Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

:sur: Frustrert og sint og lei. :frustrert:

Kjæresten min har en ting for seg, at når han er deppa eller lei svarer han verken på meldinger eller telefon, og det kan gå veeeeeldig lang tid (en dag eller sånn) før han gir lyd fra seg igjen. Dette har skjedd flere ganger og jeg har sagt klart ifra at jeg ikke vil ha noe av det. Hvis han vil være ifred trenger han bare å si ifra, så skal han få være ifred så lenge han vil! Jeg trenger bare å vite det, sånn at jeg slipper å bekymre meg for at det han skjedd noe....

Noen som har noen meninger om dette?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
:sur: Frustrert og sint og lei.  :frustrert:

Kjæresten min har en ting for seg, at når han er deppa eller lei svarer han verken på meldinger eller telefon, og det kan gå veeeeeldig lang tid (en dag eller sånn) før han gir lyd fra seg igjen. Dette har skjedd flere ganger og jeg har sagt klart ifra at jeg ikke vil ha noe av det. Hvis han vil være ifred trenger han bare å si ifra, så skal han få være ifred så lenge han vil! Jeg trenger bare å vite det, sånn at jeg slipper å bekymre meg for at det han skjedd noe....

Jeg er som kjæresetn din. Hvis jeg ikke har lyst til å snakke med noen (trøtt, sliten, deprimert eller opptatt), setter jeg telefonen på lydløs. Jeg spør ikke noen om det er greit!

Hvis det er reelt at du blir bekymret hvis du ikke hører fra din venn på en stund, kan du jo spørre om han synes det er greit å bare sende en melding om at han er utilgjengelig (inntil videre, uvisst når han er tilgjengelig igjen). Men vil du klare å la være å mase på ham? Vil du virkelig klare å respektere det? Hvis du synes én dag er veldig lang tid, blir det jo problematisk for deg om han ikke svarer deg på tre dager.

Det er noe med balansegangen her. På den ene siden må han få lov til å ikke ta telefonen innimellom, og du må respektere hans grenser og behov for å være alene. På den andre siden har dere en relasjon, og alt etter hvor dyp den er, vil han ha visse forpliktelser overfor deg.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg har full forståelse for at alle trenger litt alenetid (også jeg!!), og jeg ville fint klart å respektere det og la han være i fred. Men i og med at vi er i et seriøst forhold og har forpliktelser overfor hverandre, syns jeg ikke det er for mye forlangt at han bare gir meg beskjed. Og, ja, min bekymring er definitivt reell. Jeg vet jeg kanskje overreagerer og har litt livlig fantasi innimellom, men blir virkelig bekymret for at noe kan ha skjedd. Jeg har spurt han på en ordentlig måte om han kan være så snill i si ifra, men det samme skjer gang på gang...

Nå er jeg lei!! Føler at han ikke respekterer noe som er viktig for meg...

Skrevet

Har han muligens litt angst? Folk med angst mangler ikke respekt for andre mennesker. De har det bare så fælt når det står på at de ikke greier å forholde seg til andre (feks., så slår de av telefonen og lukker ikke opp døren). Hvis dette er tilfelle for din venn, er det for stort til at du kan hjelpe ham ved å "forlange" at han gir deg beskjed. Det er en møysommelig prosess, og han kan muligens trenge profesjonell hjelp. Anklager gjør det bare verre.

Men dette er selvsagt bare en spekulasjon.

Skrevet
Dette har skjedd flere ganger og jeg har sagt klart ifra at jeg ikke vil ha noe av det. Hvis han vil være ifred trenger han bare å si ifra, så skal han få være ifred så lenge han vil!

Sannsynligvis føler han dette som ett press, og det er noe av det han vil ha fri fra. I hans øyne har han allerede forklart hvorfor han ikke svarer, og mener dermed at du ikke har grunn til å være bekymret.

Skjønner din side av saken, men samtidig er ikke dette noe du kan kreve at han endrer på, dersom dette er ett behov han har. Da må du heller bare finne ut om dette er noe du greier å leve med på lang sikt.

Gjest Silmarill
Skrevet

Han må få lov til å være i fred når han vil det som du selv sier, men si til han at du helst ser at han sier i fra til deg på forhånd om dette! Når han har gjort det vet du at alt er i orden og så lar du være å ringe han inntil han ringer deg!

Det er ikke mye forlangt så det er jo leit om han ikke respekterer det! Husk å si det på en hyggelig måte og ikke vær sur og sint når du sier det til han!

Hva sier han til deg når du ber han om det?

Kanskje han føler det som du hele tiden skal kontrollere han og at han syns det bir litt mye mas.Kanskje han der og da ikke "er i stand til" å snakke med noen/sende sms til noen inkl.deg fordi han er deppa.

Er du redd for at noe alvorlig har skjedd eller er du mest mistenksom for at han gjør noe bak din rygg?

Skrevet
Har han muligens litt angst? Folk med angst mangler ikke respekt for andre mennesker. De har det bare så fælt når det står på at de ikke greier å forholde seg til andre (feks., så slår de av telefonen og lukker ikke opp døren). Hvis dette er tilfelle for din venn, er det for stort til at du kan hjelpe ham ved å "forlange" at han gir deg beskjed. Det er en møysommelig prosess, og han kan muligens trenge profesjonell hjelp. Anklager gjør det bare verre.

Men dette er selvsagt bare en spekulasjon.

Jeg har selv slitt med angst og depresjon over lengre tid, men dette er noen år siden nå. Jeg vet at det kan være en årsak, men jeg tror ikke at han har såpass store problemer.... Tror jeg da... Men på en annen side snakker han ikke noe særlig om følelser og slikt og har av og til et litt rart reaksjonsmønster... Kanskje du har rett. :forvirret: hjelp...

Skrevet

Er du redd for at noe alvorlig har skjedd eller er du mest mistenksom for at han gjør noe bak din rygg?

Jeg er mest redd for at det har skjedd noe alvorlig... Men på en annen side hender det jo man begynner å lure... Spesielt når vi for noen uker siden hadde en heftig diskusjon og diverse nettprofiler, bilder på tlf etc.....

Gjest Silmarill
Skrevet
Jeg er mest redd for at det har skjedd noe alvorlig... Men på en annen side hender det jo man begynner å lure... Spesielt når vi for noen uker siden hadde en heftig diskusjon og diverse nettprofiler, bilder på tlf etc.....

Javel, men utfra den tråden du der sikter til er det vel mest sansynlig at du er mistenksom. Når det gjelder den tråden du snakker om vedr.nettprofiler/bilder av lettkledde x-er på mobilen etc. har du jo rimelig grunn til å være sjalu! Vet jo ikke hva det hele endte opp i.

Ta en lang og saklig prat med han om alt dette.Det kan jo ha en sammenheng mellom din forige tråd og dette med avslått tlf.

Lykke til :klem:

Skrevet
:sur: Frustrert og sint og lei.  :frustrert:

Høres ut som meg. Er jeg lei eller deppa, har jeg mer enn nok med meg selv om jeg ikke skal måtte bry meg om andre, også, og mobilen ligger som regel laaaangt unna der jeg er. Å måtte si ifra til mine nærmeste om at jeg vil være i fred syns jeg er unødvendig. Vi overlevde da før, også, uten mobil og internett.

Skrevet

Jeg synes det burde gå an å gi deg beskjed før han skrur av mobilen, jeg da.

Jeg gir ihvertfall beskjed til mine nærmeste når jeg trenger litt alene-tid, og jeg har aldri opplevd at noen ikke respekterer dette. ;)

Skrevet
Jeg synes det burde gå an å gi deg beskjed før han skrur av mobilen, jeg da.

Vi mennesker er forskjellige, og hvorvidt dette er mye forlangt av han, er det vel bare han som kan svare på. Og tydeligvis synes han det selv.

Jeg har noen kompiser som er sånn, som regel har de blitt det pga en hysterisk mor som ringer politiet dersom han ikke tar telefonen på ett par dager, eller lignende ting. Og de blir faktisk utrolig stressa av å ha meldeplikt til noen, og det ødelegger hele poenget med å være i fred for dem.

Så lenge han har informert trådstarter om at det er slik han er, og at hun ikke trenger å bekymre seg for han dersom han ikke svarer, så synes jeg hun skal forholde seg til. Han har gitt en ærlig og grei forklaring på sine grenser, og da bør de respekteres. Og dersom man ikke er kompatibel nok til å leve med det, får man heller vurdere å avslutte forholdet.

Skrevet

Min samboer er skikkelig glemsk. Han glemmer å skru på telefonen, eller han glemmer å ta den med seg når han går hjemmefra. Eller han hører ikke ringelyden fordi den står på for lavt. Det er veldig irriterende - men etter 5 år må jeg bare akseptere at han er slik. Og både jeg og mange andre har mast en del på ham...

Man har tross alt ikke plikt (heldigvis) til å ta telefonen. Men jeg skjønner at det skaper frustrasjon hos deg...

Skrevet
Min samboer er skikkelig glemsk. Han glemmer å skru på telefonen, eller han glemmer å ta den med seg når han går hjemmefra. Eller han hører ikke ringelyden fordi den står på for lavt. Det er veldig irriterende - men etter 5 år må jeg bare akseptere at han er slik. Og både jeg og mange andre har mast en del på ham...

Man har tross alt ikke plikt (heldigvis) til å ta telefonen. Men jeg skjønner at det skaper frustrasjon hos deg...

Det er da vanlig folkeskikk å i det minste si ifra at man vil være alene/i fred? Respektløst spør du meg.

Skrevet
Det er da vanlig folkeskikk å i det minste si ifra at man vil være alene/i fred? Respektløst spør du meg.

Har ikke noe med at han vil være alene/ eller i fred. Det har å gjøre med at han er ganske distré. ;)

Skrevet

Uff, dette har jeg også opplevd noen ganger, og det er rett og slett jævlig. Jeg gir en lang f i om noen vil ha alenetid hvis det skal gjøres på den måten.

De få gangene dette har skjedd, har det vært i forbindelse med krangler, og da er det veldig lite hyggelig å bli sittende alene i time etter time. Jeg synes dette er en fryktelig feig løsning.

Selvfølgelig skal man ha alenetid!! Det trenger jo BEGGE parter. Men ikke på den måten! Det må da gå an å være såpass moden at man sier i fra at "jeg trenger å være litt alene nå".

Kan heller ikke skjønne at det ikke skal være mulig å nås på telefon. Det må jo gå an å gi viktige beskjeder!

Jeg synes det er HELT legitimt å si at du ikke vil ha noe av det! Hvis han vil bli respektert for å ville være alene, må han respektere at du ikke vil ha det på den måten.

Prøv å forklare for han på en rolig å saklig måte hva det gjør med deg, og hvor mye det betyr for deg at dette skjer på en annen måte!

Jeg forstår deg godt jeg! Det er fryktelig vondt! :klem:

Skrevet (endret)

Jeg syns kjæresten din oppfører seg som en furten drittunge!!

Skal han la deg gå å vente på svar til han finner deg verdig et? :overrasket: Nei langt i fra, han skal selfølgelig behandle deg med respekt og svare på dine utspill.

Det der hadde ikke jeg funnet meg i og ville markert det med store bokstaver :)

Endret av lazuli
Skrevet

Hvor vanskelig er det å sende en SMS hvor det står, "jeg vil ha litt alenetid" eller noe. :)

Skrevet
Hvor vanskelig er det å sende en SMS hvor det står, "jeg vil ha litt alenetid" eller noe.  :)

Hva med å ganske enkelt si i fra at man trenger å være litt alene FØR det blir ubehagelig? FØR man går?

Hvorfor skru av telefonen? Spesielt hvis kjæresten synes det er ubehagelig? Det gjør vel ingenting om den er på?

Jeg synes ikke alenetid skal være en direkte følge av en krangel. Da har man det ubehagelig. Man får ikke noe godt ut av den alenetiden heller. Mye bedre å skvære opp, være gode venner, og så heller være alene dagen etter. Og dagen etter det igjen, alt ettersom hva det er behov for!

Man må jo være klar over at når man er i et forhold så har de handlingene man gjør effekt på den andre parten!

Skrevet

Her handler ikke alenetida om krangler, men om at han rett og slett har behov for å koble ut verden litt. Noen han har forklart for ts, og det bør ts klare å akseptere. Klarer hun ikke det, får hun avslutte forholdet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...