Gå til innhold

Dere som jobber i klesbutikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kunde kommer inn i butikken og vil levere tilbake/heve kjøpet av en ullgenser. Genseren har krøpet i vask og passer ikke lenger.

Hvordan takler og løser en denne situasjoenen? Kan noen hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har kunden vasket den slik det står i vaskeanvisningen da?

Hvis han/hun har det, hadde jeg tatt den inn som en reklamasjon. Hvis ikke, er det ingenting annent for kunden å gjøre enn å ta den med hjem igjen.

Skrevet (endret)

Jeg vet det. Men egentlig så er det jo selgers oppgave å informere når det gjelder spesiell vask, òg ull skal jo ikke vaskes. Dette står i merkelappen, all informasjon om vask, men uansett.

Hva skal så selger si til kunden, oppgaven handler om kundebehandling.

Kan kunden så kreve å bytte\ pengene tilbake fordi selger ikke hadde informert om vaskemetode?

Oppgaven handler ikke sånn om hvem sin feil er det, men hvordan en kan løse det på best mulig måte, en skal jo alltid være på kundens side.

Endret av Lanyah
Skrevet

Jeg hadde vel egentlig gått ut ifra at kunden kunne lese merkelappen.

Butikken jeg har jobbet i har aldri vært sær og kranglete når det gjelder reklamasjoner, så med mindre kunden hadde sagt at han/hun vasket den på 60 grader hadde jeg tatt varen tilbake, spurt om kunden ville finne seg noe annet i butikken eller gitt pengene tilbake....

Skrevet
òg ull skal jo ikke vaskes.

Det er helt feil å si at ull ikke skal vaskes.

Det er tvert imot så uvanlig at ull ikke kan vaskes at jeg vil kalle det en mangel dersom det ikke er orientert spesielt om det.

For øvrig går jeg ut ifa at kunden vet forskjell på ull og bomull mht vask og behandler klærne deretter.

Skrevet
Det er helt feil å si at ull ikke skal vaskes.

Jeg mente i vaskemaskin da...! :sjenert: Ellers så vet jeg at ull kan godt vaskes for hand osv.!

Skrevet

Det var bra. ;)

Forresten er det mye ull som kan vaskes i maskin også, men langt fra alt.

Skrevet

Jeg vasker all ulla mi i maskinen :) - har miele skånetrommel.

MEN - da jeg vasket angoraen, krympet den. Leste etterpå at det ikke skulle gjøres, og ville ikke gått i butikken og klaget på den.

Dersom ulla i den aktuelle skal behandles annerledes enn annen ull, bør personalet informere om det spesielt. Dersom vanlige retningslinjer gjelder og den er riktig merket, er det ikke en reklamasjonssak.

Skrevet (endret)

Tusen hjertelig takk for svar og meninger alle sammen! ;) Skal skrive opp her hva jeg skrev til slutt, så kan dere kommentere om dere ville skrevet noe annet!

Jeg bruker alt av det siste du skrev Sissan!, synst det var flott skrevet!

Hm..., håper oppgaven får med alt nå da...! :sjenert:

Endret av Lanyah
Skrevet

Først og fremst hadde jeg oppført meg hyggelig og blid, selv om kunden kommer for å klage. Så hadde jeg aller først spørt om hva som egentlig har skjedd, spurt om hvordan hun vasket genseren, i vaskemaskin, på hand, hvor mangen grader osv.! Òg det viktigeste av alt, gjorde hun\han det som stod i vaskeanvisningen på merkelappen? Om denne personen gjorde det som stod på lappen, hadde jeg tatt den inn som reklamasjon. Så hadde jeg spurt om hun vil ha noe annet i butikken eller om hun vil ha pengene tilbake. Om tilfellet er at hun ikke gjorde som vaskeanvisningen sier, så hadde jeg beklaget meg veldig og minnet på om hvor viktig det er å lese vaskelappen og følge det som står der og at ull skal alltid behandlest med forsiktighet og litt annerledes enn for eksempel vanlig bomull når det gjelder vask.

Selvsagt kommer det noen unntak. Dersom ulla i den aktuelle skal behandles annerledes enn annen ull, bør personalet informere om det spesielt. Dersom vanlige retningslinjer gjelder og den er riktig merket, er det ikke en reklamasjonssak.

Dette er hva svaret på oppgaven ble...! Hva synst dere?, mangler jeg noe?... Noe annet jeg bør tilføye?

Skrevet

Kom igjen! Ingen kommentara? :sjenert: Jeg vil skrive ut oppgaven nå! :)

Skrevet

Jeg synes du har fått med deg det du bør få med deg :)

Lykke til :)

Skrevet

Men husk at det er ikke så vanskelig å si at man har fulgt vaskeanvisningen selv om man ikke har det da ;)

Skrevet
Har kunden vasket den slik det står i vaskeanvisningen da?

Hvis han/hun har det, hadde jeg tatt den inn som en reklamasjon. Hvis ikke, er det ingenting annent for kunden å gjøre enn å ta den med hjem igjen.

Man merker jo om kunden har vasket den slikt det såtr eller ikke.

Genseren krymper jo ikke bare sånn hvis man har vasket det etter anvisningene.

Man har kunden vasket på høyere temeratur så blir ulla hard, og det kjennes om det er blitt vasket på høyere temperatur og/eller tørketrommel :)

Skrevet
Man merker jo om kunden har vasket den slikt det såtr eller ikke.

Genseren krymper jo ikke bare sånn hvis man har vasket det etter anvisningene.

Man har kunden vasket på høyere temeratur så blir ulla hard, og det kjennes om det er blitt vasket på høyere temperatur og/eller tørketrommel :)

Det er ikke alltid det som står på vaskeanvisningen er riktig ;)

Skrevet

Jeg mener at så lenge det står i vaskeanvisningen hvordan plagget skal vaskes, så må ikke selgeren informere om det, selv om det krever spesiell behandling.

Det vil være god service å gjøre det, men det er ingen reklamasjonsgrunn hvis det ikke er gjort.

Skrevet
Det er ikke alltid det som står på vaskeanvisningen er riktig  ;)

Hvorfor ikke?

Da er jo teit å ha vaskeanvisningene på klærne hvis det ikke er riktig.

Det er bare ikke alle som vet hva alle symbolene betyr.

Skrevet
Det er ikke alltid det som står på vaskeanvisningen er riktig  ;)

Hvis vaskeanvisningen er feil, og det er grunnen til problemet, er saken en helt annen. Da er det selvfølgelig reklamasjonsgrunn.

Skrevet
Da er jo teit å ha vaskeanvisningene på klærne hvis det ikke er riktig.

:ler: Helt sant. Men det er som regel feil som gjør at man har reklamasjonsgrunn, og feilene er sjelden lagt inn med vilje. Men teite er de... ;)
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg fikk 6- på hele innleveringen! :) -, var pga. den oppgaven. Som var at om kunden var ekstra vanskelig, er det bedre å gi en tilgode lapp for å unngå at kunden skulle gå å snakke stygt om butikken etter på, da taper en gjerne kunder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...