abelille Skrevet 4. desember 2006 #1 Skrevet 4. desember 2006 Hvordan var det der med tidsbestemt kontrakt for tomannsbolig hvor utleier bor i den ene leiligheten? Prøver å finne ut fra husleieloven hvordan det var, men blir ikke helt klok på det. Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen. Betyr det altså at dersom utleieren bor i halvparten av en tomannsbolig, så kan h*n uten noen saklig grunn sette leietiden til ett år? Og hva betyr egentlig "Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke..."? Hvordan regner man punktum i lovtekst? (Bakgrunnen er egentlig at vi har fått tilbud om å leie en leilighet, og vi har takket ja til dette, men da kontrakten kom, var det plutselig en tidsbestemt kontrakt som går over til tidsubestemt etter dette året, til tross for at det aldri har blitt sagt, og vi har sagt at vi ikke vet hvor lenge vi kommer til å bo der. Vi har ikke lyst til å forplikte oss et helt år, så derfor vil jeg dobbeltsjekke om de virkelig kan gjøre det.)
Laban Skrevet 4. desember 2006 #2 Skrevet 4. desember 2006 (endret) Ja, det kan gjøre det. Det som står sist betyr bare at dersom a) de leier ut sin egen bolig, gjelder ikke de bestemmelsene (f.eks hvis jeg skal ut og reise, kan jeg leie ut for en kortere periode enn ett år), eller b) om de har en annen saklig grunn for å sette kortere tid enn tre år... Å ha lang tidsbestemt kontrakt anses som et gode av lovgiver, og de prøver å beskytte deg som leietaker mot korte leiekontrakter. Endret 4. desember 2006 av Laban
Annabell Skrevet 4. desember 2006 #3 Skrevet 4. desember 2006 En tidsbestemt leieavtale opphører i utgangspunktet ved utløpet av den fastsatte leietiden, altså ett år i ditt tilfelle, jfr. husleieloven § 9-2. Etter denne bestemmelsen andre ledd kan det avtales at en tidsbestemt leieavtale kan sies opp i henhold til reglene i §§ 9-4 til 9-8. Oppsigelsesretten må altså med i avtalen deres. Det er vanlig med tre måneders oppsigelse fra begge parter, se husleieloven § 9-6. Jeg ville bedt utleier få oppsigelsesretten med i avtalen deres.
Annabell Skrevet 4. desember 2006 #4 Skrevet 4. desember 2006 En tidsbestemt leieavtale opphører i utgangspunktet ved utløpet av den fastsatte leietiden, altså ett år i ditt tilfelle, jfr. husleieloven § 9-2. Etter denne bestemmelsen andre ledd kan det avtales at en tidsbestemt leieavtale kan sies opp i henhold til reglene i §§ 9-4 til 9-8. Oppsigelsesretten må altså med i avtalen deres. Det er vanlig med tre måneders oppsigelse fra begge parter, se husleieloven § 9-6. Jeg ville bedt utleier få oppsigelsesretten med i avtalen deres slik at dere kan si opp leieavtalen før ett år er gått.
Annabell Skrevet 4. desember 2006 #5 Skrevet 4. desember 2006 (endret) Kom litt mange ganger her, pc'en min hang seg litt Endret 4. desember 2006 av Annabell
abelille Skrevet 4. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 4. desember 2006 Å ha lang tidsbestemt kontrakt anses som et gode av lovgiver, og de prøver å beskytte deg som leietaker mot korte leiekontrakter. ← Jeg vet at det i husleieloven tas hensyn til leietaker, men ettersom det er vanskelig å bli kvitt en leieboer, så synes jeg ikke den beskyttelsen er nødvendig (jeg er vant til å sitte på andre siden, jeg er selv utleier). Husker det var et skikkelig rabalder for noen år siden ang tidsbestemte kontrakter når det ikke var mulig å si opp i leieperioden fordi en del ønsket å flytte før. (Har bl.a. ei venninne som havnet et sted med masse bråk og i dårlig strøk, men som da ikke kunne flytte pga kontrakten). Men takk for svar begge to, da har jeg tolket det riktig i følge lovteksten, at det ikke er noe hinder for tidsbestemt leieperiode så lenge det er en tomannsbolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå