Gjest Cleopatra Skrevet 3. desember 2006 #1 Skrevet 3. desember 2006 (endret) Det første som skjedde var at jeg oppdaga at deler av Norton hadde deaktivert seg: Auto-protect -OFF og Email scanning -Error. Dette lar seg ikke endre. Etter å ha kjørt CCleaner, Ad-Aware og HouseCall fungerer ikke pc`n som den skal Mulig jeg har slettet noe jeg ikke skal nå da Om jeg prøver å logge på msn så får jeg en feilkode (80048820) og en utvidet feilkode (8004840f). Når jeg så trykker på feilsøk får jeg et advarselikon (gul trekant med en ! i) på nøkkelporter og en en tekst som sier at jeg må kontrollere proxy- og brannmurinnstillingene. Dette har jeg da prøvd å gjøre, uten hell. Prøver jeg å logge meg på nettbanken eller hos NextGenTel så får jeg: Siden kan ikke vises Siden du ser etter, er for øyeblikket ikke tilgjengelig. Web-området kan ha tekniske problemer, eller det kan være at du må justere leserinnstillingene. Og så resten av den regla... Kan noen være så snill å hjelpe meg, jeg aner IKKE hva jeg skal gjøre... Endret 6. desember 2006 av Cleopatra
Aldebaran Skrevet 3. desember 2006 #2 Skrevet 3. desember 2006 Forslag fra en gammel forumvenn fra gamle syke NFF Msn tilkoblingsproblem-løsninger, 80048820 Jeg har strevd i noen dager nå med å finne ut hva som feilet maskinen min, fordi alt fungerte av internett utenom MSN, feilmelding 80048820. Her er hva jeg fant: Du kan ikke logge på MSN Messenger, og du får kanskje en av følgende feilmeldinger: - "Beklager men vi kan ikke logge deg på .NET Messenger Tjenseten. Vennligst forsøk senere. " 80048820 - " Beklager men vi kan ikke logge deg på MSN Messenger. Vennligst forsøk senere. MSN Messenger har gjordt flere mislykkede forsøk på å logge deg på. Din brannmur blokkerer kanskje Messenger fra å logge på tjenesten. Vennligst sjekk dine brannmurinnstillinger. Se leverandørens instruksjoner fo mer informasjon." 80048820 MULIGE ÅRSAKER Dette problemet kan skyldes følgende: - Brannmurinnstillingene blokkerer for MSN Messenger. - MSN Messenger proxy settingene er ikke korrekt. - Sikkerhetsinnstillingene blokkerer for MSN Messenger. - Dine dato og tidsinnstillinger kan være feil. - Filer som er påkrevd for internett tilkobling kan være skadet eller ødelagt. FEILSØKINGS STEG Prøv følgende løsninger i angitt rekkefølge: 1. Gå til følgende webside for å verifisere at du kan koble til Internett: http://www.microsoft.com Hvis du ikke kan koble til, kontakt din internett leverandør eller din nettverks administrator. 2. Sjekk om MSN Messenger er blokkert av brannmuren. Gå til følgende side og logg på Web Messenger: http://webmessenger.msn.com/ Klikk Start Web Messenger, og bekreft om du kan logge på eller ikke.Hvis du kan logge på Web Messenger, MSN Messenger kan være blokkert av en brannmur. Om datamaskinen bruker et tredje-parts (ikke-Microsoft) programvare eller brannmur som for eksempel ZoneAlarm, Norton Internet Security, eller McAfee, sørg for at programmet er konfigurert slik at det tillater MSN Messenger å koble på internett. Prøv så å logge på MSN Messenger igjen. Besøk følgende Webside for informasjon om de mest vanlige brannmurene: http://messenger.msn.com/help/issues.aspx 3. Bekreft dato og tidsinnstillingene på din datamaskin: a. Klikk på START ? KJØr og skriv inn CONTROL timedate.cpl og trykk ENTER b. Bekreft at dato og tidsinnstillingene er korrekte. 4. Juster proxy settingene i Microsoft Internet Explorer: a. Start Internet Explorer. b. Under "Verktøy" menyen, klikk "Internet Instillinger" c. Klikk "Tilkoblinger" fanen, og deretter "LAN Innstillinger." d. Fjern haken i ?Konfigurer instillinger automatisk" ruten. e. Klikk "OK" to ganger. 