Philippa Skrevet 3. desember 2006 #1 Skrevet 3. desember 2006 Jeg har en diamantring som er stemplet 0,5 B3. Har ikke diamantsertifikat. Har prøvd å søke på internett og spurt i gullsmedsforretninger, men finner ikke ut hva det betyr. Noen som vet?
annemsk Skrevet 4. desember 2006 #2 Skrevet 4. desember 2006 Antar at 0,5 står for størrelsen, altså 0,5 carat, som vil si en ganske stor diamant, hvis ikke det er 0,05%. BT, kan være et mål på diamantens klarhet.
Philippa Skrevet 4. desember 2006 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2006 Jepp, så langt er jeg med... Men jeg ønsker å finne ut nøyaktig hva B3 står for. Må nok bare levere den inn til taksering.
Aisha Skrevet 5. desember 2006 #4 Skrevet 5. desember 2006 Har jobbet i en gullsmedbutikk men aldri hørt om B3. Er du sikkert at det står B3, kanskje det står P3? Da gir det noe mening. Det er da et mål på diamantens klarhet. Klarheten måles slik: IF – fri for inneslutninger VVS – Meget, meget små inneslutninger VS - Meget små inneslutninger SI – Små inneslutninger P1 – Inneslutninger P2, P3 – Store eller mange inneslutninger. Man pleier å skrive str, farge og klarhet om en diamant, i denne tilfelle mangler det farge og det var litt rart.
tuji Skrevet 5. desember 2006 #5 Skrevet 5. desember 2006 Det kan være en annen skala, eller rett og slett stempelet til produsenten.
Philippa Skrevet 5. desember 2006 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2006 (endret) Det står med 100% sikkerhet B3. Har som skrevet tidligere fått to gullsmeder til å se på den, men de visste heller ikke hva B3 står for. For å finne det ut må jeg nok levere den til taksering. Edit: stavefeil Endret 5. desember 2006 av Philippa
tuji Skrevet 5. desember 2006 #7 Skrevet 5. desember 2006 Gå på biblioteket og finn en bok med oversikt over gullsmedstempler. Kanskje B3 er navnet på en gullsmed.
Philippa Skrevet 5. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2006 Takk for tips. Noen som vet hva "minsteverdien" på en 0,5 karats diamant er?
tuji Skrevet 5. desember 2006 #9 Skrevet 5. desember 2006 Det går ikke an å si, men du kan jo surfe litt rundt og se hva slike ringer koster på forskjellige sider.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå