Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

For en god stund siden fikk jeg nytt VISA kort med smartchip. På reiser til Paris og Kuala Lumpur har det vært mulig å bruke smartchipen i VISA kortet for å betale i butikker. Her i Norge ser jeg at flere og flere butikker har terminaler som både tar magnetstripen og smartchipen men jeg har enda ikke opplevd at det er mulig å bruke smartchipen her i Norge. Hvorfor henger vi etter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg var i England i sommer måtte du betale med smartchip overalt og mange plasser kunne en ikke betale med kort som ikke hadde det.

I England hadde de hatt en storstilt kampanje og innført smartchip på Valentines dagen i år og alle kort kom nå med smartchip. Foreløpig er det vel kun noen få banker i Norge som har kort med smartchip, men regner med at det kommer etterhvert og at det da blir sånn som i England.

Skrevet

Hvis butikken har en maskin som tar slike kort kan du bruke det, det er bare ikke alltid de som jobber i butikkene har fått beskjed om det.

Skrevet
Hvis butikken har en maskin som tar slike kort kan du bruke det, det er bare ikke alltid de som jobber i butikkene har fått beskjed om det.

Hei

Vel, jeg har prøvd å bruke smartchipen flere ganger her i Norge og det skjer ingenting når kortet stikkes inn i den delen av terminalen.

Skrevet

jeg jobber på en matbutikk, der kan du bruke den! de fleste nyeste bankterminaler burde vell ha det?

Skrevet

Hos oss virket den bare plutselig, vi ante ikke at vi tok sånne kort en gang. Derfor jeg tenkte at kanskje ikke de ansatte var klar over at den virket.

Skrevet

Det vil komme an på type terminal og type kort. De fleste kort er lagt inn med at det skal brukes chip om mulig. Hvis terminalen kan ta det vil den be om at kort blir satt inn i chip luken hvis man prøver å dra det med magnetstripen. Men det stemmer at ikke alle terminaler tar dette enda. :)

Gjest -eline-
Skrevet
Når jeg var i England i sommer måtte du betale med smartchip overalt og mange plasser kunne en ikke betale med kort som ikke hadde det.

I England hadde de hatt en storstilt kampanje og innført smartchip på Valentines dagen i år og alle kort kom nå med smartchip. Foreløpig er det vel kun noen få banker i Norge som har kort med smartchip, men regner med at det kommer etterhvert og at det da blir sånn som i England.

Dette er en digresjon men: Til forskjell fra England så bruker vi jo kort med pinkode allerede her i Norge. Den Chip&Pin-kampanjen var for å få slutt på signering når man betalte med kort, de har hatt chip på bankkortene der borte i mange år, men ikke alle butikker har tatt det. Det er ikke akkurat som om UK er veldig foran oss teknologisk ;) Veldig mange engelskmenn var forresten kjempeskeptiske til å bruke pin-koden framfor signatur, overhørte mange i butikkene som sa ting som "is this safe?" . Akkurat som om signering er veldig trygt: jeg testet det ved en julegaveshopping i 2004: 6 av 8 steder så fikk jeg tilbake kortet før jeg hadde signert, med andre ord så var det veldig enkelt å bruke et stjålet kort.

Har aldri vært borti at jeg ikke har kunnet betale med et norsk Visakort uten chip i UK, verken før eller etter Chip&Pin-kampanjen, til og med innvandrersjappa på hjørnet der jeg bodde tok VISAkort (med signering).

Har kun chip på mastercard-kortet mitt her i Norge og de få gangene jeg har brukt det så har det gått på chip.

Skrevet

På mitt Mastercard må jeg bruke chip'en, men på VISA (altså vanlig bankkort i Norge) bruker jeg ikke det.. Mulig man må bruke det i utlandet, for det er vel strengt tatt da VISA-kort delen tas i bruk?

Skrevet

Har aldri vært borti at jeg ikke har kunnet betale med et norsk Visakort uten chip i UK, verken før eller etter Chip&Pin-kampanjen, til og med innvandrersjappa på hjørnet der jeg bodde tok VISAkort (med signering).

Har kun chip på mastercard-kortet mitt her i Norge og de få gangene jeg har brukt det så har det gått på chip.

Gjest -eline-
Skrevet
Enig med at England nok ikke er foran teknologisk nei og må jo være mye sikrere å bruke chip/pin enn den gamle metoden med signering. Men det var faktisk flere steder vi ikke kunne bruke skandia banken-kortet vårt der. Jeg måtte bruke mitt kort med smart chip..

Merklig... I løpet av de tre årene jeg bodde i UK så hadde jeg aldri det problemet, riktignok så stappet de Skandiabankenkortet mitt inn i chip-maskinen til stadighet, måtte påpeke at det var et utenlandsk kort for at de skulle dra det stedenfor :ler:

Skrevet

Kanskje det bare var b&b'ene vi bodde på som ikke hadde skjønt det :ler:

Gjest -eline-
Skrevet
Kanskje det bare var b&b'ene vi bodde på som ikke hadde skjønt det  :ler:

Det skal du ikke se bortifra :ler:

Skrevet

Hei

Da har jeg prøvd i løpet av de siste dagene prøvd å betale med smartchip og det har ikke vært mulig i det hele tatt. Da har jeg vært innom ICA, Rimi, Ultra, OBS, Intersport, Burger King etc. Alle disse har terminaler som har både smartchip leser og magnetstripe leser...felles for dem alle er at de ser ut som spørsmålstegn når jeg spør dem om det er mulig å bruke smartchip'en :tristbla: På flere av plassene har de som jeg har spurt kontakten overordnede og svarte jeg har fått så langt er at det ikke er mulig å bruke smartchipen :sur: Men nå får jeg vel snart nytt kort så nå betyr det ikke så mye ;)

Skrevet

Jøss, hos oss virket det selv om vi ikke hadde fått noe beskjed om det. Du får bare late som det er den mest naturlige ting i verden og bare stikke kortet ditt oppi :ler: ikke spørre.

Skrevet

Hei

Jeg har forresten ikke bare spurt...jeg har stukket kortet inn i de forskjellige maskinen og det står dom regel kun "Fjern kortet"

Skrevet

Rart synes jeg, men tydeligvis nesten bare vi som tar de da. (cubus)

Skrevet (endret)

Tror det også kommer an på hvilke kort det er bestemt at terminalen skal godta, og hvordan... Vi har helt vanlige terminaler, men de er satt til å avvise stort sett alt av kredittkort, tar stort sett alle bankkort som betalingsmiddel, men tillater bare en type bankkort å foreta kontantuttak i tillegg til kjøp.

Endret av Bobeline
Skrevet

Altså...nå er jeg veldig blond, men prøver likevel. Hvor skal man trekke kortet hvis man skal forsøke smartchip'en og hva er egentlig det smarte med den?

Jeg har en på Visakortet, men har aldri prøvd å bruke den til noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...