Gå til innhold

alle julelysene..mye strøm?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har julelys (flere småe pærer) i vinduet både på soverommet og på verandaen.. julestjerne og syvstake som er elektrisk... det er sikker fler med meg.. har dere dette på hele døgnet, eller har dere det av om dagen når det er lyst??? og hva med natten?

et annet spm, trekker disse masse strøm????? er det grunn til å måtte tenke påstrømregninga? bekymre seg for den?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er litt hysterisk på slikt, og tar av alt av innendørs belysning om natten og når vi ikke er hjemme. Ikke fordi jeg tror at det trekker så mye strøm, men fordi jeg er redd for brann.

Gjest Fruktfat
Skrevet

det vi har ute står på hele døgnet, juletreet drar vi ut på kvelden (ledningen ut av kontakta selvfølgelig).

sjuarma staker og julestjerne husker jeg ikke, det er vel litt opp og ned.

kan ikke huske at vi har fått noe særlig høyere strømregning etter desember.

Skrevet
Jeg er litt hysterisk på slikt, og tar av alt av innendørs belysning om natten og når vi ikke er hjemme. Ikke fordi jeg tror at det trekker så mye strøm, men fordi jeg er redd for brann.

Me too!

Skrevet

Jeg har fire stjerner med masse smålys i vinduer som står på døgnet rundt, de har ikke bryter og jeg gidder ikke trekke ut kontaktene hele tiden. Har også to sjuarmede lysestaker med lettvint bryter, som jeg slår av om natten og om dagen hvis ingen er hjemme.

Tenker litt på brannfare (er bittelitt hysterisk) og syns generelt det er ekkelt å sløse med strøm. Ikke pga egen strømregning, men fordi jeg har det innprentet at man ikke lar det stå på masse lys unødig. Har ikke bestemt meg for om jeg skal ha lys i tre ute enda, men hvis jeg gjør det blir de å stå på hele tiden. Syns det er koselig at det er lys når jeg kommer hjem om ettermiddagen. Har også på tre utelamper døgnet rundt i mørketiden. Er ganske nøye med å slukke lys i rom som ikke brukes og om natten/om dagen når ingen er hjemme.

Skrevet

Vi har tidsur på julelysene på verandaen, slik at de er på når vi er hjemme og våkne. Ikke vits å sløse med strøm, dessuten er det jo først og fremst på ettermiddagen folk er hjemme og kan se lysene. Julelysene inne slår vi av på lik linje med andre lys når vi går og legger oss.

Skrevet

Lysene på treet ute står på hele døgnet, men adventstaker og adventstjerner har vi ikke på når vi ikke er hjemme eller sover. Mest på grunn av brannfaren.

Skrevet

Utelysene står på døgnet rundt, men inne slår jeg av alt når vi ikke er hjemme og om natten. Min far er brannmann og har hatt mange foredrag om lysestaker og brann.....

Skrevet

Vi skrur av når vi legger oss. Ikke fordi det trekker strøm, men fordi jeg ikke liker å ha på elektriske "duppeditter" når vi sover.

Skrevet
Lysene på treet ute står på hele døgnet, men adventstaker og adventstjerner har vi ikke på når vi ikke er hjemme eller sover. Mest på grunn av brannfaren.

Det eneste jeg lar stå på inne døgnet rundet er adventsstjerna. Den har vanlig lyspære så da er det ingen brannfare.

Gjest Saramia
Skrevet

Har utelysene på hele tiden, og adventssjernen

Skrevet

Samme her! :Nikke:

Skrevet

Skrur av om natten og vis jeg skal være borte over lenger tid. Ikke bare vis jeg blir borte den dagen.

Skrevet

Det er jo enkelt å finne ut om du trekker veldig mye strøm.

Antar det er sånne små pærer á la dem du har på juletreet som henger ute.

De har en viss effekt. La oss si at det er 100 lys og hvert lys trekker 1Watt.

Da trekker de tilsammen 100W. hvis det står på i 24 timer, så har du brukt 2400Watt-timer. eller 2,4Kilowatt-time. 1kwt koster litt over 50 øre?

Du kan jo se på effekten på alt du lar stå på og gange det med antall timer det er på, så får du ca kostnaden på det.

Et annet aspekt er brannfaren. Kanskje det er likegreit å slukke all innebelysning om natten ihvertfall..

Skrevet

I likhet med de fleste andre her så skrur jeg av alle lys om natten, og når jeg er på jobb om dagen. Er med i brannparanoiaklubben. Jo mindre som står på, jo mindre er det som kan svikte og forårsake brann er min filosofi.

Skrevet

Julestjerner og juletre er av når jeg ikke er hjemme og på natten. Er redd for brann.

Skrevet

Skrur av alt sånt om natten og når vi ikke er hjemme, er veldig redd for brann.

Skrevet

Det ute er på hele døgnet, har lys på ett tre.

Det inne skruer vi selvfølgelig av når vi er borte og om natta

Gjest Vilja :-)
Skrevet

Hvor får man forresten kjøpt lyspærer til adventsstaken? Finnes det i dagligvareforretningene? Større butikker ala ICA? Eller må jeg til en EL-butikk?

Skrevet
men fordi jeg er redd for brann.

Sambo sier at de er spesielt brannfarlige hvis slike "bokser" (adapter-tinger? :klø: ) henger fra stikk-kontakten slik at det blir tungt. Da kan det bli spenninger sånn at det kan ta fyr.

Ellers så skal man kunne ha adventsstjerner stående på døgnet rundt.

Vi skrur av når vi legger oss. Ikke fordi det trekker strøm, men fordi jeg ikke liker å ha på elektriske "duppeditter" når vi sover.

Jeg skrur også av alt, men jeg gjør det fordi det trekker strøm. Har det meste av lys i stua på sånne fjernkontroller, så jeg kan bare trykke "alle av". Kjempekjekt!

Jeg skriver bra norsk i dag ja... :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...