Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går opplevde jeg en ny problemstilling i butikken der jeg jobber. En dame kom tilbake med 2 varianter av samme hårspraymerke. Hun sa at hun begynte å klø i hodebunnen av disse sprayene, og lurte på om hun kunne få pengene tilbake.

Vi selger mye forskjellig, og av hårprodukter har vi både kjente og ukjente merker. Sprayene damen kjøpte var av merket Clynol, og det er den mest populære hårsprayen vi selger, folk kjøper i bøtter og spann.

Jeg sa at jeg ikke kunne gi henne pengene tilbake siden det ikke var noe feil på varen, men dette ble hun veldig overrasket over. Jeg forklarte at hvis det var feil i produksjonen ville vi garantert hørt om dette fra flere kunder, bl.a. en del faste som er innom hver dag.

Jeg skulle likt å høre andres meninger om dette. Jeg synes (litt satt på spissen) det blir det samme som om jeg går og kjøper marsipan på Rimi, og så går tilbake og klager fordi jeg er allergisk mot nøtter. Men jeg er egentlig veldig usikker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tatt inn sprayen, gitt henne pengen tilbake eller spurt om hun ville ha noe annet.

Mener og huske at man kan sende tilbake produkter kunder er allergisk for til leverandør - så butikken vil ike tape på dette, og dere ville fått en fornøyd kunde :)

Skrevet

Uansett riktig eller ikke vil vel butikken tjene mer på å gi kunden pengene tilbake og beholde henne som kunde, enn å nekte å gi pengene tilbake og kanskje miste både henne og flere kunder.

Skrevet

Gitt beskjed til leverandøren om allergisk reaksjon og gitt henne andre produkter til samme pris eller pengene tilbake. Man plikter å rapportere om allergiske reaksjoner til leverandør.

Skrevet

Jeg ville tatt varen i retur, som man stort sett skal gjøre når kunder klager på noe de har kjøpt. Det å vurdere om det var noe feil med produktet hadde jeg overlatt til produsenten.

Det en ikke min jobb å si kundene imot og kanskje miste dem, når problemet til kunden muligens er at vi har solgt henne et dårlig produkt, da er det bedre å prøve å gjøre henne fornøyd sånn at hun får lyst til å handle hos oss flere ganger.

Skrevet

Dersom jeg hadde vært kunde i en butikk og en annen kunde hadde kommet inn med en slik problemstilling som den du har beskrevet her og vedkommende hadde blitt møtt på den måten som du beskrev hadde jeg ikke handlet i den butikken mer, jeg hadde også frarådet andre å handle der.

Dersom jeg hadde vært kunde i en butikk og en annen kunde hadde kommet inn med en slik problemstilling som den du har beskrevet her og vedkommende hadde blitt møtt med vellvilje og ekspeditøren hadde tatt varen tilbake med forsikringer om at dette skal vi melde tilbake til produsenten og at kunden hadde fått pengene tilbake, ville jeg tenkt at dette var god service og ordentlig behandling av kundene her vil jeg handle og søke råd om det er noe jeg lurer på. Jeg ville også omtalt butikken og personalet positivt over for venner.

Allergi er noe som rammer stadig flere noe som en hver butikk bør lage rettningslinjer for hvordan de skal håndtere. Produkter som ikke har en innholdsfortegnlse bør det være en lavere terskel for å få refundert ved allergi enn matverer med merket innhold.

Det er mulig at jeg ønsker meg en utopisk verden.

Gjest Fjellsippa
Skrevet

Selv om hun ikke hadde krav på å få pengene tilbake, ville jeg gitt henne dem allikevel.

Det handler om butikkens gode navn og rykte. En butikk som yter god service kommer kundene gjerne tilbake til. Kanskje forteller hun til alle vennene sine at butikken du jobber i yter dårlig service, og dere taper mye mer på det enn om du hadde gitt henne pengene tilbake for hårsprayen.

Skrevet

Jeg er allergisk mot mye, har atopisk eksem og.

Jeg har aldri prøvd og bytte noe jeg har kjøpt av sånne produkter som jeg har reagert allergisk på. Men jeg er jo fullstendig klar over det, så jeg pleier og be om og få prøver på det jeg ønsker og prøve eller kjøpe reisepakker som er billigere.

Jeg ville aldri krevd og få penger igjen.

Men er en vanskelig problemstilling da.

Skrevet

Jeg er litt overrasket over at hun kom tilbake med produktet jeg da... :sjenert: Er det virkelig vanlig å klage på produktet når man ikke tåler det? Jeg kaster det/gir det bort og prøver noe annet jeg da.

Skrevet
Jeg er litt overrasket over at hun kom tilbake med produktet jeg da... :sjenert:  Er det virkelig vanlig å klage på produktet når man ikke tåler det? Jeg kaster det/gir det bort og prøver noe annet jeg da.

Enig. Det er da ikke produsenten eller butikkens feil at jeg evt. ikke tåler et produkt.

Og hvor skal man evt. sette grenser? Jeg klør av denne ullgenseren? Jeg får nuppete hud av dette vaskemiddelet? Det stikker i halsen når jeg spiser kiwi?

Skrevet
Jeg er litt overrasket over at hun kom tilbake med produktet jeg da... :sjenert:  Er det virkelig vanlig å klage på produktet når man ikke tåler det? Jeg kaster det/gir det bort og prøver noe annet jeg da.

Jeg er enig med deg. Kjøper man et produkt man ikke tåler kan man ikke gå til butikken og forlange pengene tilbake. Jeg kjøpte en hel serie av Oligo serien til Vichy en gang og fikk skikkelig dårlig hud av den. Jeg så ut som en tenåring i værste pubertetskrisa, men selv om produktene kosta meg 600,- så var det jo ikke produktene det var noe i veien med. Det var et surt og dårlig kjøp fra min side siden huden min reagerte som den gjorde, men ikke noe apoteket jeg handlet de i kunne noe for. Det samme gjelder her.

Jeg hadde nok gjort det samme som TS.

Skrevet

Jeg syns ikke butikken skal klandres for at kunden viser seg å være allergisk mot et produkt.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er riktig å gjøre, men man kan jo oppfordre kunden til å ta kontakt med produsent/distributør for å si fra om reaksjonen. På en måte synes jeg også at det er hyggelig av butikken å gi igjen penger og si fra til leverandør på vegne av kunden, men er usikker på om dette er vanlig policy noe sted.

Nå har jeg aldri jobbet i butikk eller reagert allergisk på særlig mange produkter, da :sjenert: Men hårspray inneholder stort sett ganske mange rare og sterke stoffer, så hvis damen pleide å være følsom for sånt, burde hun kanskje tenkt på det før hun kjøpte produktet.

Skrevet

Såvidt jeg vet har man faktisk krav på pengene tilbake hvis man har hatt en allergisk reaksjon på kosmetikk. Butikken sender så produktet tilbake til leverandøren/produsenten som tar regningen.

Det var ihvertfall det jeg fikk til svar når jeg spurte en gang. Jeg spurte om jeg kunne få en prøve på produktet siden jeg var så lei av å kjøpe dyre produkter som jeg så måtte kaste, men da sa ekspeditøren nettop at man hadde krav på pengene tilbake.

Tingeling

Skrevet

Har fått pengene tilbake på samme grunnlag for. Og da snakker vi dyr sminke. Og har og fått beskjed fra parfymeri at dersom jeg reagerer er det bare å komme tilbake. (tåler svært lite sminkeprodukter)

Skrevet
Dersom jeg hadde vært kunde i en butikk og en annen kunde hadde kommet inn med en slik problemstilling som den du har beskrevet her og vedkommende hadde blitt møtt på den måten som du beskrev hadde jeg ikke handlet i den butikken mer, jeg hadde også frarådet andre å handle der.

Dersom jeg hadde vært kunde i en butikk og en annen kunde hadde kommet inn med en slik problemstilling som den du har beskrevet her og vedkommende hadde blitt møtt med vellvilje og ekspeditøren hadde tatt varen tilbake med forsikringer om at dette skal vi melde tilbake til produsenten og at kunden hadde fått pengene tilbake, ville jeg tenkt at dette var god service og ordentlig behandling av kundene her vil jeg handle og søke råd om det er noe jeg lurer på. Jeg ville også omtalt butikken og personalet positivt over for venner.

Allergi er noe som rammer stadig flere noe som en hver butikk bør lage rettningslinjer for hvordan de skal håndtere. Produkter som ikke har en innholdsfortegnlse bør det være en lavere terskel for å få refundert ved allergi enn matverer med merket innhold.

Det er mulig at jeg ønsker meg en utopisk verden.

Men hvem skal betale for alle disse reklamasjonene? Jo, det er vi andre kundene som ikke får allergiske reaksjoner elelr som ikke klager på at vi har fått det.

Hvis man kjøper et dyrere merke i en hudpleiesalong vil jeg tro de har innkalkulert at de kan gi igjen penger hvis noen kommer tilbake og klager. For dem er det viktig å beholde et godt rykte. Men hvis man har kjøpt en billig hårspray på nille, ligger det ikke innbakt i prisen på produktene at de kan yte så god service eller kan ta imot reklamasjoner de ikke er lovpålagt.

Så jeg håper jo at man kan beholde noen butikker som lavprisbutikker. For selvsagt er det til syvende og sist vi forbrukere som betaler for ekstra service.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Butikken eller produsenten kan jo ikke vite om kunden er allergisk mot produktet, det må jo kunden ha eller skaffe seg oversikt over selv, og ta på sin egen kappe dersom man finner det ut?

Nå jobber jo jeg med et produkt som mange faktisk er allergiske mot, (blomster) og hvis noen kommer tilbake med ti helt fine roser etter et par dager (som jeg jo selvsagt hverken får retur på selv eller det er noe teknisk galt med) fordi h*n nyser av dem, da vet jeg faktisk ikke helt hvordan jeg skal reagere. Sannsynligvis ville jeg gitt kunden returen, men jeg hadde nok også ringt litt rundt til sjefer osv etterpå for å høre om jeg skal gjøre det neste gang også.

Skrevet

For mange begynner å klø av hårspray og som regel det er ikke pga merket, men hårspray generelt. Syntes ikke hun dama burde blitt sur p.g.a hun ikke fikk byttet.

Det er jo ikke reklamasjonsgrunn.

Skrevet

Jeg kjenner ikke til lover og regler i denne sammenhengen, såjeg svarer utifra hva jeg synes virker fornuftig.

Kunden her reagerer på et produkt som er godt utprøvd av en drøss kunder. Det er derfor sansynlig vis ikke noe "feil" på produktet. Jeg kan derfor ikke helt se at det er butikken/produsentens problem. Jeg synes også det er et poeng at det er et produkt fra en billigkjede som ikke driver primært med hår/hudprodukter. For min del betyr det et litt annet nivå på hva men kan forvente av den typen service.

Hadde det derimot vært et nytt, dyrt produkt kjøpt i en spesialforretning, hadde jeg nok vært mer åpen for at det hadde vært greit å få returnere.

Skrevet
Men hvem skal betale for alle disse reklamasjonene? Jo, det er vi andre kundene som ikke får allergiske reaksjoner elelr som ikke klager på at vi har fått det.

Hvis man kjøper et dyrere merke i en hudpleiesalong vil jeg tro de har innkalkulert at de kan gi igjen penger hvis noen kommer tilbake og klager. For dem er det viktig å beholde et godt rykte. Men hvis man har kjøpt en billig hårspray på nille, ligger det ikke innbakt i prisen på produktene at de kan yte så god service eller kan ta imot reklamasjoner de ikke er lovpålagt.

Så jeg håper jo at man kan beholde noen butikker som lavprisbutikker. For selvsagt er det til syvende og sist vi forbrukere som betaler for ekstra service.

Dette stemmer vel ikke helt, i hvert fall ikke at pris er det som avgjør. Produsenten er såvidt jeg har erfart den som er ansvarlig for f eks å reparere produkter kunden har reklamert på, og da er det egentlig ikke så viktig hvor dyrt eller billig produktet er, men hvorvidt produsenten følger norsk (forbruker)kjøpslov eller ei. Og selv om produsenten evt ikke tar ansvar, må butikken følge reglene.

Et godt eksempel på at pris ikke er det som betyr noe er Apples service i forhold til reklamasjon på iPoder. Her må butikken ta kostnaden for å erstatte eller reparere produktet, fordi de må følge norske lover, mens Apple later som de ikke skjønner regelverket.

Men hvordan reglene blir vurdert om man vil bytte en hårspray, vet jeg ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...