Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er linux bedre?

Er det vanskeligere?

Blir alle programmene som før, altså de blir der?

Og hvordan får jeg vekk linux dersom jeg ønsker det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Linux er ikke så vanskelig som det en gang var, nå kan du installere på lik linje som XP eller annet operativ system .

Det anbefales greie versjoner som UBUNTU ( en versjon av Linux) , den gjør det meste selv under installasjonen og fungerer med de fleste maskiner.

Når du kommer inn i UBUNTU, vil du se at det meste er på Norsk og at du finner igjen slike ting som media programmer ,kontor programmer og andre kjente ting fra Windows.

Jeg anbefaler www.linux1.no og søke på UBUNTU på google, gå så på bilde funksjonen så får du se screen shots av UBUNTU.

Du må installere på en spesiell måte hvis du skal beholde XP og gjøre de sammen, alle filer vil ellers bli borte så backup til cd er viktig hvis du vil ta vare på noe :-)

Det finnes mange versjoner av Linux, men hold deg til den stabil som mange bruker, sånn som UBUNTU.

Dette er et stort tema ,så jeg sier ikke mer foreløpig, min far på 67 bruker UBUNTU og jeg bruker UBUNTU (og noen andre) og det er toppers for en nybegynner.

Per :-)

Skrevet
Hvorfor er linux bedre?

Er det vanskeligere?

Linux er bedre fordi det er sikrere mot virus, det er gratis og alle som vil kan hjelpe til med å forbedre det.

Men det er dessverre ikke spesielt brukervennlig (synes jeg), og er du vant med Windows kan det være vanskelig å begynne med Linux. Men Ubuntu er abosolutt å anbefale for nybegynnere.

Programmene du har i Windows er ikke installert i Linux. Dvs skal du installere Linux i tillegg til windows må du partisjonere disken din, og du kan ikke bruke noen av programmene i Windows i Linux. Men du kan ha en felles disk til filer (film, musikk, dokumenter o.l) som du kan bruke i begge operativsystemene. Dog trenger man noen som kan mye for å få til dette.

For å få vekk Linux sletter du alt som er på den diskpartisjonen.

For å prøve litt uten å gjøre store endringer på maskinen din kan du som foreslått over prøve en live-cd, som du kan få gratis på ubuntu.no.

Gjest DapperBloke
Skrevet
Hvorfor er linux bedre?

Akkurat DET er en diskusjon jeg ikke vil gå inn på her. Det krangles gjerne så busta fyker når temaet Windows vs Linux tas opp. Min personlige mening når det gjelder spørsmålet ditt er ja - både når det gjelder sikkerhet, fleksibilitet, stabilitet og brukervennlighet.

Er det vanskeligere?

Nei, vanskeligere er det ikke, men det er litt annerledes. Nyere, store Linuxdistribusjoner kommer imidlertid med store, flotte og lettfattelige brukergrensesnitt som gjør at du i enda mindre grad enn før må forholde deg til kommandolinjen dersom du synes denne er litt skummel. Det finnes mange ulike skrivebordsmiljøer å velge mellom på Linux, og svært mange av dem er ikke ulikt det du finner i Windows. KDE er et eksempel på et skrivebordsmiljø som likner mye på Windows.

http://www.kde.org/

I utgangspunktet ikke. Når du installerer Linux, så må harddisken formatteres. Linux bruker et annet filsystem og kommer med helt annen programvare og drivere som er spesielt utviklet for Linux og den distribusjonen du bruker. Du kan kjøre Windowsapplikasjoner og spill via noe som heter Wine.

http://www.winehq.com/

Du må formattere disken din og legge Windows inn på nytt. Eventuelt kan Linux installeres på en egen partisjon. Da har du Windows på en del av disken, mens du har Linux på den andre. Vil du da fjerne Linux, så kan du fjerne denne partisjonen og reparere oppstartssektoren.

Det er fullt mulig å teste ut Linux uten å installere det. Det finnes såkalte Live-versjoner til mange av distribusjonene, inkludert Ubuntu. Du kan da kjøre Ubuntu fra CD-ROM uten å rote til Windows i det hele tatt. En liten Linuxdistro som kalles Damn Small Linux er så liten at du faktisk kan kjøre hele operativsystemet fra en USB-stick. Damn Small Linux er en av mine favorittdistroer og holder liv i en gammel bærbar PC jeg har stående. På denne kjører jeg SSH, Webtjener og FTP-tjener og på denne maskinen legger jeg filer som skal være tilgjengelige for de andre maskinene jeg har her hjemme på det private nettverket mitt. Kjekt, ikke sant? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...