Gå til innhold

Etter man er ferdig med master...

Gjest LilSweetie

Anbefalte innlegg

Gjest LilSweetie

Jeg er ferdig med mastergraden min om ikke saa lenge, og lurer veldig paa hva jeg skal gjore dersom jeg ikke faar jobb med en gang. Er veldig redd for at det skal ta lang tid, baade pga inntektstapet (ikke laan, ikke inntekt, ikke opparbeidet rettigheter til ledighetspenger), men enda mer det aa ikke ha noe aa gaa til hver dag.

Har derfor provd aa tenke ut forskjellige strategier. Har delvis tenkt aa soke paa et nytt studie, saa jeg er garantert noe aa gjore/studielaan. Hvis jeg skulle faa jobb i lopet av det forste semesteret ville jeg likevel prove aa ta eksamener, men er ikke sikkert jeg ville tatt alle. Og synes ikke egentlig noe om aa ta en plass noen andre kunne hatt, naar jeg ikke er sikker paa aa gjennomfore.

Ellers tenkte jeg aa soke paa en helt irrelevant jobb jeg tror jeg kunne faatt. Men dette er heller ikke saa sympatisk mot arbeidsplassen, og takke ja til en jobb bare for aa prove aa soke seg bort med en gang? (Regner ikke med aa faa drommejobben med en gang, her snakker jeg om en helt irrelevant jobb).

Lurer paa hva andre har gjort med en gang etter mastergraden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange som tar seg jobber som servitør og slikt, da har du formiddagen fri til jobbjakt og ingen stiller særlig spørsmål ved at du ev slutter etter et par måneder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vaskejobb etter endt utdannelse. Det var en jobb, jeg tjente litt penger, jeg hadde noe ågjøre... og jeg slutta nest på dagn da jeg fikk relevant jobb (jeg inforemerte sjefen om at jg ville si opp, for jeg hade fått relevalt jobb, hun gratulerte og sa "kommer du i mrogen da?" Så kom jeg dagen etter, som var en fredag, og begynte i ny jobb mandagen :) Mye raskere enn jgr hadde ventet da, men det funka perfekt)

En jobb er en jobb, og NOE må man jo gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Jeg brukte litt tid på å få meg fast relevant jobb etter masteren, brukte tiden til å ta litt fag og jobbe. Studerte språk og for en del studier trenger du ikke være bekymret for å ta opp en annen sin plass da det er åpne studier. Får en allikevel jobb kan en jo overveie om en fremdeles vil ta eksamen. :)

Hadde også en kort periode hvor jeg jobbet som kundebehandler, jobbet der i to mnd. Tror at de som ansetter deg ser at du har lang utdannelse og derfor forventer at du kommer til å forsvinne da du får deg relevant jobb. Når jeg sa opp så fikk jeg bare lykkeønskninger og beskjed om at det var bra jeg kom meg videre.

Så synes du ikke skal bekymre deg, mange som har fortsatt med studier eller en urelevant jobb, man må jo overleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en ikke-relevant jobb i påvente av en mer relevant en. Tror mange arbeidsgivere er vant til det, spesielt i butikker, hoteller, restauranter osv. Du må jo ha penger å leve av mens du leter etter drømmejobben :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...