Gjest kenneth Skrevet 5. desember 2006 #1 Skrevet 5. desember 2006 Inspirert av barnevogn og kollektivtrafikk-tråden, lurer jeg litt på hvor mange som tør å vise hva de står for. Jeg synes selv det er både vanskelig, ekkelt og skummelt å irettesette folk, men vi har jo en aldri så liten plikt til å gjøre deg og. Handling, del I: For et par uker satte jeg meg ned ved siden av en bena-på-setet-kar på t-banen. Manitu hadde gitt meg styrke denne dagen, og jeg gryntet noe sånt som "de bena der bør vel være på gulvet". Jeg klarte å overse musikk-proppen i øret hans, så jeg måtte gjenta... Men, han svarte "javel" - med et tonefall satt sammen av ulike inntrykk - og plasserte bena på gulvet. Handling, del II: I dag satt det 10-12 ungdommer og blokkerte trappen ned til plattformen på Stortinget t-bane-stasjon. Folk kom ut fra en nylig ankommet bane, og de måtte krongle seg mellom de. Jeg stoppet bak han som satt ytterst og ga han et spark i ryggsekken (Jeg kom faktisk ikke forbi, da folk vandret ut av banen og opp trappen). Han snudde seg, og jeg utbrøt med en litt brysk stemme at dette faktisk var en trapp. Det hjalp. Så langt har jeg bare disse to erfaringene, men jeg akter å fortsette. Jeg foreslår at de som faktisk bryr seg, rapporterer inn til denne tråden og deler sine erfaringer. Det er tross alt mange som irriterer seg, men desto færre som tør å gjøre noe. Jeg er sikker på at flere handlinger har en positiv ringvirkning. Jo flere som bryr seg, jo flere vil tørre å gjøre det samme - og til slutt kan det å intervenere være like enkelt og vanlig som å si "Mornings!" Aksjon Utrydd mangelen på folkeskikk er i gang!
Gjest havregampen Skrevet 5. desember 2006 #2 Skrevet 5. desember 2006 Jeg reiser ikke kollektivt, men jeg forteller gjerne uforskammede kunder foran meg i køen at de må skjerpe seg og at de ikke kan forvente at ekspeditøren kan veksle til spilleautomatmynt eller gi fra seg de siste sedlene de har i kassa, bare for at kunden skal slippe å gå i minibanken. Jeg tåler ikke at de kjefter ut den som jobber i butikken.
Gjest gjesta Skrevet 6. desember 2006 #3 Skrevet 6. desember 2006 Jeg er en sånn som bryr meg... Tror jeg har blitt "miljøskadd" etter å ha arbeidet med barn og ungdom i flere år. Det er helt naturlig for meg å kommentere ting som skjer.
La Luna Skrevet 6. desember 2006 #5 Skrevet 6. desember 2006 Jeg sier i fra, men på en mer høflig måte enn å sparke noen i ryggsekken
Gjest kenneth Skrevet 6. desember 2006 #6 Skrevet 6. desember 2006 Jeg sier i fra, men på en mer høflig måte enn å sparke noen i ryggsekken ← Det var et mildt spark. En dult. En røff befølelse. Et høflig kakk. Jeg er nok dårlig på å være høflig mot de uhøflige. Jeg praktiserer "vondt skal vondt fordrive".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå