Gå til innhold

"Rense" datamaskinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Maskinen min er litt over to år gammel, og nå begynner den å gå litt treigt. Finnes det en måte å "rense" den på? På disse to årene har jeg jo rukket over en del på nettet, og jeg mistenker noen av nettstedene for å ha lagt igjen grums på maskina mi.

Hvordan gjør jeg det - eller kan jeg levere den et sted til noen som kan fikse det for meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville også defragmentert og kjørt disk clean up

Begge ligger under Programs -> Accessories -> System Tools

Skrevet

Er cookies det samme som "informasjonskapsler"?

Skal jeg først defragmentere og så ta clean up? Bare nysgjerrig, hva gjør dette med maskinen?

Genialt med så raske svar.

Skrevet

Cookies og info.kapsler er vel det samme, ja.

Ta disk Cleanup først, så defragmenter. Disk cleanup'en fjerner alle unødvendige programmer du har, som temp-filer og programmer du aldri bruker (enkelt forklart). Defragmentering gjør at man får utnyttet harddisken bedre, ved at filer blir samlet på harddisken. (har jeg rett? Lenge siden jeg hadde slike fag....)

Gjest Maxagaze
Skrevet
Defragmentering gjør at man får utnyttet harddisken bedre, ved at filer blir samlet på harddisken. (har jeg rett? Lenge siden jeg hadde slike fag....)

Du har igrunnen rett, ja. Defragmentering legger filer "etterhverandre" (sekvensielt) på disken. Etterhvert som man sletter filer, og lagrer nye på de nå ledige områdene, blir mye lagret "hulter til bulter", slik at lesehodene i hardisken må flyttes mye for å lese inn deler av filer inn i minnet.

F.eks, du sletter en fil på 2 MB, denne plassen er nå ledig, du vil lagre en fil på 3 MB. Maskinen finner ledig plass der den 2 MB fila lå, men det er ikke nok plass til hele. Derfor må resten av fila (1 MB) lagres på en annen ledig plass (dette kan gjerne være på ett helt annet område på disken rent fysisk.) Når du da skal jobbe med denne filen (f.eks åpne denne filen i Word), så må disken hente "delene" hist og pist, og legge dokumentet inn i minnet (nå kan du jobbe med dokumentet i Word). Samme prosessen (bare motsatt vei) når du skal lagre filen igjen. Slikt tar tid, og sliter ekstra på mekanikken i harddisken.

Defragmentering retter på dette her.

Skrevet

Bruker å formatere i blant. Legg alt du skal spare på på den riktige harddisken, så du ikke mister det og slett alt annet. så legger du inn alle programmene på nytt igjen inkludert windows.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...