Gjest Perfekt biff Skrevet 2. desember 2006 #1 Skrevet 2. desember 2006 Hei. Jeg har en venninne som jeg har møtt ved studiet mitt. Vi er masse sammen på skolen, leser sammen, går på cafeer og går ut og spiser middag sammen innimellom. Vi har kjent hverandre i tre måneder. Hun har en kjæreste som er 10 år eldre, som er i fast turnusjobb. Han bor 20 minutter unna her vi bor med buss. Problemet er at han behandler henne som dritt (mener jeg). Han kommer aldri og besøker henne. Han er hjemme to uker i måneden, men gidder ikke besøke henne fordi han "orker ikke ta bussen". Han har også bil, men vil ikke betale piggdekkavgift for en tur til byen. Hun drar hjem til han hver gang hun har muligheten. Hun bor i et stort hus alene, så det er ikke noe problem at han kommer for å være der. Her om dagen var hun syk, og hadde vært det i flere dager. vi er midt i eksamensstress, og hun ringte han og ba han om å komme og besøke henne, fordi hun var veldig nedfor og trengte litt omsorg. Han sa han skulle komme, men en time senere ringte han og sa at han var på vei ut døra, men det ringte en kompis og spurte om han ville komme over for å se på film, og at han hadde litt mer lyst til det. Hun har sagt at han aldri har gir henne et kompliment. (En kamerat sa hun var fin på håret, også ble hun kjemperørt, og sa at "noe så fint har aldri kjæresten min sagt til meg engang"). Han prioriterer ALLTID alle andre. Han finner på masse ting med kameratene sine, men hun og han har aldri gjort annet enn å se på tv sammen når de møtes. Han vasker ikke leiligheten sin, og hun gjør det hver gang hun er der. Hun vet også at han aldri hadde tatt hensyn til henne, og at han er viktigst uansett. Han har sagt rett ut at det viktigste for han er at han er fornøyd, og hennes lykke har ikke noe å si for hennes lykke. Sist gang han skulle ut og jobbe (jobber to uker av gangen), skulle han komme og besøke henne, men ringte i siste liten og sa han ikke kunne komme allikevel. Hun satt seg på bussen til han, og når hun kom så var han på tur ut med gutta. Allikevel så ser hun en framtid med fyren. Han snakker visst masse dritt om en kamerat av han som har fått barn og er gift, og at han aldri skal bli "en av de" som ofrer kameratene for familie og barn. .... Når hun har fortalt om ulike hendelser, så har jeg alltid og sagt at hun fortjener såå mye bedre, men da sier hun bare "hvis jeg ikke tar det opp med han, så glemmer jeg det etter noen dager igjen, så er alt bra". Jeg er veldig usikker på hva jeg kan gjøre, og hva jeg skal og kan si, nettopp fordi jeg ikke har kjent henne så lenge. Jeg har aldri møtt kjæresten hennes heller, men kan ikke se så mye godt i fyren rett og slett... Så hvis noen har noen råd, så tar jeg de gjerne imot. Perfekt biff!
Gjest gjesta Skrevet 2. desember 2006 #2 Skrevet 2. desember 2006 Utfra det du forteller høres han jo ut som en stor egoist... men det er vanskelig og sjelden vellykka å snakke venner til fornuft, så jeg tror ikke det er så mye annet du kan gjøre enn å si at hun fortjener bedre og sammenlikne med hva du mener er normalt/det man bør forvente/egne erfaringer når hun nevner en eller annen episode. Det er kanskje greit for henne at det er som det er nå, men i et tettere og mer forpliktende forhold f eks om de bor sammen eller har barn, vil jeg tro hun kan komme til å angre litt.
Gjest Perfekt biff Skrevet 2. desember 2006 #3 Skrevet 2. desember 2006 Takk for råd puffy. Har også tenkt at det er best å bare nevne det når spesielle episoder oppstår. Jeg har jo selv samboer, som jeg mener gjør alt helt riktig. han er skremmende perfekt egentlig Men det virker litt feil å hele tiden ta opp kjæresten min som "det optimale", ved å si "det hadde aldri ... gjort" osv.. Håper uansett hun tar til fornuft
Gjest gjesta Skrevet 2. desember 2006 #4 Skrevet 2. desember 2006 Hehe, ja, det er sikkert dumt å bruke sitt eget forhold som eksempel hele tiden...
Gjest Perfekt biff Skrevet 2. desember 2006 #5 Skrevet 2. desember 2006 Selv om gutten min er perfekt Er helt enig med deg!
