Gå til innhold

Plantene mine dør...

Anbefalte innlegg

Skrevet

altså... ikke et hjem uten EKTE planter! det ser sterilt og utrivelig ut- mener jeg! men det som ser verre ut, er døde, tørre eller ille stelt planter- og her er mine problemer, som jeg trenger hjelp med!:

1: en grønn plante ble plutselig fylt med spindelvev og små, oransje levende kryp som kravla rundt. resultat: død!

2: en annen grønn plante med gule blader øverst skal holde seg slik et år, før den blir grønn- men nå har den allerede begynt å bli ganske grønn. i tillegg har den brune tørre ender som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre noe med...

3: jeg kjøpte to mini rose potte blomster, som klarer seg bra bare de får nok vann. men hva skal jeg gjøre med dem nå??...plante de om? og hva er den hvite fargen som dekker jorda?

nå har jeg begynt å spørre og grave i blomsterbutikkene, men ingenting av infoen stemmer særlig godt synes jeg! er det noen blomsterforretninger som selger planter i dårlig kvalitet, og er det noen som utmerker seg positivt?

når skal man "gjødsle" og hva skal man gjøre med planter når blomstringstida er over?

er det noen generell regel for hvor mye vann som trengs??

Pjuh, mange spørsmål! :blomst:

forhåpentligvis kan noen gi meg mange svar! ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det var så mange spørsmål at jeg nesten vil anbefale deg å kjøpe deg en bok om stueplanter :ler:

Hvor mye vann en plante skal ha varierer fra plante til plante, men det er svært, svært få som tåler å stå i vann. Det er i så fall sumpplanter, og de har vi ikke mange av hjemme som regel.

Når det gjelder gjødsel, er en grei tommelfingerregel at de skal ha gjødsel hver 14. dag om sommeren, når det er godt med lys, og 1 gang i mnd om vinteren, når lyset er dårlig.

I forhold til plassering er ofte fargen på bladverket en god pekepinn. Planter som blomstrer trenger uansett mye lys, og bør stå i eller i nærheten av vinduet. På grønne planter er det som regel slik at de som har mørke blader har mer klorofyll, og derfor klarer de å utnytte lyset bedre, slik at de ikke behøver å stå fullt så lyst. Omvendt har planter med lysere blader og blader med spetter (f.eks gullranke) mindre klorofyll, så de trenger alt det lyset de kan få. Disse plantene kan også bli mørkere i bladverket og miste spettene hvis de blir stående for langt fra vinduet.

Når det gjelder temperatur, er det stor forskjell på planter. Fra julestjerner som fryser ihjel bare du nevner at det er kaldt ute, til løkplanter og krysantemum som stortrives på 2-4 grader. Det må du nesten spørre om når du kjøper blomsten, om den tåler å stå på kjøl. De "verste", som orkideer, sukkulenter, julestjerner og grønnplanter, kan få frostskader hvis temperaturen kommer under 15 plussgrader, selv i korte perioder (som fra butikken og ut i parkeringshuset). Med andre ord - skal du lufte, så må du flytte dem.

Det finnes utallige sykdommer planter kan få. De fleste kommer enten av parasitter som har fulgt med enten planta eller frukt eller juletre eller annet organisk materiale, eller rett og slett feil stell. Feil vanning er den vanligste dødsårsaken blant norske potteplanter - og da mener jeg ikke for lite vann, men for mye. Men både for mye og for lite vann kan føre til gule blader som evt. falller av. Det varierer fra plante til plante. Ellers er rothalsråte og meldugg vanlige vanningsskader. I tillegg vil feil vanning og generelt feil stell senke plantas naturlige forsvar, slik at den er mer mottagelig for sykdommer og parasitter.

Brune bladspisser kommer av for tørr inneluft. Det er veldig vanlig nå på vinteren, når vi stenger vinduene og setter på panelovnene. Lufta tørkes ut, og støvet hvirvler - uansett hvor mye man støvsuger. Og planter som trenger relativt høy luftfuktighet, de tørker inn og blir brune. Det pleier å hjelpe å gi dem en dusj med en dusjeflaske med jevne mellomrom, gjerne hver dag, men det som har blitt brunt, blir ikke friskt igjen uansett.

Når en plante får nye blader, og de bladene er gule (altså gule, ikke lysegrønne), så tyder det på at planta trenger gjødsel. Den har rett og slett ikke fått i seg de næringsstoffene den trenger for å danne klorofyll. Lysegrønne nye blader er helt normalt, de blir mørkere etter hvert.