5. Fjern proxy innstillingene i MSN Messenger. For å gjøre dette, følg disse stegene: a. Start MSN Messenger 7.5. b. Under "Vertøy" menyen, klikk "Alternativer" c. Klikk "Tilkoblinger" and deretter "Avanserte Innstillinger." d. Slett linjene under "SOCKS." e. Klikk "OK" to ganger for å lagre innstillingene. 6. Juster Microsoft Internet Explorer sikkerhets innstillingene: a. Start Internet Explorer. b. Under "Verktøy" menyen, klikk "Internet Innstillinger", og deretter "Avansert" fanen. c. Verifiser følgende innstillinger under "Sikkerhet" delen: -Fjern haken for " Kontroller om serversertifikatet er tilbakekalt". -Merk av for "Bruk SSL 2.0". -Merk av for "Bruk SSL 3.0". d. Klikk "OK" for å lukke vinduet. 7. Reregistrer SSL sikkerhets biblotekene. For å gjøre dette, klikk "Start," klikk "Kjør," og deretter følg stegene for det OS du kjører. PS: Etter at hver kommando er blitt vellykket utført, vil du motta en "DllRegisterServer succeeded" melding. Vent med neste kommando til du mottar denne meldingen. a. REGSVR32 softpub.dll b. REGSVR32 wintrust.dll c. REGSVR32 initpki.dll d. REGSVR32 Rsaenh.dll e. REGSVR32 Mssip32.dll f. REGSVR32 Cryptdlg.dll g. REGSVR32 Dssenh.dll h. REGSVR32 Gpkcsp.dll i. REGSVR32 Slbcsp.dll j. REGSVR32 Sccbase.dll 8. Hvis du fortsatt ikke kan logge inn til MSN Messenger, kan .NET Messenger tjenesten være midlertidig utilgjenglig. Vent I flere minutter, og prøv å logge inn igjen. Eller, besøk http://messenger.msn.com/status.aspx for å se statusen til serveren. Der er hvertfall feilene som kan være med MSN... Det første jeg tenkte, var at det kanskje kunne være noe galt med internetten din. vet ikke om du skriver fra en annen pc, eller hva du gjør. Men om du gjør: - Sjekka om du har kontakt med nettverket? - har du sjekka om nettverkskabelen er ordentlig i? - Har du prøvd å restarte routeren?
Gjest Maxagaze Skrevet 3. desember 2006 #3 Skrevet 3. desember 2006 Prøver jeg å logge meg på nettbanken eller hos NextGenTel så får jeg: Siden kan ikke vises Siden du ser etter, er for øyeblikket ikke tilgjengelig. Web-området kan ha tekniske problemer, eller det kan være at du må justere leserinnstillingene. Og så resten av den regla... Kan noen være så snill å hjelpe meg, jeg aner IKKE hva jeg skal gjøre... ← Får du kontakt med nettsider i det hele tatt ? Hva om du tar ett ping mot vg.no ? PING: Start - Kjør - skriv inn cmd <enter> Skriv: "ping www.vg.no" - uten apostrofene. <enter> Får du.. "Ukjent vert.. " er det kansje noe galt m kabler, ruteren din, etc noe med hardware ihvertfall (det kan også være brannmurproget [Norton] ditt som stenger all forbindelse, ikke bruk slike programmer). Får du.. "Svar fra 193.69.165.21.." virker ihvertfall forbindelsen din ut mot nettet, da bør det være noe med software på maskinen din som kødder. Hmm.. reparere Internet Explorer.. ? Se her: Pompel.. ?
Fingal Olsson Skrevet 3. desember 2006 #4 Skrevet 3. desember 2006 Er det Norton Internet Security du har? I så fall kan du prøve å slå av Nortons brannmur og se om ting fungerer bedre.
Gjest Cleopatra Skrevet 4. desember 2006 #5 Skrevet 4. desember 2006 - Norton brannmur er "disabled". - Har kjørt ping mot vg og fått svar fra 193.69.165.21. - Har gjort alt det Msn foreslår at jeg skal gjøre, uten forandring i resultatet. - Jeg er koblet til nett. Det ser egentlig ut til at det kun er såkalte sikre sider jeg ikke kommer inn på... Virker nesten slik ettersom jeg ikke kommer inn på msn/hotmail, nettbank eller mine sider hos nextgentel. Jeg får til å logge meg på kvinneguiden og andre forum/sider som krever innlogging. Kanskje det ble litt klarere nå?
Gjest Maxagaze Skrevet 4. desember 2006 #6 Skrevet 4. desember 2006 - Norton brannmur er "disabled". - Har kjørt ping mot vg og fått svar fra 193.69.165.21. - Har gjort alt det Msn foreslår at jeg skal gjøre, uten forandring i resultatet. - Jeg er koblet til nett. Det ser egentlig ut til at det kun er såkalte sikre sider jeg ikke kommer inn på... Virker nesten slik ettersom jeg ikke kommer inn på msn/hotmail, nettbank eller mine sider hos nextgentel. Jeg får til å logge meg på kvinneguiden og andre forum/sider som krever innlogging. Kanskje det ble litt klarere nå? ← Har du prøvd å reparere Internet Explorer/Winxp som jeg foreslo.. ? Vil tro en slik operasjon erstatter evt korrupte filer, og setter det meste av innstillinger til standard. Har ikke XP selv, så jeg kan ikke teste dette selv.. Du har ihvertfall ett problem med software.. Har du forresten prøvd med en annen nettleser enn IE, f.eks Firefox ? (Bruker du sertifikat til pålogg i nettbank, må du laste dette ned på nytt i Firefox) Til pålogging til hotmail webleseren er jeg usikker på om noe annet enn IE funker, Microsoft pleier å være sære sånn..
Gjest Maxagaze Skrevet 4. desember 2006 #7 Skrevet 4. desember 2006 - Jeg er koblet til nett. Det ser egentlig ut til at det kun er såkalte sikre sider jeg ikke kommer inn på... Virker nesten slik ettersom jeg ikke kommer inn på msn/hotmail, nettbank eller mine sider hos nextgentel. Jeg får til å logge meg på kvinneguiden og andre forum/sider som krever innlogging. Kanskje det ble litt klarere nå? ← Mulig du finner noe mer "to the point" her: Microsoft Knowledge Base
Gjest Cleopatra Skrevet 4. desember 2006 #8 Skrevet 4. desember 2006 Hmm.. reparere Internet Explorer.. ? Se her: Pompel.. ? ← Her tør jeg ikke gjøre noe selv, har for lite kunnskap og er redd jeg gjør noe alvorlig galt... Mulig du finner noe mer "to the point" her: Microsoft Knowledge Base ← Krypteringspakken er rett. Ang. registerbanen så finner jeg ikke Common AppData (mulig feilen ligger her..?) Tusen takk for masse gode tips Tar gjerne mot flere og...
Ueland Skrevet 4. desember 2006 #9 Skrevet 4. desember 2006 Jeg er frekk og sier at Norton er problem nummer en. Erfaringsmessig lager det flere problemer enn det fikser. Hvis du ikke kommer inn på _Noenting_ annet enn vanlige nettsider f.eks vg.no (osv), så har din ISP sannsynligvis "stengt" nettlinjen grunnet virus osv. En helt vanlig måte ISPer stopper virus på det der. Dog er det ikke sikkert at det er tilfellet, det vil din ISP kunne svare på
Gjest Cleopatra Skrevet 4. desember 2006 #10 Skrevet 4. desember 2006 Jeg er frekk og sier at Norton er problem nummer en. Erfaringsmessig lager det flere problemer enn det fikser. Hvis du ikke kommer inn på _Noenting_ annet enn vanlige nettsider f.eks vg.no (osv), så har din ISP sannsynligvis "stengt" nettlinjen grunnet virus osv. En helt vanlig måte ISPer stopper virus på det der. Dog er det ikke sikkert at det er tilfellet, det vil din ISP kunne svare på ← De fant ikke noe galt hos NGT. Har lastet ned Opera, men får denne feilmeldingen: Klarte ikke å koble opp mot tjeneren Du prøvde å gå til adressen http://redir.opera.com/www.opera.com/firstrun/, som er utilgjengelig for øyeblikket. Kontroller at nettadressen (URLen) er skrevet riktig og prøv så å oppdatere siden. Kontroller at internettforbindelsen din er aktiv og se etter om andre programmer som trenger den samme forbindelsen virker. Kontroller at innstillingene til eventuelle sikkerhetsprogrammer for Internett er korrekte og ikke hindrer vanlig nettsurfing. Hvis du sitter bak en brannmur på et lokalt nettverk og tror dette kanskje skaper problemer, må du snakke med systemadministratoren din. Trykk på F12-tasten på tastaturet og prøv å velge vekk mellomtjenere, med mindre du vet at du må bruke en mellomtjener for å komme på nett. Prøv så å laste siden på nytt. Prøvde og Firefox, men fikk samme feil der. Nå begynne jeg å bli
