Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Best å være utlogget når jeg skriver dette innlegget..

Jeg har en venninne som er klart alternativ i også klesstilen. Det gjør ingenting i hverdagen, men hun er så fryktelig underkledd i festlige sammenhenger. Jeg vet det ikke burde plage meg, men det er nesten litt flaut for meg. Og her må det nevnes at jeg slettes ikke er en pyntedukke selv.

Vi var på en særdeles flott konsert for noen dager siden, folk gikk i dress og lange kjoler der. Min venninne møtte opp i et fargerikt bomullsskjørt og lodne leggvarmere. Men jeg tror ikke hun selv merket hvordan hun skilte seg ut.

Så er spørsmålet mitt, bør jeg si noe? Vi er straks 30...og hun møter opp i Dr. Martins på julebordet... Personlig synes jeg dette er på grensen til respektløst (spesielt det med konserten siden vi var der pga en tredje venninne som spilte i konserten). En annen ting er at hun virker noe useriøs blant kolleger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ddet største problemet her virker å være at du blir flau?

Hva med at folk får lov til å kle seg som de vil da? Eller ikke har penger til å kjøre "perleøredobbstilen".

Skrevet

Jeg kjenner også noen sånne, for eksempel en som stiller i jeans i bryllup. Da blir jeg ordentlig flau på hans vegne, for det er jo noe som blir snakket om.

Skrevet
Ddet største problemet her virker å være at du blir flau?

Hva med at folk får lov til å kle seg som de vil da? Eller ikke har penger til å kjøre "perleøredobbstilen".

Vi jobber begge i en bransje hvor vi tjener veldig godt..så det tror jeg ikke det står på.

Og ja, jeg tviler ikke på at dette blir snakket om. Jeg hører ikke så mye til det siden vi er venninner, men dette er som sagt en bedrift hvor dress er vanlig på hverdag også.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Det er ikke alle sammenhenger det er lett å vite hvordan man skal kle seg. Hvor mye man skal pynte seg for en konsert eller et teaterstykke finnes det ikke noe fasitsvar på. At folk reagerer på hverdagsklær i bryllup skjønner jeg, for de fleste vet vel at bryllup er en dag man pynter seg. Jeg har selv opplevd å komme i selskap langt mindre pyntet enn de andre, men hvordan kunne jeg vite hva de andre hadde på seg når ingen fortalte meg at dette var et pynte-seg-selskap?

Skrevet

Hvis du virkelig blir så flau over din venninne i slike sammenhenger så er det vel du som har et problem og ikke hun? Hun må da få ha på seg det hun vil uten at du har noen rett til å si at det er "feil"?

Angående konserter, det er ikke alltid lett å vite hva som er riktig antrekk i slike sammenhenger, så da får du heller på forhånd spørre om hva hun har tenkt å ha på seg og hinte om at det er typisk pent antrekk. Men tenk litt på at ikke alle føler seg vel i lange kjoler, noen foretrekker å være underdressed. ;)

Skrevet
Det er ikke alle sammenhenger det er lett å vite hvordan man skal kle seg. Hvor mye man skal pynte seg for en konsert eller et teaterstykke finnes det ikke noe fasitsvar på. At folk reagerer på hverdagsklær i bryllup skjønner jeg, for de fleste vet vel at bryllup er en dag man pynter seg. Jeg har selv opplevd å komme i selskap langt mindre pyntet enn de andre, men hvordan kunne jeg vite hva de andre hadde på seg når ingen fortalte meg at dette var et pynte-seg-selskap?

På invitasjonen til julebordet står det dresskode "mørk dress". De fleste ser ut til å tolke det i samme retning. Konserter er nok litt mer tricky, men vi hadde jo snakket med hun som var i stykket før. Og hun snakket om lange kjoler.

Hovedproblemet er i grunnen at hun ikke forstår hvor fint det er vanlig å pynte seg. Hun kommer ikke i hverdagsklær, men i klær som ikke er pyntet nok. Jeg har flere venninner som er alternative i klesveien, men de finner kjoler som er alternative OG pyntete samtidig. For å ikke nevne pensko..

Akk, julebordet nærmer seg..og jeg er usikker på hvordan jeg skal si dette. Subtil hinting har ikke fungert.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Så lenge hun faktisk pynter seg i anledninger der det er forventet at man skal pynte seg så ser jeg ikke problemet.

Skrevet

Det kan godt være at hun er klar over at hun er litt "underkledd", men at hun finner en slags støtte i å gå i det hun kjenner best og er tryggest på. I såfall hjelper det vel lite å kommentere det... men det kan også være hun sliter med å finne noe fint, at hun ikke er kjent med ting som høye hæler og sminke.

Men egentlig synes jeg det er flott at noen faktisk skiller seg ut. Eneste grunnen du skulle ha til å si noe er vel om det går ut over henne selv uten at hun vet det selv. Jeg mener, alle baksnakkes vi for noe, så det er bare om hun blir mobbet på grunn av det det skulle være noe grunn til å si noe. Det er fremdeles en fri verden, og varianse er fine greier!

Men om du har en snikende mistanke at hun VIL se bra ut men ikke vet hvordan, da går det vel an å ta henne med på shopping en dag og gå i butikker og prøve å finne ut hva det er hun synes er fint og hvorfor... da finner du kanskje om det er fordi hun ikke vil eller fordi hun ikke tør.

Men det høres ut som om hun tar på seg det hun synes selv er fint, og føler seg mest komfortabel i. Hun var der for vennene sine, og hun var sikkert blid og glad, og det er vel det viktigste?

Jeg tror hvertfall jeg ikke ville laget noen sak utav det.

Trø varsomt.

Skrevet

Er du sikker på at hun ikke er klar over at hun kler seg annerledes enn de fleste andre? At hun faktisk ønsker å skille seg ut, og være litt "rebell" i forhold til lakksko og lange kjoler?

Ikke vet jeg...

Hvis hun kler seg upassende på jobb, er det faktisk sjefen hennes som bør gi beskjed, ikke du.

Skrevet

Kanskje hun har funnet en stil hun trives med, og driter i kleskoder? Ikke alle som bryr seg om at folk snakker om en heller. Hvis du tror hun er uvitende på området kan du jo ta det opp, for å sjekke, men vær forberedt på å bli sett på som en snobbete bedreviter etterpå.

Skrevet

Det koker vel heller ned til at hun ikke tar "koder" så nøye da vettu. Om hun velger å være litt "flower-power/alternativ" i klessveien/stilen så får det da jaggu være hennes business. Har hun spurt deg om råd f.eks om hva hun skal ha på seg? (Kvinner spør jo hverandre gjerne om råd "hva skal jeg ha på meg...", f.eks) Vel, DA kan du jo kanskje komme med et forslag. Men hvis hun griner på nesa av kort skjørt, bluse og høye støvletter, vel da vet du jo at hun ikke liker det rett og slett. Og, Dr. Martens sko ER behagelig å ha på (selv om de kanskje ikke er så lekre akkurat ;) ) Alt til sin tid er det vel noe som heter, men inntil hun ikke SELV ber om råd etc...så synes jeg du skal la henne være jeg. At ANDRE snakker bak hennes rygg bør du som venninne være "stor nok" til å forsvare henne.

Skrevet

Kanskje hun er den kvinnelige Peter Pan? Visse mennesker ser ikke ut til å ville bli voksne.

Flower power-stil på pyntete affærer..jaja. Det hadde jeg jaggu reagert på om noen av mine kollegaer hadde valgt å ha på seg. En del av å bli voksen er å innrette seg etter sosiale normer. Jeg ville nesten tolket det som lav sosial intelligens om man tror at dr martins er O.K. på julebord.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg tror ikke dette er noe problem. Hvis det er et reellt problem paa jobben, hadde vel en som var overordnet tatt det opp med henne? Ellers burde det vaere greit.

Jeg liker aa pynte meg, og er vel heller overpyntet enn underpyntet innimellom. Men hvis en venninne av meg kom for aa hoere meg spille hadde jeg ikke brydd meg om hun ikke hadde kledd seg som alle andre der! Det hadde vaert hyggelig at hun kom, rett og slett. Spesielt hvis hun faktisk hadde pyntet seg, men paa sin maate.

