Gå til innhold

Vondt å rotfylle?

LadyInRed

Anbefalte innlegg

Har fått valget mellom å rotfylle eller trekke ei tann. Har egentlig fårr beskjed om at jeg liksågodt kan trekke tannen ettersom det er ei visdomstann. Problemet er at jeg alt har måttet fjerne en del tenner fordi jeg ikke har plass til dem. Derfor tror jeg at jeg vil rotfylle istedenfor å trekke tanna.

Er det veldig vondt å rotfylle? Glemte å spørre da jeg var på sykehuset, men har iallefall hørt at rotfylling gjøres uten bedøvelse. Er det riktig???

Og hva er ca. pris? Jeg vet at det varierer fra tannlege til tannlege, men sånn at jeg iallefall har en viss formening om hva det koster. Har jo hørt at det koster noen tusenlapper.......

Endret av LadyInRed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få bedøvelse hvis du vil. Og så lenge du er bedøvd kjenner du jo ingenting heller... Har gjort det en gang, og det var ikke vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Kjære vene, rotfylling uten bedøvelse er det verste jeg har hørt! Det er overkommelig med bedøvelse, men å skrape ut nerven og borre helt ned i rota uten bedøvelse unner jeg ikke min verste fiende en gang.

Men siden det er en visdomstann, ville jeg også ha trekt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få bedøvelse hvis du vil. Og så lenge du er bedøvd kjenner du jo ingenting heller... Har gjort det en gang, og det var ikke vondt :)

Åh, nå ble jeg lettet. Er egentlig ingen pyse, men har nerveskader i munnen slik at jeg er overfølsom i deler av munnen. Derfor får jeg sinnsykt vondt hvis tannlegen er borti visse punkt i munnen, og vil derfor ha bedøvelse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha trukket tanna, får man først problemer med ei visdomstann er det lett at man må borre og fylle igjen og igjen og igjen... Visdomstennene har ingenting med bittet å gjøre uansett, man trenger dem strengt tatt ikke. (sier min tannlege ihvertfall, og jeg har trukket mine!)

Rotfylling uten bedøvelse høres ut som et helvete! :overrasket: Det er da ikke mulig at noen gjør det? Du får garantert bedøvelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å rotfylle er ikke smertefullt, ja i hvert fall ikke om man tar bedøvelse. Men er det noen som gjør sånt uten bedøvelse????? :overrasket:

Hvis du bestemmer deg for å rotfylle så belag deg på at det tar litt tid. Det synes jeg var det verste, å ligge å gape i e v i g h e t e r.... :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger kan en rotfylle uten bedøvelse. Hvis det har stått en betennelse i tanna over lengre tid kan det medføre at hele nerven dør (nekrotiseres), og da "virker" jo ikke nerven lenger, med andre ord bedøvelse er ikke nødvendig.

Når det gjelder å rotfylle en visdomstann...jeg sier bare "lykke til" til tannlegen som vil gjøre det :ler: Det er jammen ikke en lett oppgave, så beregn god tid, som Xavia sier!

Endret av Sniglå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har rotfylt flere tenner uten bedøvelse, og det har gått helt fint! Men det forutsetter selvsagt at nerven er død, ellers vil jeg tro det er et helvete ja. Og dør nerven kan det forårsake litt smerter i seg selv, men hvis den ikke er død ville jeg nok hatt bedøvelse ja!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du, jeg ville ha trekt hele visdomstanna, visdomstenner er noe herk, et onde... spar heller pengene dine på å sette inn nye tenner(plastikk tenner) de får du ikke hull i senere heller! selv om det koster litt å få satt inn nye tenner, vil jeg tro det er verdt det, så sparer du deg selv for mange lidelser og timer i stolen med å rotfylle en visdomstannn....... det ville ikke jeg ha gjort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat fått rotfylt en tann for første gang, og jeg gruet meg noe helt forferdelig. Men det gikk bra.

Jeg måtte dit to ganger, det kostet 2750 pr gang.

