Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. desember 2006 #1 Skrevet 3. desember 2006 Jeg har i utgangspunktet en ganske ok, litt sensitiv blandingshud, men nå har seborreisk eksem begynt å blomstre i ansiktet (og hodebunnen). Var plaget av dette for mange år siden, men det er sikkert ti-femten år siden jeg så ut som dette. Trenger nye renseprodukter, og på grunn av eksemet må det være veldig milde produkter. Vil helst ha et alt i ett renseprodukt + en fuktighetskrem. Er også takknemlig for tips om naturprodukter som kan hjelpe på eksemet da det ikke er aktuelt å bruke hydrokortison eller lignende.
Gjest Deception Skrevet 3. desember 2006 #2 Skrevet 3. desember 2006 Aderma-serien fra apoteket er veldig bra på eksemhud, og de har også en supermild rensemelk du enten kan skylle bort eller tørke av med papir. Kremen som heter Epithéliale beskytter fantastisk, men legger igjen en hinne, så jeg ville bare brukt den på utsatte steder. Ellers skal olivenolje, og alt som inneholder dette ha en flott effekt på tørt eksem. Men seborreisk eksem er vel forårsaket av en sopp, og da trengs spesielle midler (Fungoral) for å bekjempe det.
Saeria Skrevet 3. desember 2006 #3 Skrevet 3. desember 2006 Jeg har samme eksemet som deg og bruker selukos shampoo og pevisone krem på selve eksemet. Av rens, jeg har en litt fet og sensitiv hud så bruker jeg exuviance, men den er god for de som har sensitiv hud generelt. Jeg har da en rensekrem og en dag og en nattkrem. Ellers legger jeg maske en gang i uka og peeler en til to ganger i uka for å ha litt kontroll på eksemet. Men nå er jo været ekstremt ustabilt her i Bergen hvertfall så jeg merker godt at utbruddene er hyppigere nå.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. desember 2006 #4 Skrevet 3. desember 2006 (endret) Takk for svar! @Deception: Epithéliale fra Aderma har jeg faktisk liggende etter at jeg kjøpte den til et lignende, men mildere, utbrudd i høst. Har smurt med den og ren mandelolje nå, så får vi se. Tror jeg tar en tur på apoteket i morgen og ser om jeg kjøper rens i samme serien og evt en fuktighetskrem. Sånn som huden er nå, tør jeg ikke bruke noe med parfyme. Kanskje jojobaolje også kunne vært noe? Skal også sjekke krem a la fungoral (bruker den som shampo) @Saeria: Ser at Pevisone er en krem som inneholder kortison, noe jeg i det lengste vil unngå, men skal høre på apoteket om de har noe som kun virker soppdrepende. Endret 3. desember 2006 av Dalwhinnie
Rainbow Brite Skrevet 3. desember 2006 #5 Skrevet 3. desember 2006 Takk for svar! @Deception: Epithéliale fra Aderma har jeg faktisk liggende etter at jeg kjøpte den til et lignende, men mildere, utbrudd i høst. Har smurt med den og ren mandelolje nå, så får vi se. Tror jeg tar en tur på apoteket i morgen og ser om jeg kjøper rens i samme serien og evt en fuktighetskrem. Sånn som huden er nå, tør jeg ikke bruke noe med parfyme. Kanskje jojobaolje også kunne vært noe? Skal også sjekke krem a la fungoral (bruker den som shampo) @Saeria: Ser at Pevisone er en krem som inneholder kortison, noe jeg i det lengste vil unngå, men skal høre på apoteket om de har noe som kun virker soppdrepende. ←
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2006 #6 Skrevet 3. desember 2006 Ringblomstolje (calendula) skal også være bra for eksemhud. Jeg tror den fungerer beroligende. Oljen er såvidt jeg vet et slags uttrekk (?) av ringblomst i en annen vegetabilsk olje.
Mary_H Skrevet 3. desember 2006 #7 Skrevet 3. desember 2006 Hva med Dermalogica? Har ivertfall ikke parfyme i, men om du vil vite mer kan dy sikkert sende mail til dem som forhandler merket i Norge.
Gjest Deception Skrevet 3. desember 2006 #8 Skrevet 3. desember 2006 Jeg ville vært forsiktig med jojobaolje på eksemhud; jeg sjekket litt, og fant ut at jojobaolje først og fremst har en astringerende effekt på fetere hudtyper, ergo kan den tørke ut hud som er tørr eller har en ødelagt barriere. Selv bruker jeg mandelolje, som er en fetere olje, på mine eksemlegger, og det funker bra. Men som sagt; oliven skal ha en helende effekt.
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2006 #9 Skrevet 3. desember 2006 her fant jeg noe: einerlåg Aner ikke om det funker. (hva gjør jeg ikke for å utsette jobbing..) Når det gjelder type olje man bør bruke tror jeg kanskje det kommer an på om det er tørt eller ...fett? Vått? eksem, men vet ikke hva seboreisk eksem regnes som, annet enn at det er sopp der det er mye talgkjertler.
Saeria Skrevet 3. desember 2006 #10 Skrevet 3. desember 2006 Seborreisk eksem er en fet type eksem. Jeg unngår så godt jeg kan å bruke pevisone kremen. Men en gang hver annen mnd. ca. er jeg bare nødt å smøre pittelitt på.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. desember 2006 #11 Skrevet 3. desember 2006 Takk for alle innspill Einerlåg hørtes egentlig litt spennende ut, men ikke vokser det einer her midt i byen, og strengt tatt hørtes det litt pes ut. Dermalogica er den rensen jeg har i dag, men tenkte jeg skulle finne noe mer spesifikt rettet mot sensibel/eksemhud. Har prøvd mandelolje i dag, og det kjennes ok ut. Skal prøve olivenolje som du foreslår, Deception. Spiller det noen rolle hvilken type olivenolje jeg bruker?
Rainbow Brite Skrevet 3. desember 2006 #12 Skrevet 3. desember 2006 Jeg ble kvitt eksemet mitt for godt med jojobaolje, nå trenger jeg ikke å bruke fuktighetskrem i det hele tatt. Bruker kanskje en ørliten dæsj med jojobaolje en gang i uken. For en velsignelse!
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2006 #13 Skrevet 3. desember 2006 Jeg ble kvitt eksemet mitt for godt med jojobaolje, nå trenger jeg ikke å bruke fuktighetskrem i det hele tatt. Bruker kanskje en ørliten dæsj med jojobaolje en gang i uken. For en velsignelse! ← Og det var seboreisk eksem?
Rainbow Brite Skrevet 3. desember 2006 #14 Skrevet 3. desember 2006 Og det var seboreisk eksem? ← nei det var vel ikke det! :blunke:
Gjest gjesta Skrevet 3. desember 2006 #15 Skrevet 3. desember 2006 nei det var vel ikke det! :blunke: ← Ok Jeg har også blitt kvitt eksem ved å velge rett type hudpleie (for meg Dr Hauschka), men jeg tror det var atopisk eksem. Men det kan hende jojobaolje funker på seboreisk også, og siden det ikke er et tørt eksem er det kanskje ikke så farlig at den ikke tilfører så mye fukt :klø: ?
Rainbow Brite Skrevet 3. desember 2006 #16 Skrevet 3. desember 2006 Ok Jeg har også blitt kvitt eksem ved å velge rett type hudpleie (for meg Dr Hauschka), men jeg tror det var atopisk eksem. Men det kan hende jojobaolje funker på seboreisk også, og siden det ikke er et tørt eksem er det kanskje ikke så farlig at den ikke tilfører så mye fukt :klø: ? ← Det som er fint med jojobaolje, er at den har en oppbygning som er nesten lik hudens egen, så den virker balanserende. Dvs at alle kan bruke den, både de med tørr hud og de med fet hud, de med uren og de med irritert hud, fordi den bringer huden tilbake til baseline. Altså, hvis man har fet hud, tilfører den ikke fukt, men hvis man har tørr hud gjør den det! I tillegg er den antiseptisk, så den virker rensende og stenger ikke masse tøys inne i porene. Det er helt sikkert masse annet som funker like bra, men man har jo alltid en liten forkjærlighet for de tingene som gjorde ens eget liv lettere! :rosasmil: Tror det var atopisk eksem jeg også hadde forresten!
Gjest Fruktfat Skrevet 4. desember 2006 #17 Skrevet 4. desember 2006 jeg bruker aderma exomega i ansiktet, men jeg har veldig tørr hud med eksemtendeser. på apoteket her har de ganske store prøver med den kremen, gå innom og hør etter prøver!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 9. desember 2006 #18 Skrevet 9. desember 2006 Nå har jeg prøvd Aderma sin ansiktsvask og Dermalogica daily microfoliant (ikke hver dag) sammen med Epithéliale og mandelolje ei lita uke, og huden er nesten bra igjen. Har styrt minst mulig - vasket og smurt kun en gang per dag og ingen make up på huden. Nå er det kun ørsmå rester igjen som nesten ikke synes
Gjest Deception Skrevet 9. desember 2006 #19 Skrevet 9. desember 2006 Nå har jeg prøvd Aderma sin ansiktsvask og Dermalogica daily microfoliant (ikke hver dag) sammen med Epithéliale og mandelolje ei lita uke, og huden er nesten bra igjen. Har styrt minst mulig - vasket og smurt kun en gang per dag og ingen make up på huden. Nå er det kun ørsmå rester igjen som nesten ikke synes ← Den rensen er kjempegod, ikke sant? Tror jeg skal kjøpe et par flasker når jeg kommer hjem, så jeg kan ha en på hver plass.
UME Skrevet 9. desember 2006 #20 Skrevet 9. desember 2006 Excuviance er meget bra for sensitiv hud, mine eksem forsvinner etter at eg har tatt i bruk hudpleie produkter der i frå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå