Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår skal snart begynne hos dagmamma og da lurte jeg rett og slett på hvordan dere gjorde innkjøringen hos dagmammaen? Hvor mange dager brukte dere f.eks?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Første dagen var jeg der hele dagen, andre dagen var jeg der halve dagen. Det gikk helt knirkefritt, og hun trives fortsatt kjempegodt hos dagmamma'n. Hun var drøyt 9 mnd da hun begynte.

Gjest Mayamor
Skrevet

Ville snakket med dagmamman og hørt hvordan hun ville foretrukket det.

Som tidligere dagmamma foretrakk jeg det slik:

Mor/og eller far er på besøk med barnet en time/halvannen midt på dagen/ettermiddagen et par dager før jobben begynner. 1 dag: Mor/og eller far kommer med barnet og er der ca. 30 minutter. Så går han/hun og kommer igjen etter ca. 3 timer. Da kles barnet på og vi sier takk for i dag. 2 dag: Mor/og eller far kommer med barnet og kler av det, er der 5 minutter. Sier kort og godt ha det bra og går. Kommer tilbake etter 3-5 timer. Fra 3 dag som vanlig dag.

Dette lærte jeg fra barnehagen til eldstemann. De mener (og jeg er enig) at å utsette avskjeden er en bjørnetjeneste da barnet tror at slik skal det være. Barnet må lære at hxn har det bra hos dagmamman og mor/far kommer tilbake og henter det. Som regel er det "verre" for mor/far enn for barnet. Barn er ulike, og dere kjenner best deres barn, men seperasjonsangst kan foreverres av mor/far. Ser barnet av mort og far ser trygg ut på at barnet har det bra hos dagmamman, smitter det over på barnet.

Personlig hadde vi våre ting å gjøre - og da trengte ikke vi at mamma eller pappa "brukte opp vår tid". Og det er jo en grunn til at dere bruker dagmamma: dere skal på jobb. Og jo før dere kommer på jobb dess før tilbake igjen...? ;)

Lykke til med dagmammastart. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...