Gjest DapperBloke Skrevet 4. desember 2006 #11 Skrevet 4. desember 2006 Tja, det kan jo være et og annet i veien her: 1. Sjekk proxy-innstillingene. Dersom du ikke bruker proxy, så skal feltene selvsagt være tomme og haken for "Bruk proxy.." i "Instillinger for lokalnett" være huket vekk. Dette med proxy gjelder i alle nettleserne du bruker. 2. I IE så skal "Bruk SSL 2.0" og "Bruk SSL 3.0" være avkrysset i avanserte alternativer. 3. Se om du finner en fil som heter HOSTS på maskinen din. Denne kan du, hvis den finnes, åpne i Notepad. Post innholdet her i forumet. 4. Tøm all web cache i alle nettlesere. 5. Sjekk i brannmuren din at du tillater trafikk via port 443. Dette er porten for SSL-kommunikasjon som brukes i forbindelse med sider med https-adresse. Dersom ingenting funker, last ned et program som heter HijackThis ( http://www.majorgeeks.com/download3155.html ) og post logg fra denne i dette forumet.
Fingal Olsson Skrevet 4. desember 2006 #12 Skrevet 4. desember 2006 Problemet ser absolutt ut til å være brannmurrelatert. Det at du kommer inn på "vanlige" websider og ikke de sikre, verken fra Internet Explorer eller Opera tyder på at en del porter er sperret i brannmuren(e). Det samme er nok årsaken til at MSN krangler. Har du prøvd å slå av brannmuren i Windows? Du har ikke installert/avinstallert andre brannmurer,evt annen programvare før problemet oppstod?
Gjest Cleopatra Skrevet 5. desember 2006 #13 Skrevet 5. desember 2006 Tja, det kan jo være et og annet i veien her: 1. Sjekk proxy-innstillingene. Dersom du ikke bruker proxy, så skal feltene selvsagt være tomme og haken for "Bruk proxy.." i "Instillinger for lokalnett" være huket vekk. Dette med proxy gjelder i alle nettleserne du bruker. 2. I IE så skal "Bruk SSL 2.0" og "Bruk SSL 3.0" være avkrysset i avanserte alternativer. 3. Se om du finner en fil som heter HOSTS på maskinen din. Denne kan du, hvis den finnes, åpne i Notepad. Post innholdet her i forumet. 4. Tøm all web cache i alle nettlesere. 5. Sjekk i brannmuren din at du tillater trafikk via port 443. Dette er porten for SSL-kommunikasjon som brukes i forbindelse med sider med https-adresse. Dersom ingenting funker, last ned et program som heter HijackThis ( http://www.majorgeeks.com/download3155.html ) og post logg fra denne i dette forumet. ← 1. Jeg har ikke peiling på hva proxy er, men feltene er tomme. Da jeg startet i sikkerhetsmodus og prøvde å kjøre "iexplore http://www.ewido.com.en" så sto det nederst på siden at den sjekket proxy-instillingene og så fikk jeg atter en gang "siden kan ikke vises". Vet ikke om dette har noen sammenheng? 2. Disse er krysset av. 3. Fant Hosts: Copyright © 1993-1999 Microsoft Corporation # # Dette er en eksempel på en HOSTS-fil som brukes av Microsoft TCP/IP for Windows. # # Denne filen inneholder tilordninger av IP-adresser til vertsnavn. Alle # oppføringer må være på hver sin linje. IP-adressen plasseres i den # første kolonnen, etterfulgt av det tilsvarende vertsnavnet. IP-adressen # og vertsnavnet må være adskilt av minst ett mellomrom. # # I tillegg kan kommentarer (som denne) settes inn på egne linjer, eller # etter maskinnavnet, anført med et nummertegn ("#") # # Eksempel: # # 102.54.94.97 rhino.acme.com # kildeserver # 38.25.63.10 x.acme.com # x-klientvert 127.0.0.1 localhos 4. Slik?: Velg "Alternativer..." i Verktøy-menyen, og bla deg frem til siden "Tilkoblinger". Klikk på knappen "LAN-innstillinger". Under "Automatisk konfigurasjon", skru på "Bruk automatisk script for konfigurasjon". Legg deretter inn "http://www.uit.no/proxy/netscape.pac" i feltet "Addresse". 5. Hvordan sjekker jeg port 443? Har prøvd å finne det ut, men får ingen god beskrivelse... 6. Skal laste ned HijackThis litt senere.
Gjest Cleopatra Skrevet 5. desember 2006 #14 Skrevet 5. desember 2006 Har du prøvd å slå av brannmuren i Windows? Du har ikke installert/avinstallert andre brannmurer,evt annen programvare før problemet oppstod? ← Har prøvd å skru av brannmuren, men det hjelper ikke. Har hatt Norton brannmur, men den funker ikke lenger -den deaktiverte seg samtidig med en del annet. Prøvde å avinnstalere Norton, men fikk ikke lov til det... Ang. annen programvare så kan jeg ikke si sikkert hverken ja eller nei. Jeg har kjørt CCleaner, Ad-Aware og HouseCall og slettet i vilden sky
Gjest DapperBloke Skrevet 5. desember 2006 #15 Skrevet 5. desember 2006 (endret) Hosts-filen din ser grei ut, men jeg regner med at det står 127.0.0.1 localhost og ikke 127.0.0.1 localhos. Cache kalles også "Midlertidige internettfiler".. Du bruker Norton? Denne pakken har jeg ikke vært borti på 5 år, så når det gjelder porten 443 må du finne ut av dette ved å søke på internett eller lese i hjelpefilene. Endret 5. desember 2006 av DapperBloke
Fingal Olsson Skrevet 5. desember 2006 #16 Skrevet 5. desember 2006 Å avinstallere Norton (Eller Symantec som det heter nå) kan være litt plundrete. Her er Symantecs egen bruksanvisning: http://service1.symantec.com/SUPPORT/nip.n...001090510510636 Der har de som du ser et eget verktøy som skal sørge for fullstendig avinstallasjon. Du kan jo prøve dette og se om det hjelper. Problemet ditt høres absolutt ut til å være brannmurrelatert på et eller annet vis siden sikre sider ikke vises verken i Opera eller IE. Dersom ting fungerer bedre etter avinstallasjon kan du jo installere Symantec på nytt - eller et annet antivirusprogram. Dersom du fortsatt ønsker å benytte Symantec anbefaler jeg at du bare benytter en brannmur - enten Windows egen eller Symantecs. Lykke til! :-)
Gjest gjesta Skrevet 5. desember 2006 #17 Skrevet 5. desember 2006 Er du redd du har slettet filer du trenger kan du prøve å stille XP tilbake noen dager. Du vil da fort oppdage om det er forsvunne filer eller noe annet mer avansert galt. Å slette i vilden sky er aldri lurt
Gjest Cleopatra Skrevet 6. desember 2006 #18 Skrevet 6. desember 2006 Tusen takk for all hjelp Nå er saken endelig løst. Det var faktisk bare å avinnstalere Norton og vips... Nå har jeg byttet over til Norman, sånn foreløbig (gratis gjennom banken), men synes den er litt kjip. Brannmuren spør og graver hele tiden og jeg er ikke sikker på om jeg har satt innstillingene helt rett. Ang. ikonet som står på skriverbordet "N" -det er vel ikke riktig at jeg skal få spørsmål om "vil du kjøre denne filen" når den allerede er lasta ned??? Om jeg går inn på start -alle programmer så får jeg mange valg, men ingen av dem blir lagret. Huket av for den skulle sjekke maskina hver dag kl 20 (+- 5 min), men ingen ting skjedde. Men jeg kan styre den manuelt. Msn virka, man nå har den klikka igjen. Har hørt at Norman kan være litt sær ang. msn. Jeg får vel lese litt i manualen...
Gjest gjesta Skrevet 6. desember 2006 #19 Skrevet 6. desember 2006 Du kan jo vurdere og bytte til avast! , den er og gratis. Og mye bedre!
Gjest Cleopatra Skrevet 6. desember 2006 #20 Skrevet 6. desember 2006 Har funnet ut litt mer ang. Norman så det ser ikke så ille ut akkurat nå, men det fortsatt en del som irriterer. Disse popups`ene gjør meg GAL!!! Skal se på flere antivirusprogrammer etter hvert, også Avast
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå