Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er allergisk mot egg, hvete og nøtter.

Har ikke hatt allergien lenge, så jeg føler jeg kan veldig lite om dette og alternative produkter.

Nå når det nærmer seg jul vil jeg gjerne lage litt småkaker, men er litt usikker på hvor jeg finner gode oppskrifter.

Noen som har noen eller har link til nettsider med info?

Lurer og på hva dere bruker som erstatning for egg i kaker og sånn, har pøvd med no egg, men det blir ikke så bra resultat, banan går bra, men det passer jo ikke med banansmak til alt.

Taknemlig for alle svar jeg får.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne siden kan være til hjelp.

Men den er ikke "idiotsikker." Hvis man for eksempel søker på "pizza" og skriver "hvete" under, så kommer det opp oppskrifter som inneholder ferdigpizza... Eller hvis man skriver "nøtter" under så kommer det opp kakeoppskrifter med mandler.

Så man må sjekke oppskriftene nøye for å unngå feller.

Skrevet

Hva med ristopper? Kan varieres med corn-flakes.

100 g kokesjokolade og 100 g delfiafett smeltes

tilsett 1 dl melis og 2 ts vaniljesukker og rør rundt

ca 6-7 dl puffet ris

sett toppene til avkjøling(massen bør være litt avkjølt før du legger de utover)

Ellers har jeg en god oppskrift på krydderkake uten egg, men med hvete. Det går kanskje an å bruke spelt i stedet? Du får si fra hvis du vil ha oppskriften. :)

Skrevet

Dersom du er veldig allergisk mot nøtter, bør du holde deg unna kaker med sjokolade. For for de fleste nøtteallergikere er selv spor av nøtter nok til en kraftig allergisk reaksjon...

Skrevet

Er det allergi eller er det intoleranse?

Noen som ikke tåler hvete kan ofte tåle spelt i stedet, er det gluten du ikke tåler eller er det noe annet? Det finnes f.eks glutenfrie erstatninger for det meste

Når det gjelder egg så tror jeg at det skal finnes erstatninger for egg som man kan bruke, men jeg er ikke helt sikker..

Nøtter er vel allergi, og da bør man holde seg langt unna alt som kan ha spor av nøtter i seg, pga av at man kan få kraftig reaksjon, og det er ikke kult..

Men har man intoleranse (som går på fordøyelsessystemet) og ikke allergi (immunforsvaret) så er det lettere å finne erstatninger.. Jeg har flere i klassen som lever til tross for omfattende matintoleranser, og at de nesten ikke kan spise noenting.. Det er sikkert litt kjedelig, men når man blir fortrolig med maten man kan lage og spise, så kan man diske opp mye godt :)

Her finner du linken om kostråd fra SHDir.. Der står det litt om å bake uten egg blant annet, og navnet på den eggeerstatteren jeg tenkte på..

Lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Alt er allergier. Nøtte allergien er ikke så ille, så jeg kan spise sjokolade uten nøtter, selv om det kan være spor av nøtter.

Spelt kan jeg ikke spise.

Det er hvete allergi og ikke cøliaki. Men jeg bruker mange av de samme produktene. Har flere familie medlemmer som har cøliaki. Så erstatning for hvete går bra, er egg som er det største problemet.

Blixen takk for oppskrift skal prøve den. Tar gjerne imot oppskrift på krydderkake og, det er jo veldig godt.

Skrevet

Ok! :)

Krydderkake:

9 dl mel

6 dl sukker

4 1/2 dl vann, evt kefir e.l

3 ts kanel

3 ts ingefær

1 1/2 ts nellik

1 1/2 ts natron, røres i vannet

225 g smør, smeltes

Stekes på 170 grader, nest nederst, 50 min. Langpanne.

Fant en til, denne har jeg ikke prøvd.

Krydderkake 2:

200 g smelta smør

1 l kefir

500 g sukker

650 g mel

4 ts natron

2 ts kanel

2 ts kardemomme

2 ts nellik

Rør inn sukker og kefir i smelta smør. Rør inn resten.

175 grader, nederst i ovnen, 40 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...