Gjest gjesta Skrevet 2. desember 2006 #6 Skrevet 2. desember 2006 Oi, han hørtes akkurat ut som eksen min. Jeg skjønte heller ikke at fyren var en drittsekk (før han dumpet meg på tekstmelding, og jeg senere fant ut at han var utro), jeg var så forelsket at jeg fant meg i alt. Jeg tror du bare må være tålmodig, og la henne forstå at du blir sjokkert hver gang du hører hvordan han behandler henne. Forhåpentligvis får hun øynene opp til slutt, og skjønner at hun fortjener bedre.
comfort zone Skrevet 3. desember 2006 #7 Skrevet 3. desember 2006 Huff denne karen hørtes ikke empatisk ut. gjør meg sinna å høre om slike egoister. Du har kjent denne jenta kun kort tid. synes nesten det høres ut som hun er en som trives med å ha det leit. han har jo gitt så mange signaler om at han ikke prioriterer henne. hun burde fortsette livet sitt uten å ha NOE med ham å gjøre. Mitt råd til deg er: hør på hva hun har å si. Vær en trøst for henne. men ikke engasjer deg for mye i hennes forhold, det kommer til å tære på deg også. og etterhvert ødlegge deres nye vennskap. fortell henne at du ikke klarer å sette deg inn i hennes situasjon. Finn på noe hyggelig i sammen som kan få henne til å glemme han litt. Og fokuser på deres nye vennskap. comfort zone.
Gjest Bellatrix Skrevet 3. desember 2006 #8 Skrevet 3. desember 2006 Jeg hadde spurt henne om hun var fornøyd med å ha det sånn. Om hun hadde svart nei hadde jeg spurt om hvorfor hun var sammen med han. Hvorfor bli i et dårlig forhold?
micia78 Skrevet 3. desember 2006 #9 Skrevet 3. desember 2006 Er enig med det Bellatrix skriver. Hvis du vil engagere deg i det, så spør henne hvordan det er hun egentlig vil ha det sammen med ham. Gjerne hvis hun tar opp emnet. Fortell henne evt.hva du definerer ved et gjensidig kjærlighetsforhold, hvordan du vil at de forskjellige partene skal være overfor hverandre. Evt. kan du oppmuntre henne til å snakke med typen sin om det, og se om hun kommer noen vei med det. Kanskje snakke litt med henne om at hun også har lov til å sette krav til ham, at hun også har lov til å sette grenser, at hun også har lov til å prioritere seg selv og sine behov. For meg høres det ut som om det viktigste for henne akkurat nå er å ha en kjæreste, og at hun gjør hva hun kan for å overbevise seg om at han er glad i henne, selv om alt han gjør motbeviser det. Vet ikke om det er tilfellet, men det kan være at hun forveksler at hun får lov til å vakse gulvene hans med forelskelse? Men så sitter jeg også litt og tenker på om hun noen gang blir sinna på ham? Eller om hun bare blir skuffa og tror det er hennes feil at han f.eks. ikke besøker henne når hun er syk? For hvis hun tror det er hennes skyld, at hun ikke gjør tingene riktig, at hun ikke er god nok for ham... det er leit. For så tenker jeg at hun ser på seg selv med veldig lite respekt. Kanskje du kan fortelle henne ikke at du bare blir sjokkert over at han ser film med kompisene sine istedenfor å besøke henne, men fortelle henne hvordan du hadde reagert i hennes sted, i en sånn situasjon? Personlig hadde jeg blitt fly forbanna på typen miin hvis han hadde oppført seg sånn. Og hadde typen til venninna mi oppført seg sånn, hadde jeg blitt fly forbanna på typen hennes, og det ville jeg sagt til henne. For å tydeliggjøre at hun også har lov til å bli forbanna på ham.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2006 #10 Skrevet 3. desember 2006 Herregud! Dump tullingen! Håper han får en kjæreste som behandler han på tilsvarende måte.
CherryBlossom Skrevet 3. desember 2006 #11 Skrevet 3. desember 2006 Uff,uff,uff.... For en forferdelig fyr. Stakkars venninnen din.. Antakelig blir det han som gjør det slutt, fordi hun ikke kommer til å klare det. Hun kommer til å bli lei seg, men alternativet er verre; at han fortsetter å være sammen med henne, mens han kanskje er utro mens han er borte.... Det med kamerater er jo gjerne noe gutter har for seg i ekstrem grad når de er unge, merkelig at han er 10år eldre en henne og fremdeles har en slik hang-up...
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2006 #12 Skrevet 3. desember 2006 Det med kamerater er jo gjerne noe gutter har for seg i ekstrem grad når de er unge, merkelig at han er 10år eldre en henne og fremdeles har en slik hang-up... ← Uff, ja, kamerater er dumme greier! Men er enig i at han fyren kanskje burde prioritert dama mer, evt. hun kuttet han ut.
Gjest Perfekt biff Skrevet 3. desember 2006 #13 Skrevet 3. desember 2006 Takk for råd alle sammen. Er enig i det dere sier. Til bellatrix: Jeg har spurt henne om hun trives, og hun sier hun kunne ønske at han var mere oppmerksom, snill og omtenksom (som jeg mener er helt grunnleggende i et forhold). Hun sier også at "ingen kan være perfekt" og at andre gutter har andre feil og mangler. Jeg får bare håpe på at hun innser at han ikke er noe å satse på i lengden, og fortsette som jeg gjør!
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2006 #14 Skrevet 3. desember 2006 Uff, ja, kamerater er dumme greier! ← Nå misforstår du med vilje... I skrivende øyeblikk sitter jeg med x-boxspillende gutter rundt meg, men det er ingen av kameratene til samboeren min som ville ha insistert på at jeg ikke kunne være hjemme! I tilfelle med denne fyren som omtales her, lyver han eller sier rett ut at han prioriterer dem fremfor henne. Han må jo kunne invitere henne med når han skal ut med gutta? Min mening er at han aldri kommer til å få seg et langsiktig forhold, så lenge han ikke legger om stilen litt. For øvrig er det synd at han må såre alle jentene han dater på veien.
Gjest Gjest Skrevet 3. desember 2006 #15 Skrevet 3. desember 2006 Tror kanskje ikke du så at jeg skrev "i ekstrem grad", men at du trodde jeg skrev at dette med kamerater er noe de har for seg i ung alder? Var ikke det jeg mente å formidle.
Gjest Gjest_Tuppelure_* Skrevet 3. desember 2006 #17 Skrevet 3. desember 2006 Spør venninna di hva hun ville ha rådet deg til, dersom du kom til henne og fortalte at din kjæreste behandlet deg slik som typen hennes gjør med henne. Da blir hun nødt til å se situasjonen litt utenfra. Synes heller ikke at han typen hennes høres helt god ut. Og det er flott at du ønsker noe bedre for henne, det viser at du er en god venninne, og at du bryr deg. Men husk på at det er KUN henne selv som kan endre på situasjonen, du kan ikke gjøre det for henne. Så det er faktisk grenser for hvor mye din omtanke kan hjelpe henne, med mindre hun selv ønsker å endre på ting. Håper at det løser seg (les: at hun finner ut at hun klarer seg brillefint uten denne fyren!) ;o)
Gjest Bellatrix Skrevet 3. desember 2006 #18 Skrevet 3. desember 2006 Takk for råd alle sammen. Er enig i det dere sier. Til bellatrix: Jeg har spurt henne om hun trives, og hun sier hun kunne ønske at han var mere oppmerksom, snill og omtenksom (som jeg mener er helt grunnleggende i et forhold). Hun sier også at "ingen kan være perfekt" og at andre gutter har andre feil og mangler. ← Det er vel ganske typisk tror jeg, å forsvare kjæresten selv om man vet at det han gjør er dumt. Du kan ikke gjøre det slutt for henne, men det er bra at du prater med henne om hvordan hun vil ha det og om hvordan et forhold bør være. Fortsett med det, så kanskje hun ser ting mer i perspektiv etterhvert.
Annie Skrevet 3. desember 2006 #19 Skrevet 3. desember 2006 Har denne fyren fått med seg at hun er kjæresten han? Virker ikke sånn nemlig. Hvor gammel er denne venninnen din?
Annikken Skrevet 4. desember 2006 #20 Skrevet 4. desember 2006 Huff, detta minte meg mye om en venninne av meg, som ikke er i en SÅ ille situasjon, men som lar seg behandle ganske dårlig hun også. Det har holdt på så lenge nå at jeg er redd hun aldri kommer til å se lyset. Hun tiltrekkes mot denne fyren som en magnet, og ikke skjønner jeg hvorfor, da han bare er en KJEMPEDUST! Vi (jeg og andre venninner) har prøvd å kjefte på henne, være sympatisk, støtte henne, hjelpe henne, snakke masse med henne... til og med ikke gidde høre på henne, men ingen ting hjelper. Det virker som hun bare er fanget i en dårlig sirkel og ikke kommer seg ut... og jeg er også kjempefrustrert, fordi hun fortjener så mye bedre!! Men jeg tror greia er at de må nok innse det selv, som en person skrev her... det er nok dessverre lite man kan gjøre. Men jeg tror det kan hjelpe å støtte henne, uten å støtte oppførselen hennes. Jeg har valgt en variant av å lukke øra litt når hun begynner å rante om det, og heller prøve å prate om noe annet, f.eks. rose henne pga andre ting hun gjør som er bra, og prøve å ha det gøy på andre måter, slik at hun kanskje en dag innser at hun er et flott menneske som fortjener bedre. Det høres kanskje slemt ut å ikke gidde å høre på at hun forteller om problemene med fyren, men tingen er at det er det samme som går igjen hele tiden, det er ingen fremgang i saken, hun er alltid bare lei seg og snakker om hvor mye han er den eneste, men at han kanskje er litt kjip... jeg tror hun er for opphengt, og prøver derfor å få henne til å tenke på andre ting Men sadly enough er det bare denne fyren som står i hodet på henne... det er trist Støtt jenta, ikke saken... er vel greia her... la henne få vite at du synes det hun driver med er en særdeles dårlig idé. At venner er imot opplegget må jo veie noe... om ikke nå, så en dag hun kanskje setter seg ned og tenker over saken. Da kan det være det går opp noen lyspærer. Så derfor mener jeg du for all del må si det du mener, uten å være dømmende. Man kan være kritisk og likevel støtte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå