Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg har en gammel pc ca 2000 mod (kjøpt hos multicom,og de kan ikke hjelpe)

-kjører win98.

-spec er 1800Mhz 80? GB

-skjermkort ati???(avs????) :ironi:

Som dere sikkert skjønner så mangler jeg kontakt med internett,mangler driveren til PCI-(kortet?) dette er innebygd ilag med hovedkortet og skulle hjerne likt og hatt maskinen opp på nett da SAMBO har en lei tendens til å okkupere bærbaren :grine:

Så hvis det er noen som kan hjelpe meg med dette ville jeg blitt innmari happy!!!

Mvh meg

Gjest DapperBloke
Skrevet (endret)

Er det et PCI Ethernet-kort?

Dersom du mangler driver, så må du nok først og fremst finne ut av hva slags kort det er snakk om, og så må du søke etter passende drivere til dette kortet på webben.

Hva står det i enhetsbehandlingen? Kan det være feil på selve kortet?

Dersom du ikke finner en driver, så finnes det selvsagt alternativer. Det å kjøpe inn et nytt slikt kort koster jo bortimot ingenting. Her er et på Komplett.no:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=120787

Det å plugge inn et slikt er også såre enkelt, så det klarer du helt sikkert uten hjelp.

Hva slags operativsystem har du hatt på maskinen tidligere? Har du kjørt Windows 98 på den hele tiden? Har kortet funket tidligere? Er det en OEM-utgave av Windows 98? Har du reinstallert Windows noengang og etterpå hatt problemer med kortet?

Også jeg var veldig glad i Windows 98 og brukte det lenge etter at XP ble utgitt. Etterhvert måtte jeg innfinne meg med at denne Windows-versjonen nå er veldig utdatert og jeg byttet til Linux på den gamle PCen rett og slett av sikkerhetsmessige grunner. Støtten for Win98 er nå også avsluttet, slik at det nå ikke lenger vil komme oppdateringer til denne versjonen.

Den maskinen du beskriver kan fint kjøre Linux (minne?). Hva med å teste ut Ubuntu? Kanskje også denne finner en driver som funker sammen med det kortet du har.

http://www.ubuntu.com

EDIT: Jeg måtte selv kjøpe et nytt nettverkskort til den gamle PCen min fordi det innebygde vrælet av et møkkakort ikke fungerte som det skulle. Tror jeg ga litt over hundrelappen på Clas Olsson, og det funker som bare det.

Endret av DapperBloke
Gjest Maxagaze
Skrevet
Hei jeg har en gammel pc ca 2000 mod (kjøpt hos multicom,og de kan ikke hjelpe)

-kjører win98.

-spec er 1800Mhz  80? GB

-skjermkort ati???(avs????) :ironi:

Som dere sikkert skjønner så mangler jeg kontakt med internett,mangler driveren til PCI-(kortet?)  dette er innebygd ilag med hovedkortet og skulle hjerne likt og hatt maskinen opp på nett da SAMBO har en lei tendens til å okkupere bærbaren :grine:

Så hvis det er noen som kan hjelpe meg med dette ville jeg blitt innmari happy!!!

Mvh meg

Last ned, brenn, og boot opp med Ultimate Bootcd: UBCD

Dette er en bootbar CD som inneholder forskjellige diagnoseverktøy, og er helt uavhengig av om du har innstallert evt operativsystem på PCen.

Kjør programmet som heter "Aida16" (Ligger under "mainboard tools" på side 2), trykk "end" når programmet er oppe og kjører. Der burde det stå hva nettverkskortet ditt heter..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...