Gå til innhold

Bør Norge være med i EU?

Miranda

Bør Norge være med i EU?  

1 stemme

1. 1. Bør Norge være med i EU?

• Ja
      30
    • Nei
      28
    • Vet ikke
      5

Anbefalte innlegg

Nyere undersøkelser viser at skepsisen mot EU faller. Hva tenker du om dette? Og vil et medlemskap egentlig få noen konsekvenser, siden vi allerede følger de fleste av EU`s direktiv via EØS avtalen...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Intill helt nylig har det vært et flertall for å stå utenfor EU, og mange profilerte EU tilhengere har avvist all mulighet for en ny offentlig debatt om EU medlemskap og Norges forhold til EU. Nå når det har blitt et ja flertall er det plutselig ikke måte på hvor lyst man (ja siden) har til å diskutere EU`s fortreffelighet, aller helst skulle EU avstemningen vært holdt med en gang ( i fall vinden snur!!), ganske patetisk av Jens & Co.

NEI TIL EU (er nå min mening, men jeg tar jo selvsagt feil fordi jeg ikke har satt meg tilstrekkelig inn i saken, er en sirompa nasjonalistisk faen, redd for å bli "europeer" osv.osv :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville, som jeg også gjorde ved forrige EU avstemning, stemt JA. Mener det er viktig at også "potit-landet" Norge er med der det skjer, i motsetningen til i dag da vi kan sitte på gangen og vente på at svenskene eller danskene kommer ut av et møte, for å så henge i buksene på dem og spørre hva som har skjedd. EU går selvfølgelig en uviss fremtid i møte, også som følge av utvidelsen mot øst, men jeg tror at EU vil få en mer og mer viktig rolle i Europa, samt også utad mot resten av verden generelt. Ingen tvil om at det også vil være noen negative konsekvenser ved å bli med i EU, men slik jeg ser det er det også negative sider ved det å stå utenfor. Og jo, Norge kan klare seg uten EU, og ja vi er så små allikevel at vi ikke får særlig mye å si i forhold til store land som Tyskland og Frankrike. Men man skulle tro at vi med et tett nordisk samarbeid, tilsammen også kunne bli hørt innenfor EU.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

hvor er det vi trykker for å stemme? uansett, jeg er JA til EU. som Miranda sier, vi følger jo de fleste av EU`s direktiv via EØS avtalen, og hvorfor ikke få litt goder fra EU også? feks billig mat, åpne grenser (billigere å bestille feks DVD fra utlandet), høyere doser på vitaminer (feks 1000 mg C vitamin, som jo er sååååå farlig i Norge, mens resten av verden selger det) osv osv. nei jeg er JA.

Iset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier nei. Det som gjør at jeg ikke klarer og si ja, er at jeg synes det lukter litt Hitler. ikke at eu skal samenlignes med andre verdenskrig, men det blir et forenet eurapa, der noen i Tyskland, England og Frankrike bestemmer over resten. jeg vil være norsk og ikke bare en europeer. det finnes helt sikkert fordeler med og være medlem, men jeg vil ikke at vi skal være en stor enhet, jeg liker at det er litt forskjell.

Hvordan skal verdenskartet se ut? Europ, Usa, Russland, Kina mot resten, og når vi får en kraglevoren leder i hver av disse stormaktene så kan vi jo bare sende kloden vår inn i historiebøkene som ikke lenger finnes.

Det kan bli verdenskrig ut at man trenger og være delt opp sånn, men jeg synes som om de som får mye makt i våre dager ikke klarer og beherske det og missbruker den stillingen de har. det blir bare flere og flere albuemennesker som styrer verrden, og jeg vil ikke si ja til en sånn stor makt. da sier jeg heller nei, og blir utslette som en nordmann. kanskje litt snevert syn på dette spm, men det får heller gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det ville ha vært Mye lettere å sende julegaver hjem til Norge... Nå må jeg fylle ut papir etter papir, for ellers blir pakkene returnert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fellesskap er en løgn. Større fellesskap er en større løgn. For at folk skal tro på en grov løgn som eu faktisk er, trengs det flere løgner, og løgner er farlige.

Mennesker er skapt for å delta i et fellesskap på tyve-tredve stykker, der alle føler et ansvar for hverandre, fordi det eksisterer nære bånd. Man kjenner hverandre og er i familie med hverandre. Bilogien har skapt dette fellesskapet, som ikke er kunstig.

I et større fellesskap må det løgner til for at alle skal føle ansvar, som vi snakket om, fordi fellesskapet i seg selv er en løgn. Det er unaturlig.

Hvorfor skal jeg føle noe større ansvar for en greker enn en russer? Fordi vi begge er europeere?

Jeg kjenner ikke grekeren, ei heller russeren, men vi er alle mennesker. Derfor bør jeg føle en viss solidaritet og et visst ansvar. Men ikke noe utover det. Ikke fordi vi alle er med i et "fellesskap".

Dessuten styres eu altfor mye av økonomi, noe som er ugunstig for flertallet. De rike blir rikere, de fattige fattigere, og arbeidsledigheten vil øke.

Og til dere som bruker "motvekt til usa" som et argument... vil vi bli like ille? Hvorfor svare en løgn med enda en løgn?

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Nei, jeg tror ikke Norge bør være med i EU. EU er bare ett skritt på veien til Europas Forente Stater og d synes jeg høres skikkelig hæslig ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Nyere undersøkelser viser at skepsisen mot EU faller. Hva tenker du om dette? Og vil et medlemskap egentlig få noen konsekvenser' date=' siden vi allerede følger de fleste av EU`s direktiv via EØS avtalen...?[/quote']

EØS avtalen kan reforhandles/sies opp, det kan ikke et EU medlemsskap. Å la seg "lure" til å stemme ja fordi politikerene ukritisk har valgt å si ja til alle direktiver burdte jo nesten diskvalifisere deg fra å stemme. Kan du ikke tenke selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Sitat:

"EØS avtalen kan reforhandles/sies opp, det kan ikke et EU medlemsskap. Å la seg "lure" til å stemme ja fordi politikerene ukritisk har valgt å si ja til alle direktiver burdte jo nesten diskvalifisere deg fra å stemme. Kan du ikke tenke selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du tror vi får større påvirkningskraft ved å melde oss inn i eu, miranda? Det har seg nu engang slik at jo større "fellesskapet" er, jo mindre påvirkning har mannen i gata på dem som styrer.

Altså... Jo flere mennesker som deltar i fellesskapet, jo større avstand blir det mellom de som styrer og de som blir styrt. Ren logikk, vennen.

Dessuten har vi muligheten til å melde oss ut av eøs, ikke av eu. Hva vil du? Påvirke mer eller mindre?

Kid-a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, for enkelte kan det kanskje være vanskelig å tro på elementær logikk, jeg forstår det...

Finnes jo eksempler på at "jeg VET at jorden er flat"... da er det bare å jatte med. Du har sikkert rett, liksom.

Kid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempevanskelig å vite hva man skal stemme.

På begynnelsen av 90-tallet avr jeg for , ganske frelst faktisk.

Men jo mere jeg satte meg inn i saken des bedre forsto jeg at jeg ikke kunne være med på å stemme landet inn i noe vi ikke på fohånd ville vite hvordan kom til å fungere i praksis. Og så var det lovverket og politikken rundt velferds samfunnet som ikke praktiseres likt.

Det ble så feil å sammenlikne oss med sverige med deres daværende industri eller danmark. Vi lever jo hovedsaklig av natur- resursjer.

Tanken på EU er i utgangspunktet ganske genial, men hvordan vil det egentlig fungere for oss ?

Indre marked, fri flyt osv...

Å få ned prisnivået her hjemme er supert, men hva med arbeidsledigheten ? Og vil mange bedrifter komme til å flagge ut uansett om vi ikke går inn ? Hva med vårt nærmeste eksportmarked , kommer det tollhidringer for oss hvis vi ikke går med?

Hva vil et medlemskap koste oss i kroner og ører ?

Kan vi bare legge ned distriktsnorge og de tiltakene som blir gjort for å beholde en spredt bosetning dersom vi går med ? Det har vell noe med at EU ikke godtar at noen skal få fortrinn i markedet.

Vet ikke hva jeg skal stemme, foreløpig blank, men kommer til å gjøre opp en mening etterhvert. :oops: Helt sikkert

Men debatten er ikke kommet skikkelig igang ennå og jeg vet for lite om det denne gang til å kunne svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er usikker....er redd for at vi vil bli for overstyrt av EU......at diverse blir tredd nedover hodet på oss om vi vil eller ikke.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt betenkelig jeg da, at når man spør hvorfor nordmenn ikke engasjerer seg i politikk (evt. ikke stemmer ved valg), er det som regel fordi man ikke regner med at noen bryr seg om hva man mener, eller at ens egen mening/stemme vil bli overkjørt. OK. Men så, når det kommer til spørsmål om EU, da er det plutselig viktig å bli medlem - fordi vi må vøre med og bestemme! Vi må bli hørt!! Hæh??? Hvis man ikke syns at våre egne politikere hører på oss, hvordan i huleste kan man da tro at pampene i EU skal vende øret i vår retning??? Nei, det blir for vanvittig for meg...

Tror dere virkelig at det kommer til å være en vanvittig interesse for hva miniatyrlandet Norge mener? Tror dere at våre synspunkter kommer til å veie noe særlig i diskusjonene i EU-parlamentet??

Nei, jeg sier et klart og rungende: NEI til EU!!

Og - bare fordi våre ikke alltid like forutseende politikere har vedtatt en haug med stupide direktiver, kan man da ikke mene at da kan vi like godt kan si 'ja til alt'!? NÅ kan vi da i det minste velge selv! Dessuten fins det retrett-muligheter i EØS!

Og en ting til - billigere å bestille DVD-er??? Det må vel kunne kalles å se på internasjonal politikk i et ekstremt mikro-perspektiv...???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...