Det var litt vondt å sette bedøvelse "bak" tanna, dvs nesten oppe i ganen for der er det liksom litt stramt. Men etter det kjente jeg ikke noe, men som andre har nevnt blir man liggende å gape veldig lenge, jeg satt i stolen i en time den første gangen og en halv time neste gang. Tannlegen brukte også et slags latextørkle som han la over munnen min og strammet til slik at bare tanna han jobbet med stakk ut, dette kilte og klødde men jeg reagerer av og til litt på latex så det var nok derfor. Det hele var en merkelig prosess, han brukte noen nålelignende greier (nesten som sånne push-pins man bruker på korktavler) som visstnok var små filer som han tok vekk nerven med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

jeg er livredd tannlegen, jeg har aldri hatt noe spesielt problemer med tennene mine før i forfjord sommer, jeg var inne å borret å fikk midlertidig fylling. jeg har i ettertid ikke tørd å gå til tannlege pga jeg ikke likte tannlegen min, nylig fikk jeg betennelse i en tann og må inn å rotfylle tannen, etter det jeg har hørt er det ulike meninger om dette gjør vondt eller ikke vondt. Selv er jeg kjempe redd for smerte. Og tror det er litt det som holder meg igjen. Jeg har ingen problem med sprøytene, knne fått 500 stk, hadde ikke brydd meg, men når jeg hører om nerver som blir skrudd ut med skruer og folk som sier det er verre enn å føde blir jeg en smule reddere. Jeg kan ikke utsette dette lengre, men tør ikke ringe tannlegen. Kan du fortelle meg, er dette vondt ? :( den skruegreien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er livredd tannlegen, jeg har aldri hatt noe spesielt problemer med tennene mine før i forfjord sommer, jeg var inne å borret å fikk midlertidig fylling. jeg har i ettertid ikke tørd å gå til tannlege pga jeg ikke likte tannlegen min, nylig fikk jeg betennelse i en tann og må inn å rotfylle tannen, etter det jeg har hørt er det ulike meninger om dette gjør vondt eller ikke vondt. Selv er jeg kjempe redd for smerte. Og tror det er litt det som holder meg igjen. Jeg har ingen problem med sprøytene, knne fått 500 stk, hadde ikke brydd meg, men når jeg hører om nerver som blir skrudd ut med skruer og folk som sier det er verre enn å føde blir jeg en smule reddere. Jeg kan ikke utsette dette lengre, men tør ikke ringe tannlegen. Kan du fortelle meg, er dette vondt ? :( den skruegreien?

Så lenge du er bedøvet merker du ingenting til selve arbeidet. Men som det sies lenger opp i tråden blir man passe gåen i kjeven av å gape i omtrent en time. Da jeg rotfylte i våres var det satt av 80 minutter til behandlingen. Tannlegen min var veldig nøye på at det skulle være rene forhold inni munnen, så jeg fikk en "gummimatte" montert på en ramme over munnen som ble penslet med sprit. Det var en smule ekkelt. Men det er ikke spesielt vondt og jeg hadde det heller ikke vondt etter at bedøvelsen gikk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har rotfyllt en tann og det var IKKE vondt! Helt sant!

Jeg fikk masse bedøvelse og etter det merket jeg ingenting. Det tok lang tid da, og jeg måtte dit to ganger.

Det er som de andre sier at man isolere tannen med et latex tørkle så det ikke skal komme bakterier og andre ting ned i tannen. Du må gape høyt å lenge, det er slitsomt, men ikke vondt.

Og jeg er en pingle, har egentlig skulle ha trukket tre visdomstenner i manger år, men tør ikke. Men rotfylling var ikke skummelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_pasta_*

Jeg ville trekt tanna, siden det er en visdomstann og så langt bak. Dessuten koster en trekking kanskje 700,- kr mot 4-5000 for en rotfylling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg gjorde meg ferdig men en rotfylling i begynnelsen av desember i fjor. Du kan ta det helt med ro, det er ikke vondt. Det største ubehaget er utvilsomt at du må ligge å gape i ca 1 time, samt at det føles som om tannlegen har alt av utstyret på kontoret i kjeften din på én gang. Men smerte? Nei.

Det finnes ingen skruer. Tannlegen bruker derimot små filer som han filer ned i rotkanalene for å drepe eventuelle nerver. Når han tar disse vil du kjenne et lite stikk, nesten som et lite støt i et brøkdels sekund, så er det over. Det er er noen kanaler i ei tann, men hos meg så gjorde han dette 4-5 ganger. Utenom det var alt han gjorde uten noen som helst form for smerte. Tro meg, alle skrekkhistoriene du har hørt er totalt overdrevet og som oftest langt bak i tid. Teknologien nå til dags er også mye bedre. Jeg merket ikke når han satt bedøvelse engang :D Var akkurat som om noen la noe kaldt inntil tannkjøttet, så ble jeg bare nummen etter noen minutter. Dette går så bra så, ring tannlegen å få det unnagjort. Det er noe herk å gå og utsette sånt, det vil ikke bare gjøre steikvondt og bli verre over tid, det vil også svi mer utover pengeboka. Sånn var det i alle fall for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...