Gå til innhold

Forelsket i kollega

Anbefalte innlegg

Gjest ikkeinnloggetnå
Skrevet

Hei!

Jeg velger og ikke skrive dette som innlogget nå, fordi det da er mange som vil kjenne meg igjen, og jeg ønsker helst å være annonym nå.

Jeg har samboer, og eier et hus sammen. Vært samboere i 2 år, ingen barn. Jeg har nå gått og forelsket meg hodestups i en kollega av meg. Har hatt et godt øye til ham siden i sommer, så det er ikke bare en kort periode. Denne kollegaen tror jeg nesten helt sikkert at har de samme følelsene for meg, det er jeg nesten sikker på.

Forholdet til samboeren min er faktisk på vei til å bli bedre etter at det nesten gikk mot et brudd i vår. Jeg tror ikke jeg kommer til å gå fra ham, men er litt usikker.

Grunnen til at jeg skriver er at jeg har dårlig samvittighet ovenfor samboeren min. Meg og jobbkollegaen har flørtet endel, og prater ofte sammen på jobben. Vi har vært på 2 jobbfester sammen, og da ble det veldig mye flørting. Har aldri møtt ham utenfor jobben, og det har aldri vært snakk om utroskap, hvertfall ikke fysisk! Men tankene mine er jo der hele tiden om at jeg syns han er så kjekk, og hvordan det kunne ha vært om vi ble et par.

Var på julebord i helgen. Det ble endel dansing, og det ble ganske tett. Vi danset med foldende hender, slow, og klemte hverandre inntil hverandre. Altså mer tett enn hva som er vanlig! Tror vi danset 3-4 danser sammen siste 30 min av kvelden.... Jeg innrømmer at jeg likte det! Ingen av oss hadde drukket noe særlig, faktisk bare et par glass vin. Jeg fortalte ham også at jeg syns han var helt nydelig... Vi ble enige om å snakke sammen på jobben i morgen... han sa han ikke visste hvordan han skal forholde seg til det, sikkert fordi jeg har samboer tenker jeg.

Har jeg grunn til å ha dårlig samvittighet ovenfor samboeren min? Jeg har ikke vært utro fysisk, men fått følelser for en annen. Det var godt å danse tett, jeg merket at jeg likte det. Og vi hadde ikke øyner for andre den kvelden.

Blir det pinlig å komme på jobb i morgen ovenfor de andre kollegaene mine? De vet jo alle at jeg har samboer, men også at vi har slitt i forholdet siste tiden..

Det eneste vi gjorde den kvelden ar å danse svært tett, og å holde blikket til hverandre lengre enn vanlig når vi pratet sammen. Er litt reddfor hva de andre på jobben vil synes.

Håper på seriøse svar, og ikke noe skjennepreken! Har IKKE vært utro, og kommer ALDRI til å være det heller (hvis utroskap går ved fysisk kontakt da vel og merke, noen kan jo mene at man er utro hvis man er det i tankene også).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er psykisk utro, og det er for meg nesten like ille som å være fysisk utro. Du kan ikke noe for det, følelser kan man ikke styre. Men du må tenke deg om hva du vil. Du bør gjøre det slutt med samboeren din fortest mulig dersom du ikke klarer å legge den andre forelskelsen på hylla. Eller bytte jobb og prøve å glemme han du er forelska i. Det er dårlig gjort overfor samboeren din dersom du hele tida tenker på han andre.

Det er mitt største mareritt, at min mann skal forelske seg i ei annen. Eller at jeg skal forelske meg i en annen. Akkurat nå er det utenkelig for jeg har det så bra med min mann nå, og det virker som om han har det like bra med meg.

Men jeg var redd en periode at han også hadde forelska seg i en kollega, men han forsikra meg om at det ikke var noe. Men hun er mye penere og sporty og livlig enn meg, så frykten vil alltid være der tror jeg.

Skrevet

Nei, tror ikke det blir så pinlig å komme på jobb. Du har tross alt ikke gjort annet enn å danse med en kollega. Det gjør vel de fleste andre også?

Men utover det så bør du vel sette deg ned og vente til forelskelsen går over av seg selv. De fleste forelskelser gjør tross alt det. Det å forelske seg i en kollega er ikke lurt, -spesielt ikke hvis det er en ganske nær kollega. Tenk om det blir noe av? Hva da, når dere både skal jobbe sammen og være sammen? Og tenk om det havarerer etter en tid.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takker for gode ogærlige svar!

Nei, det har ikke skjedd annet enn at vi danset tett sammen, men det må ha vært ganske tydelig for andre at det var noen følelser involvert, tror jeg. Tett dans, blikk osv....Det var mange som danset ja, men ikke med samme personen flere danser på rad. Og det var ikke mer enn 4-5 par på dansegulvet til enhver tid.

Det er en svært nær kollega ja, vi jobber tett sammen. Svært tett. Han jobber i et prosjekt som går frem til sommeren.

Forelskelsen går nok over ja, men det er både godt og ubehagelig når det står på. Meg og samboe har slitt ganske mye i forholdet siste året, og det ble nesten slutt i vår. Han som ville flytte ut. Det er jo litt rart at det går bedre nå når jeg er forelsket i en annen. Men det virker på en måte som om at denne forelskelsen gjør meg godt? Jeg flørter mer med sambo, vi krangler mindre osv. Jeg stråler om dagen, og flere har bemerket det!

Men så er det en liten snev av nygjerrighet i meg for om hva som kunne ha blitt med den andre.... :tristbla:

Skrevet

For det første: å tro at gresset er grønnere på den andre siden er en big mistake. Jeg snakker av ærfaring og det er en grunn til at det også heter; som regel er det ikke slik.

For det andre: å involvere seg med kollegaer på jobb kan være en dårlig deal og her snakker jeg også av ærfaring. Det kan selvfølgelig gå kjempefint, men man vil alltid komme opp i små og store konflikter som sliter hardt på forholdet. For ikke å snakke om at man automatisk blir veeeldig upartisk i visse situasjoner.

Jeg sier ikke at det må være slik, men min ærfaring innen kjæreste på jobb var utelukkende kun negativt.

Også må jeg bare si at folk som veldig åpenbart flørter og er forelska på jobb er noe av det dummeste jeg ser. Jeg jobbet tidligere i en ganske liten bedrift der både forhold blandt kollegaer og utroskap var veldig utbredt, og uansett hvor godt personene forsøkte å skjule både forhold og forelskelse gikk det heller dårlig for det tar ikke lang tid før man mister seg selv så å si. Jeg tror rett og slett ikke man selv ser hvor teit man oppfører seg og hvor dumt det kan virke for andre, spesielt om den ene eller den andre parten er involvert i en samboer/ektefelle/kjæreste.

Og jeg har vært der selv og skjemtes da jeg selv ble stående på "utsiden" og så hvordan det sikkert hadde sett ut for andre rundt meg og min eks igjen :sjenert:

Veldig ofte kan slike jobbforelskelser være søtt og koselig en stund, men jeg tør påstå at er det en tredje part inne i bilde så blir det bare trist og noe mange reagerer negativt på.

Synes du skal roe flørtinga med kollegaen din og heller ta vare på det forholdet du har. Slike forelskelser vil man alltid oppleve uansett om man er i et forhold eller ikke, men de går stort sett alltid over igjen også. Om alle hadde forlatt samboeren sin for hver gang de havnet i slike situasjoner, ville skilsmissestatistikken vært tredoblet eller mer, og veldig ofte er det ikke værdt det ;)

Skrevet

Jeg er veldig enig med Alwa. Hold forholdet til kollegaen din på et profesjonelt nivå. Ikke oppsøk han på jobbarrangementer. Ikke dans med han, ikke sitt i nærheten av han. Kjør en Cold Turkey, for din samboers skyld. Klarer du det ikke, får du enten være helt ærlig med samboeren din eller du får begynne å se deg om etter ny jobb. Evt. få intern overflytting til en annen avdeling/prosjekt.

Jeg er også livredd for psykisk utroskap. Dersom min samboer går hen og forelsker seg i en annen - ikke bare blir betatt i en periode, vil jeg vite om det. Og jeg forventer at han da gjør det han kan for å unngå fristelsen, dersom han vil satse på meg.

Skrevet

Alwa: Jeg er helt enig i det du skriver, og kanskje er det derfor jeg har så dårlig smak i munnen nå? Jeg VET at gresset ikke er grønnere på andre siden, tro meg. Men jeg opplevde et svik av partneren min i vår (ikke utroskap), som fikk meg til å se ham i et annet lys. Jeg så at han slettes ikke er så perfekt som jeg alltid har trodd.

Og involvere seg med en kollega er nok farlig ja. Men så er vi ikke kollegaer lengre enn til sommeren uansett da. Men ja, jeg ser absolutt faren med det. Vi er nærmeste samarbeidspartener og, så litt skipt om noe går dunken dersom det skulle ha blitt oss! Vi samarbeider svært bra nå, og har en veldig ok tone oss imellom. Endel flørt ja, men også seriøse og gode samtaler.

Og det med at det ser dumt ut at folk flørter på jobben når de har kjæreste.... vel, det er nok det punktet som bekymrer meg mest ja. Jeg har en relativ høy stilling, og er godt respektert av de andre. Håper ikke jeg har ødelagt noemed dette svermeriet mitt.... :tristbla:

Det kommer nok ikke til å bli noe mer mellom oss, men jeg klarer ikke la være å tenke på ham... han er noe av det flotteste jeg har sett, og en utrolig fin personlighet!

Samboeren min er også en meget bra mann bare så det er sagt!! Men endel ble ødelagt i vår etter hendelsen da..... :tristbla:

Skrevet
han er noe av det flotteste jeg har sett, og en utrolig fin personlighet!

Og det er det også helt ok å synes, man er ikke utro av den grunn. Men når man kommer til det punktet at man begynner å handle rundt de følelsene man har, sånn som flørting, danse tett osv, så er man farlig nære.

Jeg skjønner at du og samboeren din har hatt det tøft i det siste, og da er det ekstra lett å la seg forføre av en annen person. Men som regel er det forsøket værdt å jobbe med det forholdet man har. Ingen mennesker er perfekt og jeg kan nok garantere at "drømme prinsen" på jobben din også har noen sider du ikke ville trodd han hadde om du hadde blitt bedre kjent med han.

Jeg tror rett og slett du bare må bestemme deg for om du vil tilgi det samboeren din gjorde mot deg, bestemme deg for om denne siden er noe du kan leve med eller ei og gå videre enten med eller uten han. Men for din egen og din samboers skyld, så for all del ikke dra en tredje part inn i bildet også. Det vil kun gjøre vondt værre er jeg redd.

Gjest trådtarter
Skrevet

Tror jeg skal ta en prat med kollegaen min i morgen. Fortelle at jeg har fått dårlig samvittighet ovenfor samboeren min, og at jeg ikke føler jeg kan fortsette slik som nå. Fortelle ham at han er flott, men at det ikke kommer til å bli mer. Også håpe at vi fortsatt kan ha den gode tonen vi har hatt til nå. Da er det liksom avklart at det ikke blir mer....

Og jeg vet jo ikke engang om han er forelsket i meg heller da, men er nesten sikker. Men kan jo være han bare er fysisk tiltrukket da.....? Og at vi har god kjemi....?

Skrevet
Har hatt et godt øye til ham siden i sommer, så det er ikke bare en kort periode.

Vi danset med foldende hender, slow, og klemte hverandre inntil hverandre. Altså mer tett enn hva som er vanlig!

Har IKKE vært utro, og kommer ALDRI til å være det heller

:ler: joda, du har vært utro 100 % Spør han hjemme så får du sikkert konstantert det.

Skrevet (endret)
Tror jeg skal ta en prat med kollegaen min i morgen. Fortelle at jeg har fått dårlig samvittighet ovenfor samboeren min, og at jeg ikke føler jeg kan fortsette slik som nå. Fortelle ham at han er flott, men at det ikke kommer til å bli mer. Også håpe at vi fortsatt kan ha den gode tonen vi har hatt til nå. Da er det liksom avklart at det ikke blir mer....

Og jeg vet jo ikke engang om han er forelsket i meg heller da, men er nesten sikker. Men kan jo være han bare er fysisk tiltrukket da.....? Og at vi har god kjemi....?

Det burde strengt tatt være klinkende likegyldig for deg så lenge du har bestemt deg for å satse på samboeren din ;)

Endret av ~Alwa~
Skrevet

Jeg hadde ihvertfall blitt lei meg om det var min samboer som holdt på slik Og særlig om du har tenkt til å "forsatt beholde den gode tonen" du skrev om at du ville si.

Jobbmessig ville jeg syne sdet vært pinlig å skulle forholde meg til to slike kolleger.

Skrevet

Det er jo kun snak om flørting i mine øyne - men du bør vel stoppe det ganske snart om du ikke vil forfølge det videre.

Er vel naivt å tro at man i et langvarig forhold ikke vil treffe på noen man vil bli småforelsket i ?

Du bør vel sette deg ned og teke om du vi satse videre på forholdet du har eller ikke.

Skrevet
:ler: joda, du har vært utro 100 % Spør han hjemme så får du sikkert konstantert det.

Helt enig.

Må si jeg hadde blitt fryktelig forbanna om mannen min hadde gjort dette med en av sine kollegaer.

Synes du ikke det er litt flaut ovenfor dine andre arbeidskamerater som så hvordan du holdt på?

De vet vel også at du har samboer.

Nei, rist av deg forelskelsen og hold deg til samboeren din.

Skrevet

Skal ikke komme med noen råd til deg.

Men jeg kjenner meg veldig godt igjen i det trådstarteren skriver.

Er selv utrulig betatt av en kvinnelig kollega. Det har pågått så mange mnd at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal gjøre lengre.

Har en fantastisk samboer som jeg forguder, men det flotte livet jeg har sammen med henne kommer helt i skyggen av de følelsene jeg har for min kollega.

Jeg ønsker ikke å bryte ut av mitt forhold.

Jeg vet også at denne forelskelsen kommer til å forsvinne med tid og stunder.

Problemet er bare at følelsene inni meg blusser opp hver gang jeg treffer henne på jobb.

Vurderer seriøst å bytte jobb for å unngå disse følelsene som er i ferd med å ødelegge meg innvendig

Skrevet

Takk for svar.

Joda, det ER flaut å komme på jobb i dag. Har nettopp kommet, og skal opp på møte nå snart. Vi flørtet endel på festen ja, men har ALDRI flørtet åpenlyst på jobben. Jeg tror ikke NOEN kan si at vi ikke er profesjonelle når det gjelder å utføre jobben uten at følelsene skal ta overhånd!

Og håpet er jo at de andre ikke har reagert på at vi danset en del sammen på festen, og at de andre hadde nok med seg selv. Det er jo ikke sikkert at de så at det var følelser innvolvert? For; jeg var stort sett på dansegulvet hele kvelden, og det var kun siste timen jeg danset med den spesielle kollegaen...

Og som siste gjest sier: Det er faktisk ikke så kjekt å ha slike følelser ovenfor en jobbkollega. Jeg også tror/håper det går over, men er ikke sikker.

Jeg har bestemt meg for at det ikke kommer til å bli noe mer, og at det å være sammen med en nær kollega ikke er lurt. Det vil bare skape trøbbel. Jeg kommer sannsynligvis til å ta meg en prat med ham i dag, for jeg vil ikke plutselig virke overlegen ovenfor ham.

Skrevet

Da er møtet unnagjort, og det gikk fint. Jeg har også snakket med 2 av kollegaene mine, og de syns ikke jeg hadde gjort noe gale. De hadde jo sett at vi hadde hatt god kontakt, og lurt på om det var noe mellom oss, men bare syns det var søtt. :) Puh.... det var godt å høre!

Jeg hilste akkurat på kollegaen min. Han så litt skjenert ut. Jeg klarte ikke si noe til ham, avventer det litt. Skal la være å flørte mer, og håpe det går over av seg selv.... ikke sikkert det er nødvendig å ta det opp med ham. Kanskje bare like greit å ikke si noe?

Skrevet

Vel, dagen på jobben er unnagjort, og samtalen med kollegaen er gjennomført. Hadde ikke planlagt å si noe til ham, men det føltes pluttselig naturlig å ta det opp med ham.

Han har nok følelser for meg ja. Vi pratet om at jeg hadde samboer, og at det ikke kunne bli mer mellom oss. Også at det var svært riski siden vi var så nære jobkollegaer. Han var enig i det.

Vi hadde en lang og god samtale. :sjenert:

Følelsene min forsvant ikke akkurat etter den samtalen..... :tristbla:

Skrevet
Da er møtet unnagjort, og det gikk fint. Jeg har også snakket med 2 av kollegaene mine, og de syns ikke jeg hadde gjort noe gale. De hadde jo sett at vi hadde hatt god kontakt, og lurt på om det var noe mellom oss, men bare syns det var søtt. :) Puh.... det var godt å høre!

"Søtt" er stort sett standardreplikken når slike ting kommer opp ja, for det er sjeldent folk er tøffe nok til å minne en på samboeren som sitter hjemme eller si rett ut at du kanskje dreit litt på draget ved å flørte så åpenlyst. Jeg fikk høre akkurat samme greia, og en klassevenninne av meg fikk den i forrige uke av et par andre klasseveninner ;)

Jeg kjenner hverken deg, dine kollegaer eller forholdet ditt til dem, men jeg har store vanskeligheter med å tro at de kun syntes det var søtt. Og håper ikke du bruker det som en hvilepute til å fortsette flørten.

Skrevet

Kjære Alwa! Du virker til å være en fornuftig og klok kvinne. Setter pris på svar fra deg! :)

Det kan nok være riktig at "søtt" er et ord som brukes, men som ikke menes at de ikke syns det er teit likevel.

Jeg har (eller har hvertfall alltid hatt) et veldig godt forhold til alle mine kollegaer. Håper det kan fortsette.

I dag er en tung dag på jobben. Føles sårt etter samtalen i går, og jeg merker at også han syns det er ubehagelig. Vi har pratet sammen i dag, men stemningen er mer trykket. Jeg er trist, men følte at jeg ikke kunne fortsette å utvikle flørtingen. For det har faktisk ikke vært noe annet enn flørting. På jobben har vi aldri flørtet mens andre har vært til stedet, og ja, vet ikke om vi har flørtet ellers heller. Har bare hatt en ubeskrivelig god tone og kjemi! Har pratet veldig masse sammen, og sendt hverandre lange blikk og vært hyggelige og veldig imøtekommende. Det har hele tiden "vært noe mellom oss". Noe udefinerbart, eller en tiltrekning? Men det "noe" har vi aldri pratet om før i går. Og det var gjennsidig... men begge vet det ikke kan bli noe mer så lenge vi er jobb kollegaer og så lenge jeg har samboer.

På julebordet i helgen ble det fortsatt mye prating og blikk kontakt, også danset vi tett noen ganger. Var ikke mer enn det! Men følelsene var tilstedet, jeg innrømmer det. Det var nok helt tydelig..

I dag føler jeg meg tom og trist. Er sliten....

Håper det går fort over denne forelskelsen, og at meg og sambo får det fint fremover, men lett er det ikke nå uansett :tristbla: Vanskelig fordi jeg føler en slags "tomhet" og fordi samvittigheten ovenfor sambo gnager!

Jeg har vurdert å fortelle det til ham, men komt frem til at det ikke vil tjene noe som helst. For det eneste det gjør er at jeg letter min samvittighet, og dårlig samvittighet er noe jeg må leve med og som jeg ikke skal presse over på ham! Dessuten har jeg tatt et valg nå, og det valget får jeg stå med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...