Jeg synes hun virker som en type som ikke tar det saa tungt om et par kjedelige kollegaer akker seg over antrekket hennes ved kaffetrakteren ;)

Skrevet

Her er jeg enig med Leya. Hvorfor skal du bli flau, det er faktisk hun som går kledt slik? Voksne mennesker må da kunne gå kledt slik det passer dem, kleskode eller ikke. Det er faktisk ikke din jobb å belære andre i klesstil. Jeg lurer på hva det egentlige problemet er? Hva er du redd for skal skje når hun velger å kle seg annerledes enn de andre?

Skrevet
Her er jeg enig med Leya. Hvorfor skal du bli flau, det er faktisk hun som går kledt slik? Voksne mennesker må da kunne gå kledt slik det passer dem, kleskode eller ikke. Det er faktisk ikke din jobb å belære andre i klesstil. Jeg lurer på hva det egentlige problemet er? Hva er du redd for skal skje når hun velger å kle seg annerledes enn de andre?

Jeg jobber som advokat i et lite firma. Om en av mine kolleger gikk kledd i ola-bukser/singlett etc på jobb, så hadde jeg syntes han var veldig uprofesjonell.

Jeg ville heller ikke fått tillit til en lege som gikk i hullete bukser og t-shirte. En kassadame i ballkjole ville vært morsomt, men også upassende. Dresskodekser er for alle parter.

Skrevet

nå stusser jeg litt her. Over hva som er det egentlige problemet.

Hun venninna di syns tydeligvis ikke det er no problem, ellers ville hun jo snakket om det selv. Og ja, det er noen som er litt annerledes, og viser det også i slike sammenhenger. SO? jeg må innrømme at jeg ikke skjønner at det skal være så innmari vanskelig. At du blir flau, evt, ja det er da ditt problem. Og at noen (sjefen som noen foreslår) skal fortelle henne om hvordan hun kler seg vel, nei det håper jeg da virkelig ikke. Om så måtte skje så skjønner hun at hun er på feil plass og finner seg en bedre jobb hvor man ikke er så opptatt av fasade. Det blir litt for teit det her for meg.

Og på julebord på min jobb er det alt fra taftkjoler til dolla dongeri. Jeg trenger kanksje ikke røpe hvem gutta sikla etter....

Skrevet

Nå er det stor forskjell på å bli flau over noen, og det å bli flau på noens vegne.. Det er vel muligens det siste som er aktuelt her.

Dresskoder er nå vanlig i alle yrker...? I studietiden jobbet jeg lenge på akuttpsykiatrisk, og også der hadde man dresskoder. I visse yrker er det strengere koder, slik som i mitt. Fint å være frittenkende og alt der der, men man høster vel ikke akkurat annerkjennelse for å kle seg freakete. Synd kanskje, men sant.

Skrevet

Nå er jeg litt forvirret i forhold til hva som er problemet her... Hvis det som at hun kler seg uprofesjonelt på jobb og på den måte gir arbeidsgiver et dårlig bilde utad, så er det vel strengt tatt sjefens ansvar å ta det opp med henne. Handler det om hvordan hun kler seg på fritida, så synes jeg det er hennes sak. Joda, i en del sammenhenger kan det være lurt å følge visse koder, men hvis hun velger å ikke gjøre det og trives med det, er det ikke noe andre skal legge seg borti. Jeg skal ærlig innrømme at jeg tenkte mitt da en venninne stilte i sliten kosebukse da vi skulle på Nationalteateret, men det ville da ikke falle meg inn å kommentere det, så lenge hun er komfortabel med å gå sånn.

Skrevet (endret)
Jeg jobber som advokat i et lite firma. Om en av mine kolleger gikk kledd i ola-bukser/singlett etc på jobb, så hadde jeg syntes han var veldig uprofesjonell. 

Jeg ville heller ikke fått tillit til en lege som gikk i hullete bukser og t-shirte. En kassadame i ballkjole ville vært morsomt, men også upassende. Dresskodekser er for alle parter.

Greit nok i yrker hvor man har konkrete dresskoder, men når TS ikke skriver hva slags jobb dette er, er det vanskelig å uttale seg. Uansett så er brudd på dresskode på jobben noe sjefen bør ta opp, ikke venninna.

Endret av Eir

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...