Gå til innhold

Insisterer på å gi pengegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Flere voksne i vår familie har de siste årene begynt å gi nieser, nevøer og fadderbarn PENGER istedet for innpakket presang. For de aller minste, og sikkert for en del av de større, så er det fortsatt morsomt med knitrende julepapir, kjenne på gaver og glede seg over nye leker.

Men nå er tendensen altså at travle voksne knapt tar seg tid til å kjøpe gaver til egne barn, og gir penger i gave til andres barn. De har kontonumrene til barna, og setter bare pengene inn.

Og jeg vet at flere av barna slett ikke ønsker seg penger, men de vil mye heller ha gleden og spenningen ved å få en gave.

Dette kan jo foreldrene løse ved å spørre giveren om de kan få lov å kjøpe gaver for pengene, siden det er det barna ønsker seg. Men da blir jo ikke gaven fra "Onkel Petter", annet enn at han har betalt for den og far har kjøpt den...

Hva tenker andre? Opplever dere det på samme måten? Har vi fått det så travelt at vi kjøper oss fri fra å kjøpe gaver?

Endret av Forumtroll
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir penger til de store barna i familien, de er 12 og snart 18.

Aner virkelig ikke hva jeg skulle kjøpt til de og det eneste de ønsker seg er penger.

Jenta mi på 5 år ønsker seg faktisk penger, men det hadde nok blitt kjedelig om det var det eneste hun fikk. Men bortsett fra oss, så er det ikke mange hun får gave av uansett.

Men hun vil da ha penger hun kan se da, ikke penger rett inn på konto, for hun vil ha penger som hun kan gå og kjøpe seg noe for.

Skrevet

Vi gir hverandre penger til bursdager av og til men ALDRI til jul. Til nød gavekort. Julen er omtanke, og det er bedre med en gave til 100,- som er gjennomtenkt enn 500 kroner på konto.

~Jule-elske-Sissan :)

Skrevet

Den eneste i vår familie som gir penger er sambos bestemor på nesten 90 år. Da kjøper vi gaver til barna fra henne for noe av pengene. Det synes jeg er greit når hun er så gammel.

Skrevet

Barna i dag har jo alt. Men penger er jo kjedelig å få til jul... Og bare rett inn på konto :overrasket:

Hos oss ønsker vi ting vi trenger til barna - klær. De trenger alltid klær slik som de vokser. Og vi gir ting vi vet andre barn i familien trenger, leker har de nok av!

Skrevet

Jeg skjønner faktisk de som gir penger. Når man bor på hver sin kant av landet, kjøper en leke til 150 kr og må ut med nesten like mye i porto, er gleden med å kjøpe personlige gaver borte. Jeg ble her om året ruinert av portokostnadene.

Nå kjøper jeg gjerne gavekort på kjente foretninger eller til og med på polet. Da koster det i alle fall ikke all verden å sende gaven.

:forvirret:

Skrevet
Julen er omtanke

Nettopp... Men siden disse voksenpersonene tydeligvis har for lite tid, for lite fantasi eller bare for lite omtanke til å glede de små med en innpakket gave: Er det OK for foreldre å spørre giverne om de kan få bruke beløpet til å kjøpe gave til barnet?

Skrevet

Foreldrene mine har i ein del år fått penger av besteforeldrene våre til å kjøpe gaver til oss. Dette rett og slett fordi foreldrene våre veit betre kva me trenger og ønsker oss enn besteforeldre me ikkje ser så ofte. Dermed vert det presang med noko som barna ønsker/trenger og både besteforeldre og foreldre er nøgde på barnas vegne.

Nå derimot er 3 av 4 av oss unger over 18 og derfor er det ikkje stort problem å få penger i julegave (har regninger og slikt), men personleg tykjer eg det tidlegare har fungert flott å få presangene frå besteforeldre via foreldre (små barn trenger ikkje å få vite det ein gang).

Skrevet
Vi gir hverandre penger til bursdager av og til men ALDRI til jul. Til nød gavekort. Julen er omtanke, og det er bedre med en gave til 100,- som er gjennomtenkt enn 500 kroner på konto.

~Jule-elske-Sissan :)

Helt enig!

Vitsen med julegaver er at det skal være fysiske pakker under treet som pakkes opp en etter en. Det er koselig. Pengegaver til jul er trist.

Skrevet

Veldig enig med Sissan.

Og i vårt hjem gis det ikke penger til jul. Hender det er en pengegave eller to til bursdag, men aldri til jul. Mamma godtok under tvil mitt gaveønske om gavekort på G-sport i år, og da først etter at jeg hadde forklart at eventuelle gavekort skal brukes til ny gore tex. :)

Jeg har opplevd å få penger av bestemor til jul, da jeg var student og nøden til tider var litt stor, men da alltid i kombinasjon med gave. Hjemmestrikkede ullsokker eller ullvanter (står på ønskelista mi hvert år) og en pengelapp eller to. Men da følte jeg at det var sokkene eller vantene som var julegaven. Pengene var stødnad fra bestemor-fondet til en sliten student, slik at jeg kunne kjøpe meg noen nye klær på januar-salget. :)

Skrevet
Men da følte jeg at det var sokkene eller vantene som var julegaven. Pengene var stødnad fra bestemor-fondet til en sliten student, slik at jeg kunne kjøpe meg noen nye klær på januar-salget. :)

:ler: så søtt!

Skrevet

Fra farmor og farfar har det kommet en konvolutt med kontanter og pakkelapper fra jeg var lita. Jeg ante jo ikke dengangen at det var DERFOR gaven fra farmor og farfar passa så perfekt sammen med det vi fikk fra våre foreldre...

Etter at jeg ble stor har jeg fått vite at gaven er kjøpt av mamma, men i år er vel første gangen jeg skal kjøpe den selv, jeg har fått pengene, og lappen skal komme i posten. Det var meninga at mamma skulle ordne det da hun var her på besøk i november, men det ble avglemt i alt styret rundt morfars hjerteinfarkt.

Men gave under treet blir det likevel. Til meg og min forlovede, fra farmor. Tipper det blir noe i juleserviset vi samler på :nisse:

Å bare gi penger på konto synes jeg høres trist ut, særlig for barn. Å derimot la foreldrene kjøpe gaven, det synes jeg er akseptabelt. Og at jeg nå som voksen etterhvert kjøper gaven fra farmor selv, det går greit det også. Jeg har allerede hjulpet mamma å plukke ut gaven vi får fra dem også (juleserviset ja) men vet at der kommer en overraskelse i tillegg. Jeg liker best gaver jeg ikke vet hva inneholder da, absolutt!

Gjest Miss Guided
Skrevet
Foreldrene mine har i ein del år fått penger av besteforeldrene våre til å kjøpe gaver til oss. Dette rett og slett fordi foreldrene våre veit betre kva me trenger og ønsker oss enn besteforeldre me ikkje ser så ofte. Dermed vert det presang med noko som barna ønsker/trenger og både besteforeldre og foreldre er nøgde på barnas vegne.

Nå derimot er 3 av 4 av oss unger over 18 og derfor er det ikkje stort problem å få penger i julegave (har regninger og slikt), men personleg tykjer eg det tidlegare har fungert flott å få presangene frå besteforeldre via foreldre (små barn trenger ikkje å få vite det ein gang).

Samme her, jeg syns det er veldig greit å få penger fra besteforeldre og oldeforeldre som jeg kan kjøpe gaver til barna for. Jeg vet hva mine barn trenger av klær og hva de har av leker fra før.

Jeg vil vel ikke kalle min farmor, barnas oldemor på 90 for lat, at hun ikke gidder å finne gaver. Og mine foreldre bor et sted med lite utvalg og de er mye dårlig så de orker ikke noe styr før jul

Jeg kjøper klær til mine tantebarn for leker vet foreldrene best hva de liker og har fra før. Til mine store tantebarn varierer jeg mellom å sende penger, gavekort eller klær.

