det er merkelig å si at yrkesfag er best for faglige sterke "Per" som ikke aner hva han vil. I følge deg er det bedre å sette han på f.eks elektrofag enn å sende han på allmenn (som jo har veldig mange muligheter ift studier- man kan studere nesten "hva som helst") fordi det er lurt å få et fagbrev. Faglig sterk betyr ikke nødvendigvis at man vil trives på allmenn, men allmenn er ikke så snevert som du skal ha det til. Det gir mye bredere muligheter enn f.eks elektrofag. Jeg håper rådgivningstjenesten på ungdomsskoler og vgs blir betydelig skjerpet etterhvert. Det er vanskelig å vite hva man skal velge og da er det viktig med kyndig hjelp (og at man kan stole på det man blir informert om). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Talula Skrevet 10. desember 2006 #47 Del Skrevet 10. desember 2006 Enig med Brumma her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fantus Skrevet 10. desember 2006 #48 Del Skrevet 10. desember 2006 Jeg gikk på musikklinja og er halvfornøyd med det valget. Jeg hadde 3 fantastiske år, lærte masse om meg selv og ble mye mer selvsikker og selvstendig ved å bli "tvunget" til å opptre. I tillegg kom jeg meg inn i et godt miljø og vekk fra et dårlig miljø. Men tatt i betraktining hvilken vei jeg prøvde å bevege meg etter vgs burde jeg ha tatt almennfag og massevis av realfag. For etter vgs hadde jeg verken råd eller ork til å ta mer enn et realfag, og det stoppet meg fra endel utdanninger jeg kunne tenkt meg innenfor realfag ved universitetet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaploink Skrevet 10. desember 2006 #49 Del Skrevet 10. desember 2006 Eg gjekk formgjeving på vidaregåande og har ikkje angra eit sekund. Det til tross for at eg seinare måtte ta nokre realfag for å koma inn på den utdanninga eg går i dag. (Ei utdanning der eg har dradd stor nytte av det eg lærte på form og farge ) Ser i etterkant at eg neppe hadde likt meg så veldig godt på vanleg allmenfag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Marie81 Skrevet 10. desember 2006 #50 Del Skrevet 10. desember 2006 Jeg gikk allmenn og angrer ikke. Godt utgangspunkt for høskole/iniversitet senere. Men skulle jeg valgt i dag, hadde jeg nok søkt idrettslinja mtp interessen for det i dag samtidig som man får studiekompetanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 10. desember 2006 #51 Del Skrevet 10. desember 2006 (endret) Jeg er enig i at rådgivningstjenesten på ungdomsskolen MÅ bli bedre - som andre har beskrevet rådgiveren som en udugelig lærer som man gjemmer bort som rådgiver for å skademinimere. Det eneste min rådgiver så på var karakterene mine, hun spurte ikke hva jeg ville (f.eks fikk jeg utdelt en søknad til videregående hvor HUN hadde krysset av for at jeg skulle ha tysk, uten å spørre meg, siden jeg hadde tysk på ungdomsskolen), om jeg var skolelei, hva jeg kunne tenke meg å bli, osv osv. De kreative evnene mine ble helt satt i skyggen av en heller ufortjent serie med S'er i norsk. Så jeg ble anbefalt fra absolutt alle hold å søke allmenn. Jeg satte opp formgivingsfag som 2. valg, og HÅPET at jeg ikke skulle komme inn på allmenn... Noe jeg selvsagt gjorde. Vil anbefale alle som skulle sitte i en valgsituasjon å tenke over om man virkelig ønsker 6-7-8-10 år til på skolebenken, for BARE allmenne fag fra vgs er verdiløst uten påfølgende utdannelse. Endret 10. desember 2006 av Bjørnsdatter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 10. desember 2006 #52 Del Skrevet 10. desember 2006 Her tykjer eg at du er veldig påståeleg, og eg er heilt uenig og tykjer ikkje at du har grunnlag for å kome med ei slik påstand. Viss du veit kva du vil så køyr på. Men er du usikker så er det betre med ei fagbrev i hand og sjansen til å studere vidare enn kun ha sjansen til å studere vidare. Da har ein fleire vegar å gå etter vgs og fleire bein å stå på i eit jobbmarked som varierer. Allmennefag er flott for dei som VEIT at dei SKAL studere vidare (som t.d. personen tidlegare i tråden som ville bli journalist). Men det er ei linje som etter tre år kun forbereder ein til høgare utdanning. Det er flott det, viss ein er sikker på at ein ønsker å studere høgare utdanning. Men det er langt i frå alle på ungdomsskulen som veit kva yrke dei ønsker å satse på. At du har inntrykk av yrkesfag som linjer for urokråker...vel...det er din sak...men det er ikkje eit veldig bra argument å komme med. Så kan ein jo legge til det økonomiske i tillegg. ← Men hvorfor er det så bra å ha et fagbrev i hånden? Er det bare fordi det er kult å ha fagbrev, og ha to utdannelser? Håper du aldri blir rådgiver, for da hadde du nok rotet det til for mange.. Hvis jeg hadde gjort slik som venninna mi og begynt på helse og sosial istedet, for å få utdanning som hjelpepleier før videre studier, så hadde jeg fortsatt vært hjelpepleier.. Fordi veldig mange som tar ei utdanning på vgsnivå synes det er vanskelig å begynne å studere igjen, fordi man får smaken på penger.. Min venninne har nå rundt 14000 utbetalt i måneden, og tar seg ikke råd til å begynne på noen studier som om hun egentlig vil bli sykepleier/lege whatever.. Bare fordi noen mente at det var smart av henne å ta ei utdanning før hun begynte på høyere utdanning.. plutselig fagbrevet deres null verdt.. Broren min var ferdig med fagbrevet sitt, og hadde søkt på høyere utdanning bare for å tekkes foreldrene mine.. Men han hadde ingen planer om å studere, siden han ikke kunne tenke seg å leve for 8000 kr i måneden.. For han så var det grei nok jobb, og han tjente over gjennomsnittet for lærlinger.. Men nå er han glad fordi han gikk videre, og er ferdig til våren.. Fagbrevet kommer han ALDRI til å ha bruk for siden han har en høyere utdanning innenfor det faget han tok på vgs nå.. Så det kan sammenlignes med at en hjelpepleier blir sykepleier eller kanskje lege.. Jeg har forresten også inntrykk av at alle de skoleleie urokråkene søker seg på yrkesfag, fordi de tror at allmenn er ungdomsskolen all over again.. Jeg synes allmennfaglig linje er like bra for de som IKKE vet hva de skal bli, som de som VET at de skal studere videre.. Det virker som at mange tror at allmenn påbygging er hokus pokus, men man utelukker veldig mange yrker ved å ta det.. Og siden tid er et aspekt for deg, så må man jo eventuelt ta et ekstra år for å få alle tilleggspoengene.. Og da er man plutselig for gammel til å komme inn på primærkvoten.. Snittet blir høyere, og man må ta opp fag for å forbedre seg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~Mrs.Valentine~ Skrevet 11. desember 2006 #53 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg har gått på litt forskjellig på videregående; idrett(så ett år i USA) og så GK helse og sosial,så VK1 og VK2 hjelpepleier,og jobber som det nå. I tillegg har jeg tatt alle realfag og holder nå på med de siste fagene for å få studiekompetanse. Jeg vil gjerne begynne på universitet/høyskolen neste høst. Jeg er IKKE enig med dem som sier at allmennfag er best. Jeg føler jeg har en utrolig god utdannelse, og angrer ikke ett eneste sekund på at jeg valgte som jeg gjorde. Årene på hjelpepleieen er de beste årene jeg har hatt på skolen og jeg har fått en utrolig bra jobb rett etterpå. Jeg skal muligens videre på sykepleien til neste år,så mye av det jeg har lært til nå(særlig praksisen) vil komme veldig godt med. Jeg hadde aldri i livet klart 3 år med KUN allmenne fag. Og det at man kan ta noen fag etter å ha tatt fagbrev for å få stud.komp. er kjempe bra. Jeg har brukt flere år på å ta alle fagene,men jeg har gjort det ved siden av skole/jobb,så jeg slipper ett år med allmenn påbygging. VELDIG glad for valgene jeg har tatt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luzi Skrevet 11. desember 2006 #54 Del Skrevet 11. desember 2006 jeg gikk tegning form og farge 2 år, og så reklame illustrasjon og design. angrer litt, fordi jeg ikke kom inn på almenn påbygg etter dette, og har derfor ikke generell studie kompetanse så nå må alt taes som privatist. og det er jommen meg ikke enkelt:( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemor Gull Skrevet 11. desember 2006 #55 Del Skrevet 11. desember 2006 1. Her tykjer eg at du er veldig påståeleg, og eg er heilt uenig og tykjer ikkje at du har grunnlag for å kome med ei slik påstand. 2. Allmennefag er flott for dei som VEIT at dei SKAL studere vidare (som t.d. personen tidlegare i tråden som ville bli journalist). Men det er ei linje som etter tre år kun forbereder ein til høgare utdanning. Det er flott det, viss ein er sikker på at ein ønsker å studere høgare utdanning. Men det er langt i frå alle på ungdomsskulen som veit kva yrke dei ønsker å satse på. 3. At du har inntrykk av yrkesfag som linjer for urokråker...vel...det er din sak...men det er ikkje eit veldig bra argument å komme med. 4. Så kan ein jo legge til det økonomiske i tillegg. ← 1. Enig. Jeg var nok noe påståelig, for jeg vet ikke. Men jeg tror at de fleste usikre elever som er teoretisk sterke vil komme best ut av det med allmenn. Men motsatt så påstår jo du at man vil komme bedre utav det hvis man tar yrkesfag. 2. Skal man da peile en usikker elev inn på en snever retning der h*n ender opp med å få et fagbrev i noe h*n ikke aner om er det h*n vil bli? Joda, man kan velge om igjen, men det er ikke alltid så greit som du skal ha det til. 3. Det var da slett ikke noe argument! 4. Hvis man tar dette med, vil de som bestemmer seg for å studere videre komme litt dårligere ut økonomisk hvis de først går omveien gjennom yrkesfag. Jeg synes i hvertfall at rådgivere (eventuelt lærere) skal være forsiktige med å prøve å påvirke usikre elever til å ta yrkesfag, med mindre det er snakk om elever som tydelig viser tegn til dårlig motivasjon hva angår teorifag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nattblomst Skrevet 12. desember 2006 #56 Del Skrevet 12. desember 2006 Drama første året, dans halve andre året. Ble syk, måtte slutte skolen. Har tatt en del fag som privatist de siste årene, mangler matematikk for å få generell studiekompetanse. Skulle jeg valgt om igjen hadde jeg uten det minste fnugg av tvil valgt allmennfag!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusseline Skrevet 4. januar 2007 #57 Del Skrevet 4. januar 2007 Jeg gikk på almenn, og angrer ikke et sekund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knøttet Skrevet 7. januar 2007 #58 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg gikk alle tre årene på tegning, form og farge, og er veldig fornøyd med det, dessuten er det veldig kjekt å ha studiekompetanse. Jeg var ganske lei av almenne fag etter ungdomsskolen, så allmennfag hadde uansett ikke vært noe for meg. Faktisk tok jeg pause i vgs for å gå folkehøyskole etter første året, dette var ikke planlagt, men jeg følte jeg trengte den "pausen". Jeg er fortsatt veldig glad i å tegne og male, og føler jeg fikk mye ut av vgs-en, og utviklet meg mye på tegne-og male fronten Apropos dårlige rådgivere så fikk samboeren min høre at hva han enn gjorde måtte han IKKE ta seg et friår etter ungdomsskolen. Dette førte til at min samboer, som var skolelei, føler han ikke fikk gjort sitt beste på vgs-en, og dermed har dårligere karakterer enn han hadde fått hvis han hadde tatt seg et friår og så hadde gått vgs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 7. januar 2007 #59 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg gikk GK hustell og VK1 pedagogisk barnepleierlinje. Har angret på det da jeg ikke har brukt utdannelsen i det helet att. Var vanskelig å få jobb da jeg var ferdig som 18 åring, så jeg havnet på fabrikk der jeg "grodde" fast. Siden jeg nå er sykmeldt pga den statiske jobben jeg har hatt de site 12 årene så angrer jeg på at jeg ikke gikk videre på skolen så jeg kunne fått studiekompetanse. Slik ståa er nå er det umulig for meg å vende tilbake til jobben min, må nok satse på omskolering, men det er ikke lett uten studiekompetanse ← Jeg mener det er noe med at de som er født før 78 har krav på GENS. Selv gikk jeg allmenn og bortsett fra et rævva miljø på skolen, angrer jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå