Gå til innhold

Noe nytt, noe gammelt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kan noen av dere hjelpe meg med "regelen" om hva man skal ha på seg på bryllupsdagen? Jeg er litt gammeldags av meg og vil gjerne følge det, hvis det lar seg gjøre.

Også vil jeg gjerne få noen ideer om hva som kan være nytt/gammelt osv.

Gøy å planlegge, og gøy at vi kan hjelpe hverandre litt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Something old, something new, something borrowed, something blue. :)

En vanlig blå ting, er strømpebåndet. Og lånt er ofte smykke.

Gjest _Leela_
Skrevet

Hele regla er vel som følger:

Something old, something new

Something borrowed, something blue

And a silver sixpence in her shoe.

Skrevet

aha, takk! Blir nok blått strømpebånd da, ja. Også er kjolen ny, da passer det å låne et smykke som er gammelt... går det ann tro?

Gjest _Leela_
Skrevet

Tar meg den frihet å klippe og lime litt til jeg:

Something Old... Signifies a sense of continuity, tradition and represents the link to the bride's old life and her family. Many brides would wear their mother's wedding gown or family jewelry.

Something New... Signifies hope for the future. The bridal gown can be used here, if it is purchased new - or any other new item purchased as part of the bridal attire.

Something Borrowed... You're suppose to borrow something from a friend who is happily married. Their happiness will wear off on you and bring you happiness too! Brides can borrow Jewelry or a special handkerchief from a family member or close friend.

Something Blue... Signifies fidelity, purity and love. This is why you see so many garters with blue ribbon or detailing!

A Silver sixpence in your shoe... Signifies wealth - both financial wealth and a wealth of happiness and joy.

Skrevet
Tar meg den frihet å klippe og lime litt til jeg:

Something Old... Signifies a sense of continuity, tradition and represents the link to the bride's old life and her family. Many brides would wear their mother's wedding gown or family jewelry.

Something New... Signifies hope for the future. The bridal gown can be used here, if it is purchased new - or any other new item purchased as part of the bridal attire.

Something Borrowed... You're suppose to borrow something from a friend who is happily married. Their happiness will wear off on you and bring you happiness too! Brides can borrow Jewelry or a special handkerchief from a family member or close friend.

Something Blue... Signifies fidelity, purity and love. This is why you see so many garters with blue ribbon or detailing!

A Silver sixpence in your shoe... Signifies wealth - both financial wealth and a wealth of happiness and joy.

Ååå, vakkert vakkert!

Skrevet

Jeg lærte at siste linje var "and a penny in her shoe"...

Uansett så tror jeg det er en Britisk tradisjon, heller enn en amerikansk en (har aldri sett at den er med i noen filmer). Det er faren til bruden som skal legge mynten der. En 50-øring er nok minst plagsom, hvis man skal bruke dagens penger, og det er jo den minste myntenheten.

I Danmark er/var det en tradisjon at jenter skulle spare ti-øringer som de skulle bruke til å kjøpe bryllupsskoene med. En jeg kjenner gjorde det, men før hun kom så langt sluttet de jo å bruke ti-øringer, så nå har hun en stor krukke med ti-øringer stående på hyllen. Hun lurte på om hun skulle få døttrene sine til å spare 10-kroner istedenfor, så slapp de trolig å få det samme problemet.

Skrevet
Jeg lærte at siste linje var "and a penny in her shoe"...

Uansett så tror jeg det er en Britisk tradisjon, heller enn en amerikansk en (har aldri sett at den er med i noen filmer).  Det er faren til bruden som skal legge mynten der.  En 50-øring er nok minst plagsom, hvis man skal bruke dagens penger, og det er jo den minste myntenheten.

I Danmark er/var det en tradisjon at jenter skulle spare ti-øringer som de skulle bruke til å kjøpe bryllupsskoene med.  En jeg kjenner gjorde det, men før hun kom så langt sluttet de jo å bruke ti-øringer, så nå har hun en stor krukke med ti-øringer stående på hyllen.  Hun lurte på om hun skulle få døttrene sine til å spare 10-kroner istedenfor, så slapp de trolig å få det samme problemet.

:ler: Morsom historie, men stakkars henne som hadde spart så mange tiøringer... Tror ikke jeg vil ha en 50 - øring i skoen min, men det var en fin vri!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...