Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har solgt leiligheten vår og overtakelse var på mandag forrige uke. Vi har ennå ikke fått oppgjøret pga et eller annet dokument. Vet ikke helt hva det er, men det er ikke noe vi skal ordne, men megleren vår. Synes det er litt lenge å vente på oppgjøret siden vi pusser opp den ”nye” leiligheten og trenger pengene. Rørlegger regninger måtte betales forrige uke og det er ikke lite. Kan vi kreve noe erstatning fra megleren, noe reduksjon i hans provisjon? Og eventuelt hvor mye? Takker for svaret.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også solgt leilighet, men ikke hatt overtagelse ennå. Megleren min sa, og jeg regner med dette er helt standardprosedyre, at det er selgers ansvar og fakse inn overtagelsesskjemaet(det som dere krysser av på på overtagelsen), samtidig skal det sendes i orginalversjon pr post. Først da kan oppgjøret finne sted. Selve oppgjøret kan ta 4-5 dager. Jeg hadde ringt megler å spurt, for det har jo egentlig bare gått 4-5 virkedager siden forrige mandag(eller tirsdag, om du ikke fikk faxet overtagelsesskjemaet før da...).

Ring megler å hør ihvertfall, om du mener at du har gjort alt du skal.

Skrevet

Så lenge du ikke vet hvilket dokument som mangler er det vanskelig å svare... Men noen dager tar det nok uansett.

Det er ikke grunnlag for reduksjon i meglerprovisjonen med mindre dere kan bevise at megleren ikke gjør jobben sin. Om han venter på papirer som han ikke kan styre selv, er det ikke stort han kan gjøre med det. Men det høres veldig merkelig ut at ikke alle papirene er på plass FØR overtakelsen...?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Dette synes jeg var rart, for de tre gangene vi har hatt overtagelse (to som kjøper og en som selger) har oppgjøret vært i orden samme dag som overtagelsen, dvs ingen nøkler ble overlevert før banken ringte og bekreftet at pengene var på konto. Da var alle papirer og alt i orden, det ble fikset på kontraktsmøtet. Eneste var avlesning av strøm og vannmåler, og en gjennomgang av leiligheten for å se at alt var i orden. Jeg synes du skal ringe megleren og spørre hvilket dokument det er som henger igjen, hvem som har med det å gjøre og når pengene forventes overført.

Skrevet

Nøklene blir ikke overlevert før oppgjøret er på meglerens oppgjørskonto, og kjøper har innbetalt hele beløpet. Dokumentet som mangler må derfor ha å gjøre med noe på selgers side. Noen avgifter mv. skal trekkes fra oppgjøret før overføring til selgers konto, eks. andel kommunale avgifter, o.l. Det må være noe av dette som mangler, og kommunen kan være treeeeeg til å svare. Men om du lurer - ring oppgjørsavdelingen på meglerkontoret du har brukt, de kan svare deg.

Skrevet

Vi fikk faktsik nøklene før beløpet var overført til megler.

først fordi det tok lang tid før vi fikk lov av banken til å komme og signere de siste papirene (vel, tilslutt fikk min kjære lovå hente dem og ta dem med hjem for signering, for dama hadde aldri tid til å la oss komme ned på kontoret) Og deretter klussa banken videre med noe greier.

Men megler og bank var i samme konsern, megler kontaktet bankdama og fikk bekreftelse på at pengeen VILLE bli overført, og da fikk vi ha overtakelse likevel, selv om pengene altså ikke var overført til megler.

Og utfra papirene vi har fått i ettertid så ble de ikke overført før flere dager etter overtakelse kan det se ut til, så stakkars selger fikk vel ikke oppgjør for nærmere to uker etter overtaklese.

Det synes jeg er jo rent ekkelt å tenke på, men det var jo ikke vår feil da (VI stressa med å få lov til å gå i banken og signere de papirene vi, men dama sa bare "på tirsdag", men når vi kom på tirsdag så hadde hun ikke tid, vi kunne komme i morgen?)

Men det har vel sånnsett ikke direkte noe med denne saken å gjøre.

Å kontakte meglerkontoret er nok utvilsomt det beste ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...