Gå til innhold

Kvinner og tolkegalskap

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert
Skrevet

Først av alt, jeg er kvinne selv, men det hinder ikke at det er lett å la seg irritere over andre medsøstre til tider. Er sikker på at det finnes en del menn som også passer i denne kategorien, men virker som det er først og fremst kvinner: Svært mange av oss skal nemlig tolke alt til døde!

Ta for eksempel hvordan følgende setning ble mottat av ei venninne av meg, som spurte om vi skulle gjøre skolearbeid i kantina (som var veldig bråkete) i stedet for i det knysk stille klasserommet. "Jeg har ikke så lyst å gjøre skolearbeidet i kantina" svarte jeg. Vet dere hva hun gjorde eller? Hun stampa foten i bakken, og vrælte "du vil ikke jobbe sammen med meg du!" og så løp hun sint ut, uten å engang la meg forklare. Det var jo ikke det jeg sa i det hele tatt!!

Så jenter: Når dere lurer på hvordan noe skal tolkes eller hvordan noe menes, SPØR vedkommende, og still oppfølgingsspørsmål helt til dere er helt sikre. Da er det ingen rom for forhastede konklusjoner og idiotiske tolkninger. Forhastede konklusjoner er forbudt jenter! De av dere som vet at dere ofte tolker ting feil bør jammen ta dere sammen og arbeide med dere selv...

For i huleste: Hør hva jeg sier, ikke hva du TROR jeg sier! Er det virkelig så utrolig vanskelig?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For i huleste: Hør hva jeg sier, ikke hva du TROR jeg sier! Er det virkelig så utrolig vanskelig?!

huff skjønner hva du mener. tror alle har vært i den situasjonen. Jeg har jaffal lært meg ovenfor min samboer at jeg ofte tolker det han sier feil. Så jeg spør ham ofte: så det du mener er: så kommer min konklusjon av det han sa. Og ofte viser det seg at poenget var et helt annet en det jeg trodde.

kommunikasjon er ikke alltid enkelt.

Fra en som har brent seg mange ganger på å tolke feil :grine:

comfort zone

Skrevet

Dessverre har du så rett når det gjelder en del kvinner/jenter. Og gutta kommer etter :sur:

Lever etter filosofien: Jeg hører hva du sier, og det du sier er det du mener.

Skrevet

Jeg har lært meg å ikke tolke! Nå tar jeg alt bokstavelig, og det er ikke like enkelt det heller... :ler:

Jeg fikk tilbud om et interessant verv, og spurte om mannens mening.

"Jeg synes du skal takke nei. Du har mer enn nok å gjøre her hjemme" sa han. Det var utrolig vanskelig å la være å tolke den... ;)

Skrevet

Sorry mac, vet ikke hvordan jenter greier å la være å overanalysere. Jeg sier til meg at jeg skal la være, men om det går litt tid så begynner jeg å tenke i mange forskjellige baner.

Men mht første innlegg så kan det jo godt tenkes at hun jenta på forhånd tenkte at Frustrert ikke likte henne.. bare en tanke.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Faller meg inn at noen kanskje er på et visst sted i syklusen sin, og er derfor skyldig i tolkning før jeg engang hadde lest innlegget ferdig :ler:

Skrevet

Sikker på at du også tilegger andre hensikter de ikke har noen ganger. Dette er ganske enkelt et psykologisk fenomen som heter attribusjon som betyr at vi setter hendelser inn i var egen sammenheng for å forstå de.

Høres ut som om denne medstudenten din har en forutforståelse av at du av en eller annen grunn ikke vil arbeide med henne. Om det er sant vet du isåfall bare selv.

Absolutt alle tolker ut fra "sin verden", det er jo her mange misforståelser oppstår. For å unngå dette er det et must å spørre. Likevel er det slik at vi har en egen evne til å ha klokketro på vår egen tolkning...det skal ryggrad til for å spørre om ting er slik eller slik, og da kanskje spesielt i de situasjonene vi føler oss sårbare i.

I sånne situasjoner kan du, i stedet for å bli oppgitt, spørre hvorfor vedkommende reagerte som han eller hun gjorde. Da har du åpnet for en ærlig dialog, samtidig som du viser at du velger å spørre fremfor å tolke vedkommendes oppførsel til å være noe som passer din verden.

Hadde du spurt henne hvorfor hun reagerte som hun gjorde kan det jo også hende at du hadde lært et og annet om deg selv også..... :sjarmor:

Skrevet
Jeg har lært meg å ikke tolke!  Nå tar jeg alt bokstavelig, og det er ikke like enkelt det heller...  :ler:

Jeg fikk tilbud om et interessant verv, og spurte om mannens mening. 

"Jeg synes du skal takke nei. Du har mer enn nok å gjøre her hjemme" sa han.  Det var utrolig vanskelig å la være å tolke den...  ;)

Synes vel kanskje at mannens kommentar var rimelig rett fram og krever uhyre lite tolkning? Bittelitt, kanskje, men ikke særlig mye?

Skrevet

Ja, hvorfor tolker dere jenter i hytt og pine?

Jeg har en kjæreste som tolker, for ikke å si mistolker alt jeg sier. Det er utrolig plagsomt. Og når hun i tillett har elefanthukommelse gjør det ikke livet mitt lettere... Litt tolkning er selvsagt greit, men når man tolker alt som sies og gjøres da sliter man ut menneskene rundt seg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...