Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på hvordan denne beregnes... er det de kronene som står inne der 31/12 eller er det ett snitt over hele året??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du har pr. 31.12.

Men i tilfelle du vurderer å ta ut pengene og putte dem i madrassen over nyttår, så vil ikke det hjelpe. Du må nemlig oppgi kontanter også.

Skrevet

..... men kan jeg overføre de til min samboer... som har huslån??

Skrevet

Tja....

For det første må du stole på at han gir deg dem igjen.

For det andre kan det vel hende at ligningskontoret blir mistenksomme hvis de oppdager det.

Skrevet

Han må skatte av gaver over 15 000, så da må dere forklare det.

Du er ikke interessert i å investere i hans bolig da, siden dere er samboere?

Ellers går det an å investere i fond, da vil kun 80% av verdien regnes som formue. https://www.dnbnor.no/om_oss/enheter/dnbnor...attraktivt.html

Ellers må du nok bare bite i det sure eplet... Det vil nok bli stilt spørsmål hvis en stor sum plutselig dukker opp hos samboeren din rett før nyttår for å komme tilbake etter nyttår...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Betal hver eneste januarregning du har fått i desember. Det tømmer i hvert fall min konto.

Skrevet
Han må skatte av gaver over 15 000, så da må dere forklare det.

Nei, må han det?

Det er arveavgift på gaver fra personer man har arverett etter, men det har man jo ikke når man bare er samboere.

Skrevet
Nå ble jeg plutselig usikker her.

Du må i hvert fall oppgi gaver over 10 000 kroner. Se punkt 1.5.3 på http://www.skatteetaten.no/Templates/Rettl...O&chapter=42726

Min familie har alltid holdt seg under det beløpet for å unngå å måtte oppgi det. Derfor jeg innbilte meg at det var skattepliktig...

Gaver over 10 000 kroner skal oppgis på selvangivelsen for å forklare eventuell formuesøkning - ikke fordi de er skattbare.

Arv/gave-avgift betales utenom skatten, og arv og gave skal meldes på eget skjema. Jeg tror ikke det er avgift på gaver fra personer man ikke har arverett etter.

Men hvis trådstarter overfører pengene til samboer, må han altså oppgi dem som gave på selvangivelsen for å unngå mistanke fra skattemyndighetene om at han har jobbet masse svart. Når han da fører dem tilbake til henne neste år, må hun oppgi dem... og her begynner det å virke suspekt.

Skattemyndighetene vil også kunne legge merke til at man har fått masse renter i løpet av året, uten å ha noen skattbar formue, og begynne å sjekke hva som ligger bak det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...