Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en diamantring som er stemplet 0,5 B3. Har ikke diamantsertifikat. Har prøvd å søke på internett og spurt i gullsmedsforretninger, men finner ikke ut hva det betyr. Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antar at 0,5 står for størrelsen, altså 0,5 carat, som vil si en ganske stor diamant, hvis ikke det er 0,05%.

BT, kan være et mål på diamantens klarhet.

Skrevet

Jepp, så langt er jeg med... Men jeg ønsker å finne ut nøyaktig hva B3 står for. Må nok bare levere den inn til taksering.

Skrevet

Har jobbet i en gullsmedbutikk men aldri hørt om B3. Er du sikkert at det står B3, kanskje det står P3? Da gir det noe mening. Det er da et mål på diamantens klarhet. Klarheten måles slik:

IF – fri for inneslutninger

VVS – Meget, meget små inneslutninger

VS - Meget små inneslutninger

SI – Små inneslutninger

P1 – Inneslutninger

P2, P3 – Store eller mange inneslutninger.

Man pleier å skrive str, farge og klarhet om en diamant, i denne tilfelle mangler det farge og det var litt rart.

Skrevet

Det kan være en annen skala, eller rett og slett stempelet til produsenten.

Skrevet (endret)

Det står med 100% sikkerhet B3. Har som skrevet tidligere fått to gullsmeder til å se på den, men de visste heller ikke hva B3 står for. For å finne det ut må jeg nok levere den til taksering.

Edit: stavefeil

Endret av Philippa
Skrevet

Gå på biblioteket og finn en bok med oversikt over gullsmedstempler. Kanskje B3 er navnet på en gullsmed.

Skrevet

Takk for tips. Noen som vet hva "minsteverdien" på en 0,5 karats diamant er?

Skrevet

Det går ikke an å si, men du kan jo surfe litt rundt og se hva slike ringer koster på forskjellige sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...