Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvis du har årslønn og skal regne ut timelønn hva deler du på da???

noen sier 12 mnd

noen sier 10mnd

hva er riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Del på 1800 timer/år.

Feil. Hvis du jobber fullt - altså 100% stilling - skal årslønnen deles på 1950 timer pr år. Da får du timelønn.

Skrevet

Jeg er usikker på hva du egentlig mener, for du får jo ikke timelønn verken ved å dele på 10 eller 12 - så spør du egentlig etter månedslønn?

Da deler du årslønn på 12.

Skrevet

mulig jeg tenker feil... jeg tenker at vi betaler ikke skatt i juni og vi betaler halv skatt i desember... derfor utgjør årslønnen 11,5 mnd??? kanskje...

men greia er at jeg har et tilbud der det sies at årslønnen er 450.000 basert på 100 % stilling. MEN jeg skal bare jobbe 60 % derfor tenkte jeg at jeg måtte regne meg tilbake til timelønn for å få tak i hvor mye jeg får pr. mnd....

Skrevet
mulig jeg tenker feil... jeg tenker at vi betaler ikke skatt i juni og vi betaler halv skatt i desember... derfor utgjør årslønnen 11,5 mnd??? kanskje...

men greia er at jeg har et tilbud der det sies at årslønnen er 450.000 basert på 100 % stilling. MEN jeg skal bare jobbe 60 % derfor tenkte jeg at jeg måtte regne meg tilbake til timelønn for å få tak i hvor mye jeg får pr. mnd....

Jeg kan ikke dy meg for å være litt stygg nå: Hvordan har du fått så høy lønn uten å kunne elementær regning?

For å finne 60% av årslønnen, multipliserer du den med 0,6.

For å finne månedslønnen, deler du på 12.

Skatten har ingenting med hva du tjener å gjøre, men den har jo litt med hva du får utbetalt.

Skrevet

For å finne timelønn ville jeg tatt årslønn / 12 og deretter delt månedslønn på 21 dager (tror det er snittet av arbeidsdager i en mnd). Ta svaret og del på 7,5 (som er vanlig arbeidsdag for de fleste)..

Men som Allium sier her: hvorfor ikke bare gange årslønnen med 0,6?

Da får iallefall jeg 270.000,-.

Skrevet

Årslønnen din i 60% stilling blir som nevnt over 270 000.

Dette deler du på 12 for å få BRUTTO månedslønn: 22 500,-

22 500,- er altså det arbeidsgiver betaler for deg. Så trekkes du i skatt (28%) og får utbetalt ca 16 200,- (grov skatteberegning).

Du betaler ikke skatt i juni fordi du ikke får lønn da. Du får feriepenger, og disse UTBETALES skattefritt, men blir skattet på året totalt. Første året du er i jobb får du feriepenger på lønnen du hadde i din forrige jobb. Avhengig av om du har 4 eller 5 ukers ferie varierer feriepengesatsen fra 10,3 til 12% av feriepengegrunnlaget. Du finner det i årsoppgaven din.

Etter ett år i full stilling har du feriepengegrunnlag 22 500*11=247 500, og får i juni eller juli utbetalt ca 27 000 skattefritt.

I desember får du vanlig lønn fra arbeidsgiver, 22 500 - men du betaler bare halv skatt, og får utbetalt 19 350.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...