Loquita Skrevet 4. desember 2006 #1 Skrevet 4. desember 2006 Heisann! Sitter med en oppgave i engelsk om 'citizenship and nationalism'. Har skrevet en del om nasjonalisme og folks negative konnotasjoner til ordet bla bla bla. Det jeg lurer på er om det går an å foreslå et paradigmeskifte??? At man f.eks finner en ny måte å tenke på som ikke innebærer nasjonalisme... (vet d høres sprøtt ut, ikke spør..) Altså om det går an å bruke ordet i denne sammenhengen? håper på snart svar fra noen som helst
Gjest LilSweetie Skrevet 4. desember 2006 #2 Skrevet 4. desember 2006 Tja, det går vel an å bruke. Du mener at nasjonalisme ikke lenger vil være relevant, men at man i stedet utvikler postnasjonale identiteter? Hmm... Jeg synes det er litt vanskelig å bruke ordet paradigmeskifte i nåtid. At det da er lettere å overbruke ordet, og at det egner seg best å bruke i ettertid. Men hvis du likevel skal skrive at vi er inne i en utvikling som kanskje innebærer slutten på nasjonalismen, kan du kanskje like gjerne bruke ordet? Ikke helt sikker, er ikke så lett å vurdere det når man ikke leser sammenhengen. Lykke til!
Liskat Skrevet 5. desember 2006 #3 Skrevet 5. desember 2006 Det tror jeg du kan bruke, ja. Hvis du mener at et nytt syn må frem, så kan du argumentere for at et nytt paradigme kanskje er på sin plass Bare finne gode argumenter, og kanskje komme med forslag til hva et nytt paradigme kan gå ut på, samt argumentere for at det ville være gode forslag.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 Jeg ville ikke kalt det paradigmeskifte, selv om jeg er helt med på at du kan argumentere for en ny tenkemåte. Som LilSweetie antyder over er et gjerne paradigmeskifte noe man kan oppdage ved å se tilbake, og ikke en ny tenkemåte man spesifikt foreslår. Det handler jo om den generelle evolusjonen av et fagfelt, og nødvendigvis hva en enkelt tenker måtte ha av nye lure tanker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå