Gå til innhold

Hva er sitrondråper?

Gjest havregampen

Anbefalte innlegg

Gjest havregampen

I en nyoppdaget oppskrift på korianderkaker skal det sitrondråper i. ("sitrondråper - ikke essens!" står det.)

Hva er sitrondråper, og hvor får jeg kjøpt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enten kjøper du en sitron, ellers kjøper du en flaske med sitrondråper. Den vanligste typen er av tynn plast, ganske liten, knall gul med grønn kork og ser i det hele tatt veldig sitronete ut! Jeg tror sitrondråpene pleier å stå i nærheten av teen i vanlige dagligvareforretninger; uansett kan du spørre betjeningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, hender man klarer seg med det enkle, ja. Som at jeg sikkert kunne svart "Ren sitronsaft!", men det gjorde jeg visst ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten innskytelse: Er du helt sikker på at det ikke står sitronolje i oppskriften din?

Jeg har nemlig sett småkakeoppskrifter med sitronolje, men ikke med noen dråper vanlig presset sitron - sistnevnte vil neppe gi særlig smak eller "vise igjen" i en kakedeig med et sterkt krydder som koriander (derfor man ofte skal bruke sitronskall i tillegg til saft i bakst).

Sitronolje får man på apoteket, vet jeg, har imidlertid ikke brukt det selv noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest havregampen

Hei begge to! Takk for interesse for å hjelpe meg!

Jeg har funnet denne oppskriften på nettet som er ganske lik den jeg har. http://sickel.net/blogg/?p=51 Der står det at sitrondråpene er der for å motvirke hjortetakk-smaken.

Jeg antar at det da er vanlig sitronsaft det menes, og at de ikke skal lage smak (enig med deg piaf om at 30 dr sitronsaft ikke vil gi smak).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...