lil Skrevet 3. desember 2006 #1 Skrevet 3. desember 2006 (endret) Jeg skal ha en eksamen om noen uker. Skal ikke jobbe den dagen, men tre dager før. Ganske stress, vet ikke hvordan det der kan gå.. Har jeg krav på lesedager? Eksamenen er ikke relevant for den jobben jeg har. Jobber på sykehus. Endret 3. desember 2006 av lil
Cata Skrevet 3. desember 2006 #2 Skrevet 3. desember 2006 Mener å huske at du har krav på en lesedag før eksamen.
Dizzy Skrevet 3. desember 2006 #3 Skrevet 3. desember 2006 Mener å huske at du har krav på en lesedag før eksamen. ← Det stemmer!
honey21 Skrevet 3. desember 2006 #4 Skrevet 3. desember 2006 Jeg har to eksamener i desember og har dermed to lesedager. Jeg har ikke lagt opp lesedagene til dagen før eksamen, så du kan ta de på hvilken som helst dag.
Laban Skrevet 3. desember 2006 #5 Skrevet 3. desember 2006 Hvor finnes reglene for dette med lesedag før eksamen når man er i full jobb?
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2006 #6 Skrevet 3. desember 2006 Hvor finnes reglene for dette med lesedag før eksamen når man er i full jobb? ← Jeg vil også se regler for dette før jeg tror det. For jeg tviler nemlig på at man har lovbestemt rett på fri før eksamen. At du tar en eksamen som ikke er relevant for den jobben du gjør (den eksamenen kommer tvert imot til å føre til at du får jobb et annet sted og slutter der du er nå) er noe du gjør på fritida av egen fri vilje. At noen her har arbeidsgivere/tariffavtaler som er greie og gir fri før eksamen er noe annet. Også noe annet hvis man videreutdanner seg innen noe arbeidsgiver vil ha nytte av at du lærer deg. Vi har så gode studifonansieringssystemer at lånekassa mener man ikke trenger å jobbe som student. Tvert imot ønsker de jo at man jobber minst mulig (noe som ikke gjør at man blir særlig godt forberedt til arbeidslivet, men det er en annen disk...) Så du kan jo spørre sjefen pent om fri, men jeg tviler altså på at du har noen rett på fri før jeg ser lovteksten på dette (framforhandla tariffavtaler gjelder nemlig ikke for alle arbeidstakere i dette landet.)
Marissa Skrevet 3. desember 2006 #7 Skrevet 3. desember 2006 Tviler på det er lovbestemmt. På arbeidsplassen min står reglene om fri i personalreglene, men fri for lesedag har vi ikke, kun for eksamen, og da uten lønn.
lil Skrevet 3. desember 2006 Forfatter #8 Skrevet 3. desember 2006 (endret) Hvis jeg ikke har rett på det, får jeg det ikke Og ang lånekassen: jeg låner 6000 av dem i mnd, det er sammen med mannens lønn ikke nok til å forsørge oss og barna, det dekker knapt barnehageregningen. Så jeg MÅ jobbe Endret 3. desember 2006 av lil
Lilleba Skrevet 3. desember 2006 #9 Skrevet 3. desember 2006 Det er ingen lov som gir fri til lesedager før eksamen, men mange har det i tariffavtalen sin. Du bør derfor rett og slett spørre arbeidsgiver (eller en tilltsvalgt) hvilke bestemmelser som finnes på ditt arbeidssted. I den kommunale tariffavtalen får man to lesedager med visse forbehold, men noen kommuner har lokalt bestemt enda bedre ordninger. De fleste sykehus er omfattet av tariffavtalen i NAVO, men den kjenner jeg ikke noe særlig, så derfor må du bare forhøre deg litt på arbeidsstedet ditt. Det er et helt kurant spørsmål og ingenting å kvi seg til!
abelille Skrevet 4. desember 2006 #10 Skrevet 4. desember 2006 Hos oss står det i permisjonsreglementet. Det står riktignok at det skal være relevant for arbeidsgiver, men jeg har fått innvilget 3 dager (to lesedager + eksamensdagen) med lønn. Det er til tross for at jeg går ut i permisjon kort tid etter og trolig ikke kommer tilbake.
honey21 Skrevet 4. desember 2006 #11 Skrevet 4. desember 2006 Har dobbeltsjekket på jobben min om dette her. Jeg jobber i staten, og får en lesedag pr. eksamen. Kan ta disse når som helst. Den er også betalt, og registreres som om jeg hadde jobbet 7.45 timer den dagen
Gjest ost Skrevet 5. desember 2006 #12 Skrevet 5. desember 2006 Jobber også i staten, og har rett til en eller to lesedager til eksamen, avhengig av antall studiepoeng. Dette står i vår personalhåndbok under velferdspermisjoner.
lil Skrevet 5. desember 2006 Forfatter #13 Skrevet 5. desember 2006 Men hvor kort tid kan en gi beskjed om dette på forhånd?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå