Gå til innhold

er du for eller imot å skille kirke og stat ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes alle skal velge SELV om de skal være med i statskirken. Ikke at du automatisk skal dette inn der når du blir født.

Skrevet

Hei

prinsipalt så er jeg for et skille, jeg mener vi helst bør ha en nøytral stat og jeg skjønner ikke argumentene i nigo san, i vertfall når hun ikke er med der, da burde hun føle seg disikriminert. jeg tenker mest på minoritetene her og jeg føler det blir en bedre behandling av dem med et skille

jeg syns også ministerens argumentasjon er rar her, han liker ikke instillingen til Gjønnes utvalget men han sier at folk ikke er trygge på va di får, jeg tror at vis vi har ordningen til Gjønnes utvalget med en kirke forankret i en egen lov så tror jeg at folk vil venne seg til det og angasjere seg i kirken

Giske sier det er et demokratisk underskudd, vel nå er det slik at kirkestyret ikke velges demokratisk, det er di av statsrådene som er med i kirken og di er tat ut av statsministeren og ikke velgerene, jeg mener vi trenger mer demorkratiske ordninger i kirken, men jeg tenker det er den sak

jeg mener det er di troende og di som er medlemmer i kirken som skal bestemme i den og jeg ser ikke behovet for politisk kontroll, dette er trosamfunn og det er en privatsak, og bare det med at regjeringen skal ha halve medlemmene fra statskirken dette har lagd problemer for statsministre i historien, jeg syns det er rart at arbeiderpartiet ikke er for og skille kirken og stat, de har vert mot før og det er mange ateister der, og det er med nød og neppe di har dannet regjering før, et kjent sitat fra Bratteli var dan han ringte rundt til en kandidat til en ministerpost og ropte det var da som f, da det viste seg at denne ikke heller var medlem i statskirken og han ikke hadde nok andel, jeg mener det er en anakronisme med at staten skal ha en religion, man kan ikke bestemme va folk skal tro da kan man heller ikke ha en statsreligion

jeg mener folket skal vere fritt i tro og jeg mener at staten ikke skal ha noe med det og gjøre jeg mener det er best, det er og respektere andre trosamfunn, og ikke si at noen er bedre en andre og det vi lever etter

hilsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...