Gå til innhold

Må jeg (bruden) holde tale???

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal gifte meg til høsten, å er godt i gang med planleggingen. Plutselig en dag kom forloveden min å spurte om jeg hadde tenkt på hva jeg skulle tale om, jeg ble helt forferdet! Jeg - TALE???? Neppe....

Men det mente han var helt naturlig, at så lenge han måtte holde tale så måtte jeg også....stemmer dette? Trodde tradisjonen var at brudens far, brudgommens far, forloverne og brudgommen talte- er ikke det mer enn nok?? (ikke det at jeg er helt opphengt i tradisjoner altså...men jeg har ikke særlig lyst til å holde noen tale...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns nå man selv skal få velge om man vil holde tale eller ikke jeg da. Jeg skal ikke holde tale. Skulle ønske jeg klarte, men jeg er absolutt ikke noe "tale-menneske" icon_smile.gif 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he , føler det samme som deg. Det er skikkelig nervepirrende å tale..

Men tenk deg da. Du får jo anledning å si alle sammen (også din kommende ektemake) hvor mye du elsker din mann, og hvor glad du er i din familie og venner, hvordan din oppvekst var-osv.. Talen trenger jo ikke vere lang da! Eg tror din mann vil sette pros på det jeg. Eller så kan du jo som håkon magnus da.. Si hva du føler for ektemaken din, litt om den første daten , første kyss ( om du vil!) og små tabber (sånn at alle gråtkvalte gester får seg en liten latter)

Det hadde vert ganske vakkert!

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei,det trenger du absolutt ikke!men jeg skal skrive sang for min forlovede,tror han synes det blir morsomt.har jo litt nerver da,har ennå¨ikke begynt og vi gifter oss 22.juni.jeg klare nok heller ikke å skrive en tale,så derfor velger jeg sang selv om jeg vet at det ikke er noen tradisjon for en brud å gjøre det.har bare lyst.jeg har også sagt til andre som har spurt at de får gjøre det som faller lettest for dem,sang eller tale.mine foreldre skal lage sang,min pappa har nemlig aldri vært noen taler.så kanskje du har lyst til å lage sang også?hvis du syns det blir vanskelig,så finnes det flere som tar på seg å skrive sanger utifra en del stikkord som du gir dem.flere annonserer i aviser og div.lykke til, uansett hva du velger!

icon_biggrin.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du leser et dikt som du synes passer for anledningen? Personlig skal jeg holde tale og synge en sang til min utkårede, men det går vel også bra med å skrive en sang. Uansett hva du velger så tror jeg nok mannen din blir strålende fornøyd. Lykke til!

hoppe.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, du behøver ikke å holde noen tale!

Tradisjonen tro skal bruden ikke si noe. Men i disse likestilte tider så velger likevell mange bruder å si noen ord. Og hvorfor ikke! Om du bestemmer deg for å si noe syns jeg du skal lese frem et dikt. Et dikt som forteller hva du føler for ham.

Jeg på min side skal ikke si et ord. Men føler da også at jeg ikke kan kreve at min mann (høres flott ut ikke sant - min mann!) skal si noe om han ikke vil. Jeg vet jo allerede hva han syns om meg! Likt skal være likt syns jeg. Jeg gir en lang beng i tradisjon viss det bare får folk til å føle seg uvell! (Men så får vi jo en del utenlandske gjester som ikke forstår norsk, så vi skal prøve å få folk til å holde eventuelle taler på engelsk og så korte som mulig. Når folk må snakke på engelsk, så syns jeg i hvert fall ikke at man kan kreve at de skal si noe! Enten det er snakk brudgom eller forlovere.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Anonym!

Ingen kan forlange tale av deg. Ingen kan kreve det av brudgom, brudens far etc. heller. Men det er veldig hyggelig når disse reiser seg til tross for at de ikke er noen talere og gruer seg veldig og så sier noen ord på en slik spesiell dag. Jeg vil også sterkt anbefale deg å komme med et eller annet bidrag denne dagen slik som foreslått ovenfor. Det vil du prise deg lykkelig for at du gjorde resten av livet : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ingen kan kreve tale verken av brud eller brudgom. Det skal da være likt. Jeg spurte Kjæresten min om han skulle holde tale og da sa han ja - jeg skal lese et dikt tenkte jeg - er ikke noe flink taler.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du holder tale hvis du selv vil,så enkelt er det.Selv er jeg livredd for å snakke høyt i forsamlinger,men jeg tenker likevel på å si noen ord.Ihvertfall takke foreldrene mine for festen (som de betaler for),takke svigers for den kjekke sønnen deres,takke gjestene for at de kom osv.Og så selvfølgelig noen ord til min kjære.

Men det spørs om jeg er tøff nok når dagen kommer....Skal ihvertfall ikke si noe om det,så blir det heller en stor overraskelse hvis jeg virkelig er tøff nok til å reise meg og si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...