Som sagt jeg er helt fornøyd med å få penger som jeg kan kjøpe gaver for, og det er selvfølgelig litt annerledes enn å få satt pengene rett inn på ungenes konto.

Skrevet
Julen er omtanke, og det er bedre med en gave til 100,- som er gjennomtenkt enn 500 kroner på konto.

Joda, det er koselig med julegaver, og veldig spennende å pakke opp. Men det er mye som blir liggende ubrukt i skuffer og skap i ettertid (jeg har ryddet fordi vi skal flytte snart, det var ikke få ting som gikk til fre-tex. Helt greie ting, men ikke vår smak). Sånt som pynteting vil jeg gjerne velge selv. Forbruksting som vin, godteri, ja til og med litt mer varige ting som håndduker (og kanskje også sengetøy) er greit nok, men ellers setter jeg mer pris på et gavekort på 50 kr enn en eller annen merkelig ting jeg ikke kommer til å bruke som koster 100 ganger så mye. Så jeg både ønsker meg og gir gavekort. Synes det fungerer for meg.

Men det var en avsporing, til TS's spørsmål; jeg synes absolutt at foreldre kan kjøpe noe til barna som de vet de ønsker seg. Men kanskje går det an å slå sammen noen av gavene slik at barna kan få noe større de ønsker seg fremfor masse forskjellige småting?

Skrevet

Lukas sin morfar som bor alene synes det er vanskelig, da blir det gjerne penger i en konvolutt..men i år tenkte jeg å spørre om vi skulle dra til en lekebutikk jeg og han, så kan jeg evt hjelpe han. Ellers er det jo ikke verre enn å spørre de i butikkene hva gutter i 3- års aldren liker..og ønskeliste kan man jo også spørre etter.

Noe jeg synes er tristere er at på bursdagene sine får Lukas 1 000 kr rett inn på konto, det er bursdagsgave fra farmor og farfar. I år kjøper vi en liten ting siden av så han føler at ha faktisk får gave fra dem. Penger er vel og bra, men det er litt lettvint ja!

Gjest Ballerina
Skrevet

Jeg synes at det er helt greit å få penger til jul - hvis vi har en plan med pengene!! I fjor fikk vi penger av mamma fordi vi ønsket oss en kommode som de ikke fikk inn i butikken før etter jul. Da er det helt greit! ...men farmor og farfar bare setter penger inn på kontoen ute å informere om det - jeg må ærlig innrømme at jeg merket ikke at det hadde kommet 500,- ekstra på kontoen, og da gikk det bare inn i "suget", de ble ikke brukt på noe spesielt. Penger får vi fra mormor og morfar også hvert år, men de ligger i en konvolutt under juletreet og da bruker vi pengene fra mormor og morfar på noe vi kan fortelle dem siden at vi har gjort. Det kan være en kinotur, ut å spise middag, eller noe større som vi har stående hjemme.

Når det gjelder de mindre barna i vår familie, så pleier tanter og onkler alltid å gå GAVER! Det er spennende, men heldigvis synes også tantene mine det ;) Pengene fra mormor og morfar f.eks. bruker gjerne foreldrene før jul og kjøper ting barna har bruk for eller ønsker seg. Mormor og morfar har alltid hatt endel barnebarn (nå er vi 11 stk.) og i tillegg jobbet mer enn fulle jobber før jul, så jeg skjønner dem godt. Dessuten er det vanskelig å finne ut hva man skal kjøpe til så mange! ...da er det helt greit at foreldrene tar seg av den oppgaven. Og det gjelder også andre pengegaver - det er ingenting i veien med at foreldrene kjøper noen gaver som kommer til å ligge under treet!!!

Gjest Ferskvannsblekksprut
Skrevet

Jeg pleide å få to gaver av farmoren min; En leke, og en lyspæreboks. "Tusen takk men lyset har ikke gått" sa jeg, men oppi lå det en hundrings. Hoho!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...