Så et sannhetens ord om potteroser: Som inneplanter varer de maks 3 uker. Ute kan de derimot komme igjen år etter år. De trenger utrolig mye vann, men balansen er hårfin - plutselig får de meldugg og diverse annen sopp (som det hvite du beskriver), og da er det bare å hive.

Kvalitet er opp til den enkelte butikk/kjede. Men teknisk kvalitet og kommersiell kvalitet er to forskjellige ting. Teknisk kvalitet går på alt fra høyde og antall stilker pr potte, til størrelse og fargen på blomsten. Selv om en plante har høy teknisk kvalitet, vil ikke det automatisk si at den kommersielle kvaliteten er like høy - for for menigmann spiller det som regel fint liten rolle om planta er nøyaktig 15 cm høy, stilken er 3 mm tykk og rosa har korrekt rødfarge. Kanskje passer det bedre hos deg med en 25 cm høy rose med tynne stilker som bøyer seg litt romantisk rundt hverandre, og at rosa har litt rosa spetter i det røde.

Av og til dukker det opp "råtne epler" i overført betydning. I et parti med kjempeflotte krysantemum er det en som har fått lus fra et eller annet. Og plutselig er hele partiet ødelagt. Problemet er da at dette partiet allerede er distribuert til kanskje 10-20 butikker rundt omkring i landet. Jeg velger å tro at ingen tar inn planter av dårlig kvalitet med overlegg, men det er klart at som regel får man det man betaler for - og på samme måte som man ikke kjøper vaskemaskin hos tannlegen, så kjøper man ikke blomster på bensinstasjonen. Jeg mener ikke at du skal gå til de dyreste blomsterhandlere i byen etter blomster, for det er mange måter å presse prisene ned på, og slett ikke alle går ut over kvaliteten på blomstene, men styr unna de som ikke kan svare når du spør hva noe heter eller hvordan den skal vannes.

Dette ble mye og omfattende, håper du fikk noe ut av det :)

Spør meg gjerne hvis det er noe du ikke fikk svar på. Forresten er det veldig lurt å ha navnet på plantene, da er det mye lettere å gi råd :)

Skrevet

O, Store Moder Jord!

tusen takk! kanskje jeg må innkalle deg på sann SOS plantevakten, eller noe slikt...

:ler:

vel, da får jeg kaste rosekvastene mine...

du sier noe der med tørt inneklima, altså. jeg skal gå til innkjøp av en blomsterdusjer! og blomstervitaminer!

men altså, hvis det kommer spindelvev og oransje dyr på en annen plante her, da sa "hun i butikken" at jeg kunne dusje med Zalovann?? stemmer det?

og ei annen sa til meg at vekster med tykkere blader trenger mindre vann enn de med tynnere blader? stemmer dette?

apropo navn på blomstene: jeg skulle ønske det fulgte med et lite kort stikket ned i jorden med navn og pleiebhov... det ser jeg ikke lenger!!

...og kanskje jeg skal ønske meg en bok om stell av planter til jul :nisseblunk:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Mot de ekle orange greiene får du insektspray og sånne pinner til å stikke i jorda, Provado f.eks. Det pleier å ta dem mye mer effektivt enn såpevann. (jeg bruker grønnsåpe eller salmiakk hvis plantene må dusjes mot f.eks fluer eller bladlus) Pass på at planter i nærheten også får seg en runde, for det er rimelig smittsomt det der.

Sukkulenter, kaktuser og halvsukkluenter, dvs planter med tykke, saftfylte stengler og/eller blader, trenger mindre vann enn de fleste andre planter, ja. Ildtopp er f.eks en halvsukkulent. Du ser at de har masse saft i bladene og stenglene sine, og det kan de tære på en god stund. Planter med tynne blader tørker fort ut, og er veldig utsatt for brune bladspisser.

Det følger ofte med et sånt plastkort med store grønnplanter, men sjelden med vanlige potteplanter. Synd, men som regel har det en sammenheng med at potteplanter ofte betegnes som bruk-og-kast, altså at du har dem i en kort periode før du hiver dem når de blir stygge. Jeg pleier å være veldig ærlig med kundene når de spør hvor lenge en plante står, og sier at de fleste har f.eks en ildtopp en måneds tid hvis de ikke vanner den ihjel, men noen få har dem i årevis. En annen ting er at de rådene som står på disse kortene mildt sagt er forvirrende og uklare :ler:

Jeg ville ønsket meg en plantebok til jul, da er det mye lettere å slå opp når du blir usikker enn å spørre i diverse blomsterbutikker og få forskjellige råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...